Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Jeg glemte det ikke, det stod rett og slett ikke der.

“So we’re going to, we’re going to walk down Pennsylvania Avenue, I love Pennsylvania Avenue, and we’re going to the Capitol and we’re going to try and give… The Democrats are hopeless. They’re never voting for anything, not even one vote. But we’re going to try and give our Republicans, the weak ones, because the strong ones don’t need any of our help, we’re going to try and give them the kind of pride and boldness that they need to take back our country.”

Ser du? Det er sånn han avslutter, etter å ha hisset opp tilhengerne sine i en time med udokumenterte påstander om juks og fanteri:

“So let’s walk down Pennsylvania Avenue. I want to thank you all. God bless you and God bless America. Thank you all for being here, this is incredible. Thank you very much. Thank you.”

Da tok jeg feil. Det ordet var ikke den neste i setningen jeg henviste til…

Hvis du leser hele greia, eventuelt hører på hele talen så er det ikke “peacefully” som blir spesielt mye vektlagt der. At ordet kom med i det hele tatt hjelper jo fint lite når det er så mye annen galskap som resten av den halvannen timen bestod av. Det var nok ikke det ordet folk hadde i hodet når de i drittsinne marsjerte ned mot Kongressen etter “ordre” fra presidenten sin.

Men han kunne jo bedt de om å la være å gå dit da. Det var jo et alternativ også.

1 Like

Ok. Så de faktiske sagte ord betyr ingenting, men din tolkning av ordene, er avgjørende sannhet. Ok, got it.
Jeg tror jeg velger motsatt. Jeg forholder meg til ordene. Beklager.

2 Likes

Men forholder du deg til hele talen eller håndplukker du bare de delene som passer best? Hvis du ser på talen som en helhet så gjør han jo omtrent ikke noe annet enn å fyre opp tilhengerne sine.

Det er denne typen cherrypicking som er problemet bak hele saken. Man leter med lupe og finner bittebittelitt fusk et sted, og blåser dette opp til at “da må det gjelde overalt!”. For det er eneste alternativ.

Edit: https://forskning.no/partner-politikk-terrorisme/hoyreekstreme-grupper-i-usa-utnytter-krisen-til-a-fremme-voldelig-ideologi/

2 Likes

Stormingen var igang et sted mellom 20-25 minutter før trump var ferdig med talen. (Ikke studert minutt for minutt nei)
Du linker til avslutningen, yes?
Da var det allerede igang. Peacefully marching down to the capitol var ca 18 min.

Du velger å (prøve) å fremme avslutningen av talen, som sagt på en måte som oppfordrer til vold. Det går ikke.

Men, dette gidder jeg ikke. Jeg har forklart, og vist, at du ikke vil endre mening (tok meg hardt i det for ikke å si «evner» :smile:) selv om du får servert noe nærmere sannheten enn hva du selv mener.

Vi har talen bokstav for bokstav. At du tolker det hit og dit, får ikke jeg gjort noe med.

Utenom det. Spørsmål ingen har stilt enda, er: Var ordene 6. januar annerledes enn de andre talene opp igjennom? Hva sa han nå, som han ikke har sagt før? For det har aldri vært snakk om riksrett basert på ord, i talene tidligere? Har det vært opptøyer etter de talene?

Hvem har alt å vinne på riksrett?
Hvem har alt å vinne på å demonisere motparten?
Hvem kan bruke denne demoniseringen på å endre ting til sin fordel etter 20 januar?

I know ingenting. I just spør :man_shrugging:t2:

3 Likes

Stormingen pågikk jo i mange timer da, men ok. Det var bare for alle å løpe ned etter at Trump sa det magiske ordet “peacefully”? :sweat_smile: Igjen, flott cherrypicking.

Nei, jeg henviser til innholdet i HELE talen. Ikke bare et enkelt ord tatt ut av konteksten fra resten.

Artige spørsmål, svaret her er vel det samme i absolutt alle tilfeller av riksrett? Det er vel sjeldent vedkommende som blir stilt for riksrett som har noe å tjene? Ergo er det motstanderne som “tjener” på det.

Igjen, svaret vil vel stort sett i alle tilfeller være motsatt side?

Skjønner ikke spørsmålet, for endringene kommer med Biden uansett riksrett eller ei. Biden er heller ikke spesielt gira på riksrett i utgangspunktet fordi det potensielt forsinker så mye annet. Eneste potensielle fordelen (for verden!) er at Trump ikke blir president igjen noensinne.

1 Like

Trump er en uopplyst idiot, rasist, sosiopat, fascist, tyrann, diktator, undertrykker, folkefiende, antidemokratisk, og veldig mye annet rart…

Motstandere av Trump er derimot rettskafne, opplyste,demokrati-forkjempere, som aaaaaldri hadde funnet på noe diskriminerende eller undertrykkende…

Forfattere og forleggere vil hindre Trump å utgi bøker | Resett

Trump oppviglet massene; uten ham ville det mislykkede kuppforsøket aldri funnet sted. Trump beredte grunnen for dette først og fremst gjennom å nekte å godta resultatet av et demokratisk valg der justisvesenet ikke var i stand til å finne omfattende tegn til juks. Trump var også godt hjulpet diverse medløpere, som Giuliani og sønnen Eric Trump. Disse større linjene er åpenbare for alle som vil og evner å se det. Å bruke tid på å analysere semantikken i én tale blir uendelig nærsynt.

Å sammenligne Trump med Hitler og andre høyreekstreme demagoger gir absolutt mening etter det som har skjedd. Høyreekstreme, rasister, fascister, neo-nazier var høyst tilstedeværende i kuppforsøket, det samme med folk hvis oppfatninger muligens delvis kan unnskyldes med psykiatriske lidelser (QAnon).

Trump kan likevel ikke kalles fascist, da han nok mangler kunnskapsnivå og kognitive evner til å kunne forholde seg til verdisynet og den teoretisk konstruksjonen også en såpass lettfattelig ideologi som fascisme tross alt krever. Trusselen mot demokratiet var også begrenset — husk at Trump aldri noensinne har lykkes med noe han har forsøkt på. Sammen med den ubrutte kjeden av konkurser han har bak seg vil dette kuppforsøket føye seg inn i den lange rekken av fadeser og fuckups i livet hans.

Han skal imidlertid ha æren for å ha innført en ny og hittil usett styreform i de fire årene USA led under hans regime, idiokratiet.

4 Likes

Med mindre Trump har uttalt at " nå stormer dere Kongressen, knuser vinduene og bryter opp dører, går på samme hva dere støter på. Må dere skade noen titalls politibetjenter, så gjør det. Vandaliser kontorene, skrem vannet av Pence og senatorene… Det viktige folkens, er at dere greier å stanse godkjennelsen av valgresultatet."

Med mindre Trump har uttalt noe sånt, nærmest bokstav for bokstav, er han helt klart uten ansvar, uavhengig av kontekst. Det skulle tatt seg ut at en politisk leder hadde det minste ansvar for hvordan hans tilhengerne oppfatter innholdet i eksempelvis en marsjordre mot Capitol Hill…

3 Likes

“De skriver videre at «ingen som satte barn i bur, hånet vitenskapen slik at millioner av mennesker er blitt smittet av et dødelig virus eller var med på å oppmuntre til kuppforsøket i forrige uke, bør få profittere på en god bokavtale».”

Hva er problemet her da?

Du kjører veldig hardt på den “oss mot dem”-greia. Det er helt klart tullinger på begge sider, men det har aldri vært en president i USA som fortløpende har servert så mange løgner på rekke og rad. Dette jo rekord.

Eller… løgner er kanskje sanne frem til det motsatte er bevist? Ergo finnes det enhjørninger!

2 Likes

Og, nei, bulldog, klovnefjes er ikke nok til å overbevise meg om at jeg tar feil. Heller tvert imot.

Fortell gjerne HVOR jeg skriver at jeg mener at jeg er overlegen folk av annen hudfarge eller annen legning?

Ingen steder jeg vet om, uten å ha lest så fryktelig mange av innleggene dine. Tvert imot virker det som du forsøker å framstille deg selv som underlegen folk av annen legning eller hudfarge, fordi du tror systemet er lagt opp sånn. Og det er litt klovnete.

3 Likes

Da bør du kanskje begynne å lese det jeg skriver.

Her er en liten oversikt over den “gode” rase-teorien:

Intersectionality - Wikipedia

Intersectionality Score Calculator | #IntersectionalityScore

1 Like

Første delen var veldig flåsete, og typisk rask nettunderholdning. Henter seg derimot inn de siste minuttene og treffer spikeren tror jeg.

1 Like

Jeg velger å kun kommentere dette, da det er nettopp det som er kjernen i problemet.

Sannheten er at jeg har interessert meg for manipulering, hjernevasking og propaganda i flere tiår.

Forskjellen ER kanskje oss to.

For Gro har mistet deg til høyresiden, mens jeg har meldt meg ut og ser ting fra sidelinjen.

Det er det som er forskjellen.

Men du skjønner det tydeligvis ikke.

At du lever i en boble av manipulasjon som alle andre.

Du jobber, uten lønn, og du jobber hardt, for noe du ikke engang skjønner hva er.

Altså nettopp fordi du er så til de grader manipulert (men tror du er opplyst og liksom kjemper på sannhetens side).

Og ja vi er enige i en ting:

At medier brukes til å manipulere.

Og de spres ukritisk - ikke minst i denne tråden!

4 Likes

Sure you have :smile:
Du får ha lykke til videre da.
Jeg ønsker deg (også) kun det beste.

2 Likes

Det skulle virkelig vært noen flere fløyer i amerikansk politikk.

At noen her føler en så ekstrem tilhørighet til en av de mest aggressive gruppene i USA, for så å samtidig sette ett enten/eller i form av oss/dem, er så utrolig spesielt historisk sett… mye frykt, sinne og null mulighet for å være en smule tilfredse. Trist for enkeltindivider, noe det politiske systemet i USA liksom skal bygge på. At dette også skal være direkte overførbart til alle systemer er bare tragisk. Litt synd i dere som føler konstant på dette, må ikke være en fin situasjon å være i.

Å danne et slik polarisert globalt fenomen er kun mulig via internett er min oppriktige mening. Digitalisering bygger på binære enheter, så det er vel trenden (eller zeitgeisten som alle barn av alternative infokanaler) vi lever i. Heldigvis er framtidens foreldre mer klar over internett og oppdra flere til et sunt informasjonsliv.

RiP de første internett kidsa

2 Likes

Bortsett fra: er de egentlig det? Mange av de polariserte meningene innehas blant annet av nettopp foreldre.

Jeg håper manipulasjon, hvordan språket påvirker leseren, blir obligatorisk fag på skolen, og at faget læres i alle klassetrinn.

Dessverre tror jeg ikke det kommer til å skje - i den grad jeg håper - fordi denne type kunnskap og ferdigheter brukes allerede mye i dag.

Propaganda lever i beste velgående…!

3 Likes