Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Selv om man kaller det sosioøkonomiske problemer betyr det ikke nødvendigvis at man synes synd på dem. Det er jo fortsatt valg de har tatt. Forskjellen er hvilke virkemidler man skal ta bruk.

Tja …

I følge politiet, fordi de er ute etter å ta selgere i det offentlige rom spesielt, og på østkanten så brukes narkotika i det offentlige rom fordi brukerne oftere er fattigere med dårligere mulighet til å bruke narkotika hjemme, mens det på vestkanten er lettere å bruke det hjemme - og da blir det ikke like naturlig å “ta” brukerne samtidig som man tar de man egentlig er ute etter, nemlig selgerne.

Eller “rasisme” da som mange liker å kalle det.

5 Likes

Handler vel i bunn og grunn om ordensforstyrrelse. Sitter du i kjelleren å drikker pleier det å gå fint. Sitter du midt i parken å blaster musikk så går det ofte ikke fint.

1 Like

Tipper rasisme ikke er en god forklaringsmodell her, uten å ha gått inn i tallene eller egentlig ha kompetanse til det, men nettopp sosioøkonomiske forhold. Slike faktorer som du peker på er nok viktigere for å forklare - men da er det jo (meningsløst) å snakke om innvandring den ene eller den andre veien, og man burde heller snakke om kriminalitet som fenomen.

Jeg var nok litt syrlig, men veldig ofte så er “rasisme” forklaringen på alt som går negativt utover innvandrere. Mens det ofte er forskjellsbehandling som lettere kan knyttes til fattigdom direkte.

Ulikheter i samfunnet er nok en mye større forklaringsårsak enn mange liker å tenke på. Og da er det i utgangspunktet problematisk hvis man i stor grad har innvandring fra grupper uten utdannelse til lavtutdannede jobber, eller andre som ikke naturlig kan posisjonere seg i øvre halvdel av samfunnet (ut fra inntekt).

Tror vi skal være veldig glade for å ha en stor offentlig sektor i Norge når det kommer til utdannelse og helsevesen. Så er det kanskje diskutabelt hvor nyttig det er på mange andre områder.

2 Likes

Det er folk som utgjør kultur.
Gro sa en gang: “Norge er verdens beste land”
Blir “verdens beste land” bedre av å fylles opp med folk fra verdens verste land ?

3 Likes

Kommer kanskje litt an på hvordan de blir tatt imot…?

1 Like

Mer NAV-penger mener du ?
Flere fritidsklubber ?
Tildekkede norske damer ?
Jeg tviler på at de frafaller islam når de kommer hit, og islam står ikke for samme verdier som de norske. F.eks m.h.t demokrati, likestilling, homser/lesber, jøder, Det meste egentlig

4 Likes

Kanskje på tide å sette noen krav til de vi tar i mot?

3 Likes

Poenget mitt er at det ikke er hudfarge som får folk til å bli kriminelle, men fattigdom og de effektene det har på barn som vokser opp og foreldre i vanskelige livssituasjoner. Det er ikke en unnskyldning eller stakkars de greie. Hvorfor prøver du å bagatellisere den reelle årsaken til gjengmiljøet på østkanten? Passer ikke med det som står på Resett? :stuck_out_tongue:

Dette blir bare avsporing etter avsporing … Kommer ikke fram til noe her.

4 Likes

Er det noen som mener det?

3 Likes

Den “reelle” årsaken i følge DEG.

I og med at alle andre vestlige land opplever nøyaktig de samme problemene med de nøyaktig samme kulturene så er det rimelig nærliggende å konkludere med at den reelle årsaken skyldes kulturelle forskjeller.

6 Likes

Så om man ser på sosioøkonomiske forhold, hva kan det ha seg at fattigdom er så utbredt i populasjonen vi diskuterer? Kan det være at man får for mange barn? At man insisterer på å bo dyrt i Norges største by? At kvinner i for stor grad ikke er i arbeid? At man sender penger hjem, eller at man bruker uortodokse oppdragelsesmetoder?

Jeg tror minst 80% av de sosioøkonomiske utfordringene er selvpåførte. Man bor i et land med fantastiske muligheter for så og si alle, det er kun egne holdninger og kultur som holder folk tilbake. Og det er et VALG man tar.

For å komme med en løsning, ta vekk statlige overføringer som ikke har med jobbintegreringbå gjøre. La markedets usynlige hånd gjøre jobben sin, da har man 1) stagget innvandring i utgangspunktet og 2) insentivert folk i arbeid.

Og til sist, selv om sosioøkonomiske forhold kan være en forklaring, er det INGEN unnskyldning. Få på langt hardere straffer og heftig batongbruk i disse trefningene. Jeg tror ikke folk forstår hvor kritisk det er at massevis av ungdommer utfordrer statens maktmonopol på høylys dag. Gi politiet ressursene og lovene til å utføre en av statens få rettmessige oppgaver: å sikre borgernes sikkerhet.

14 Likes

Surprise, surprise!

Selvfølgelig betal-artikkel.

– Det som skjedde var at en av våre spillere ble dradd kraftig trøyen. Da kom han med en spontan reaksjon, der han dyttet unna Holmlia-spilleren. De førte til at en rekke Holmlia-spillerne ilte til, mens flere av våre spillere løp til for å forsvare vår spiller. Det ble en del skubbing og dytting. Så kom det en kar fra Holmlia-benken ut på banen. Jeg aner ikke om han har noe med laget å gjøre, eller om det var en vanlig tilskuer, men det hele ender med at han slår til vår spiller, forteller Tjore.

3 Likes

Nei, det var ikke penger jeg tenkte på i forhold til å bli tatt imot, eller møtt om du vil.

Du har sikkert egne eksempler eller erfaringer i livet på i hvilken grad du ble inkludert, og ikke stigmatisert, i en gruppe eller et fellesskap hvor du selv var ny. Skal ikke dra det for langt, men det er menneskelig å ville bli “elsket”. Oppnår man ikke det, er neste trinn “beundret” osv helt til du til slutt ender opp/ned på “fryktet”. Vi har ikke bedre “innvandrere” enn vi selv fortjener (kunne sagt det samme om “politikere”, “samfunn” etc hvor fellesskapet setter de totale rammene).

Når det er sagt, ett av startinnleggene her gikk på at man har observert “ungdommer med innvandrer-bakgrunn”. Det er ganske godt gjort, med tanke på at en “innvandrer” er en (hvilken som helst) person som er født i utlandet av 2 utenlandske foreldre og har innvandret til Norge, alternativt som SSB også inkluderer; norskfødte av 2 utenlandsfødte foreldre. Det finnes over 190 land i verden, og at man i dagens Norge skal kunne avgjøre om den ene eller andre er født her eller der bare ved å se på dem er umulig. Med mindre det er den skikkelig gammeldagse metoden som er brukt, da. Den hvor man putter folk i en bås alt etter hvilken hudfarge de måtte ha. Det er nemlig det dere holder på med her.

Og jeg begynner å bli rimelig lei disse dårlig fordekte hel-/halvrasistiske innleggene. Skjønner at dette er en vanskelig oppgave å luke ut, men i mangel på annet så skulle jeg ønske @pdx droppet politikk og småprat. Alternativt så kutter jeg insider-medlemsskapet mitt (ingen trussel, men en logisk konsekvens av at jeg i hvertfall ikke gidder betale for sånt tull). Prøv å se innleggene deres utenfra, dere ødelegger for ganske mange. Og ikke minst tråkker på ganske mange, +/- 15% av befolkningen regnes som “innvandrere”.

Sorry @bamse, dette startet som et svar til deg, men ble mye mer.

4 Likes

Ja, det er nå engang slik at folk med afrikanske/midtøsten-trekk ikke stammer fra Norge opprinnelig og dermed har innvandrerbakgrunn.

På samme måte som blonde, blåøyde ikke stammer fra Afrika opprinnelig, dersom du treffer på en slik i Afrika.

Hvis du ikke tåler enkle fakta som dette så bør du vel helst holde deg til å diskutere hekling og saftblanding.

6 Likes

Problemet er ikke Thaier eller Kinesere.
Problemet er muslimer.
Det er ikke rasistisk å poengtere dette. Islam er en religion, ikke en rase eller hudfarge.

Om aksjonen i Oslo med politi og helikopter - SV mener det er politiets feil :rofl::rofl::rofl::rofl:
Det er ALDRI de kriminelles feil når det gjelder fremmedkulturelle :woozy_face:

8 Likes

Custus, muslimene elsker ikke oss heller. Vi er vantro.

2 Likes

Du trenger jo ikke å lese denne tråden…bare demp den.

Dette er den eneste tråden hvor det er lov å snakke om slikt.

3 Likes

EDIT: Denne ser ut som et svar til deg, Jcp. Det var det ikke ment som, jeg er stort sett enig med deg i denne tråden! Beklager det.

Dette er jo helt tullete. Å dra inn islam eller kultur er en dårlig forklaringsmodell, og vil nok ikke løse noe som helst. Men før man orker å diskutere er det greit å få med seg en del grunnleggende premisser.

Det er mindre kriminalitet nå en før, og kriminaliteten er mindre alvorlig.

Flere folk i Norge har blitt drept av høyreekstreme en av islamister, med eller uten Utøya. Hvor mange ikke-kriminelle er drept av kriminelle de siste årene? Det har skjedd, og hvert eneste av de er et tap. Men jamfør tallet med f.eks. antall drepte i trafikken, så kan man se hvor ressursene burde settes av.

Den sosiale klassen man er født i er også den man dør i. Samfunn med mye utjevning er relativt sett bedre å bo i en samfunn med lite. Eksemplene taler for seg selv. Det er for øvrig lettere å bli millionær i Norge en de fleste andre land, men fortsatt er definitivt mest rikdom i Norge fordelt via arv. Kriminaliteten i Norge er knyttet til økonomisk stand.

Jeg ser også på vold og kriminalitet som et problem, men for å løse problemer må man ha riktig utgangspunkt og riktig diagnose. Det å “mate på” med batongslag eller fjerne sikkerhetsnett framstår, hvis man ser på land hvor dette gjøres, ikke som noe som stagger kriminaliteten akkurat. Det fremstår som en måte å skape mer uro, mer utenforskap og skape dårlige relasjoner i samfunnet, noe som ikke er bra for vekst eller utvikling.

7 Likes