Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Døde litt hen den saken der ja…

Ja enten henlegges vel saken eller så tas det ut tiltale. Merkelig at det tar så lang tid. Treg saksbehandling går igjen flere steder da. Blir spennende å se. Landets justisminister gikk jo av pga saken.

Lukter litt psykatri av hele saken…

3 Likes

Jeg innrømmer at jeg ikke følger spesielt godt med i politikken, så lurer på om det er noen gode diskusjoner på gang, for å finne løsninger på hva folk skal jobbe med, dvs tjene penger på, når automatisering gradvis tar over?

Fant akkurat ut at Coop Extra åpner sin første selvbetjente butikk:

https://www.nettavisen.no/okonomi/na-apner-extra-sin-forste-matbutikk-uten-ansatte/3423708065.html

1 Like

Nanosatelitter! Sjekk ut GomSpace

1 Like

Det ordner seg.

Det ble skapt nye jobber etter modernisering av jordbruket og industrialiseringen.

Jwg er helt sikker på at det ordner seg denne gangen også. Hvis det ikke skulle gjøre det, må man ty til borgerlønn :slight_smile:

2 Likes

Samme får visstnok vi på vårt nye bibliotek. Kan bli greit i en pendlerkommune, hvor det i dag er åpent 15-18 to dager i uken, ellers i skoletiden, stengt i ferier osv.

1 Like

" Mulla Krekar dømt til tolv års fengsel

Mulla Krekar er dømt til tolv års fengsel i Italia for terror, ifølge italienske medier. Det er to år lenger enn dommen aktor ba om.

Italienske myndigheter anklager ham for å lede et terrornettverk kalt Rawti Shax med tilknytning til ekstremistgruppen IS. De fem andre tiltalte i saken ble dømt til fengselsstraffer mellom syv og et halvt og ni år, skriver Rai news

er vi ferdige nå,-er dette den aller siste gangen vi skal spørre oss om å fengsle denne j :boom:vla :fu::anger::boom::rage::rotating_light::fire::dagger::coffin::no_entry_sign::bangbang:

5 Likes

Hadde passet godt for FRP nå før valget, så nei. Jeg tror ikke det blir så enkelt heller.

1 Like

…leste om en anke tidligere idag.

men så skjedde dette :wink:
" Mulla Krekar pågrepet av PST

Mulla Krekar, som er dømt til tolv års fengsel i Italia for terrorplanlegging, er pågrepet av PST på grunn av en etterlysning fra italienske myndigheter…"

:+1:

3 Likes

Ja, tenker det er greit å få avsluttet det kapittelete og sendt han ut.

8 Likes
4 Likes

Sverige viser vei…

2 Likes

Sverige viser vei :slight_smile:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/70yyg3/forsker-om-trumps-sverige-telefon-daarlig-tegn-for-vesten?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Enig med meg? ???

Da skal jeg tydeliggjøre:

  1. Staten har alt for mye av norsk kapital.

  2. Staten “stjeler” pengene fra norske investorer, med det resultat at det blir lite etterspørsel i emisjoner.

  3. Når Staten skal bruke all kapitalen den sitter på benyttes den feil. Alt for mye investeres i utlandet, på bekostning av i Norge.

  4. Staten driver ineffektivt som investor. Innovasjon Norge er en katastrofe i så henseende, og bruke som kjent nesten like mye på egenadministrasjon som de deler ut. Utdelingene fra IN gir dessuten store grunnlag for korrupsjon og feilfordelinger, der det private markedssystem er totalt overleget både i effektivitet og i allokeringer til de mest lønnsomme områdene.

  5. Statens investeringer i utlandet er spesielt risikofylte. I motsetning til kineserne som investerer direkte i aktiva, de kjøper hele selskaper, eller landområder og driver dem, kjøper oljefondet kun papirer. Disse papirene er nok mer utsatt i tilfelle resesjoner og gir ikke Staten direkte kontroll over investeringene. Det er et tankekors at oljefondet ikke har samme grep som de ville hatt ved direkte oppkjøp.

Konklusjon: La private i Norge beholde mer av pengene. Staten er til for å betjene folket, ikke for å kue en nasjon og ta verdiene fra innbyggerne!

19 Likes

Uten å dra i gang en politisk diskusjon, er det ikke slik det alltid er med politikk. Det skal gjelde alle andre bare ikke deg selv.

EDIT. Pinlig dårlig forsøk av meg på å unngå å dra igang en diskusjon.

2 Likes

Det er mulig å stemme på et parti (som f.eks Rødt) som vil endre samfunnet i en annen retning, samtidig som man benytter seg av mulighetene som er i samfunnet (som f.eks å investere i aksjer)

Er det rart?

Man må leve i den verden man bor i, noe annet er meningsløst og ikke så veldig smart. Bio-tech start ups som utelukkende driver med forskning og utvikling befinner seg nederst på den kapitalistiske rangstigen (ingen salg).

Så ser ingen ideologisk konflikter her. Har jeg derimot invitert i f. eks B2Holding, Axactor så begynner det å lukte litt rart :wink:

1 Like

Ønsker ikke Rødt å avskaffe privat eierskap, da ville det jo være rart å investere i aksjer.

Jeg siktet ikke til i hvilken grad Bio-tech selskaper fremstår som kapitalistiske, men til det faktum at en som er motstander av kapitalisme ønsker å bli en kapitalist selv… Det kalles normalt for dobbeltmoralsk.

3 Likes