Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Han leser vel fra ett manus…

Ser ut som han til slutt forsto alvoret. Veldig bra tale og fører forhåpentligvis til at ting roer seg. Har nok neppe skrevet den selv, men det spiller ikke noen rolle nå. Det viktig er at han bidrar til å roe situasjonen og gir seg med påstander om valgjuks.

1 Like

Dette mases det vel om ved hvert valg? Sist Hillary

5 Likes

Hadde mannen hatt denna formen for klar kommunikasjon og uten sleivspark i hans presidentperiode, så hadde mannen vunnet valget tror eg.

No er det ikkje noe tvil om at detta er skrevet og nøye gjennomgått av teamet rundt ham (noe som også ville vært naturlig uansett hvem som var president). Men han holdt seg til manus, og sporet ikkje av slik som har skjedd tidligere.

2 Likes

Republikanerne påstår det hele tiden, men meg bekjent har ikke demokratene trukket valgresultatene i 2016 i tvil på noen måte som kunne utfordre utfallet. Det var vel snakk om å telle noen stater på nytt.

Hillary erkjente nederlag 9. november, valget var 8. november.

Så var det påstander om påvirkning av valget fra statlige aktører. Her er det ikke bevist skyld, men man kan jo heller ikke konkludere motsatt all den tid vitner og dokumenter er blitt holdt tilbake under republikansk kontroll.

3 Likes

Det var påstander om valgjuks fra Hillary, at det ikke var identisk utfall er ikke relevant. De er jo samme ulla på begge sider, bruker alle verktøy uavhengig av etikk for å øke sjansene for seier

1 Like

Ærlig talt. Hvor mange søksmål tok demokratene ut? DJT har tapt rundt 60 nå.

Påstander om valgfusk er noe helt annet enn påstander om påvirkning/kampanjer fra statlige aktører. Jeg har ikke sett påstander om det første fra demokratene.

2 Likes

Jeg gjentar for 3. gang, det var påstander om valgjuks, som var det jeg svarte på i utgangspunktet. Ærlig talt som du sier, les først.

Du skrev at begge sider bruker alle verktøy.

1 Like

Hva med alt styret rundt Russlands innblanding? Hvor lenge holdt de på med det?

3 Likes

Forhåpentlig får de komme tilbake til Russland nå som de kan se dokumenter og hente inn bevis og vitnemål. Det handlet om nasjonal sikkerhet, ikke endring av valgresultater. Prinsipielt handler det heller ikke om Trump.

Putin herjer på samme måte i Europa, det er til vår fordel at allierte finner ut av hva de holder på med.

4 Likes

Russlands innblanding i valget er bevist utover enhver tvil. Det er tverrpolitisk enighet om konklusjonen om at de jobbet for å få Trump valgt.

3 Likes

Tror jeg vet hva siste måneders støy handler om - “promises made, promises kept!”

D Trump oktober 2020: “Running against the worst candidate in the history of presidential politics puts pressure on me. Could you imagine if I lose? What am I gonna do? I’m not gonna feel so good. Maybe I’ll have to leave the country. I don’t know.”

Noen har fått kalde føtter :slight_smile:

Så med andre ord burde valget i 2016 vært ugyldiggjort?

En annen ting er at statlige amerikanske organisasjoner i flere tilfeller har gjort sitt beste for å underminere Trump.
Og jeg ville ikke være særlig forbauset om ikke de samme organisasjonene har vært mer enn villig til å overse valgfusk for å få Trump fjernet.

Intelligence analysts downplayed Chinese election influence to avoid supporting Trump policies, inspector finds (washingtonexaminer.com)

1 Like

Nesten identisk med hva Giuliani og Trump sier nå. Så er tror ikke den ene siden er noe bedre enn den andre:
https://libertyunyielding.com/2021/01/06/flashback-obama-hillary-other-democrats-object-to-certifying-electoral-college-votes/

1 Like

Alltid fascinerende hvordan Russland males opp som en kjempetrussel, og en stat som spiller fele med både USA og EU sine demokratiske systemer. Faktum er at Vesten ikke bare bruker flerfoldige ganger mer ressurser på å påvirke valgresultater (og gjennomfører direkte statskupp og regimeskifter for den saks skyld) i andre land, men er ditto mer effektive i gjerningen.

Edit:

Dette var ikke svar til noen her inne, kun en observasjon. Jeg støtter ikke denslags fra noen parter, men det er nå en gang en del av et tradisjonsrikt spill hvor Vesten har et stort forsprang og egeninteresse av å holde fiendebilder levende (herunder fabrikkere dem, når det anses som formålstjenelig).

5 Likes

Hvis du noen gang har gamet vet du at du ikke kan stole på russere :joy:

Værsåsnill si at du ikke mener at dette er i nærheten av hvordan republikanerne har holdt på etter siste valg. På videoen du lenker til er det flere demokrater som oppfordrer til debatt om uregelmessigheter i et valg. Det er et kvantesprang opp til bastante påstander om at den andre siden vant og at det helt sikkert har foregått juks i storstilt skala.

2 Likes

Enig i dette, og man vet ikke hvor mye innblandingen til Russland hadde å si for utfallet av valget (Jeg tror det var avgjørende, men dette er selvsagt umulig å bevise).

Det mest problematiske her var hvordan apparatet til Trump var klar over denne innblandingen, utleverte informasjon til Russerne, ikke varslet om hva som foregikk, og kanskje aller verst, benektet at innblandingen hadde foregått i det hele tatt også lenge etter at det ble kjent. Helt vanvittig.

Det sa jeg ikke