Den oppfatter jeg som barnslig.
Vedrørende vårt behov for elkraft så finnes det mange tilnærminger til hvordan en skal løse det.
Første bud er at du @Duke, jeg, og alle andre i dette landet har et bevisst forhold til hva vi bruker elektrisk kraft til.
Vi kan alle redusere forbruket vårt litt til. Jeg har gammelt hus fra 70-tallet, innredet kjeller helt fra bunn av, måtte det, grunnmur av Leca😕.
Da droppet jeg varmekabler, selvsagt! I stedet monterte jeg en effektiv varmepumpe fra Mitsubishi, har forøvrig en i hovedetasje også. Har kun varmekabler på badene.
De to varmepumpene trekker tilsammen en drøy kW på det jevne.
Fyrer LITT med ved, fyrte en dag denne uken, var småsyk og frysen, det er ukevis siden forrige gang.
Årsforbruket de siste årene, inkludert lading av elbil som blir kjørt ca 20000 km i året, er på ca 21000 kWt.
Antar forbruk som går til elbil inkl ladetap og forvarming er ca 3-3500 kWt. Vi er to tenåringer og oss to gamle.
Huset er ca 100 kvm i grunnflate, varmer opp ca 170 kvm.
Hvor mange her vet hvor mye elektrisk kraft de bruker? Når jeg spør folk, så er svaret alltid: vet ikke!
Edit: har en bobil som også forvarmes noen dager før turer på vinteren. Det er mange som har varme i bobilen hele vinteren.
I tillegg kommer fritidsboliger…