Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

[quote=“Ojoh, post:1021, topic:5295”]
Det er mindre kriminalitet nå en før, og kriminaliteten er mindre alvorlig.
[/

Hva med å lese noe annet enn Klassekampen ?

3 Likes

Hvorfor mener du at kultur og religion ikke kan være en del av forklaringen?

3 Likes

Antall drap ifht befolkning var betydelig lavere da det offentlige sikkerhetsnettet var langt dårligere og grensesetting både ifm oppdragelse og fra politiets side var mye mer hardhendt. Drap per capita har aldri vært så lavt som i årene rett før og etter den andre verdenskrigen. Ser en bort fra drapene som skjedde som følge av krigen var det en periode med svært få drap fra midten av 1930-tallet og frem til ca 1960. Det var jo en perioden hvor folk flest opplevde store forbedringer relativt sett. Men sosiale ordninger fra det offentliges side var defintivt mindre omfattende enn de senere ble. Folk som var i fullt arbeid klarte seg også med en mye enklere materiell standard. Når drap per capita har gått ned en del fra 1990 så skyldes det også bedre akuttmedisin og ambulansetjeneste.

3 Likes

I tillegg prioriteres ikke vinningskriminalitet lengre, og sakene blir bare henlagt, dermed gidder ikke folk å anmelde en gang. I gamle dager var sykkeltyveri en alvorlig sak, nå går det rett i henleggelsesskuffen.

3 Likes

[quote=“Ojoh, post:1021, topic:5295”]
Flere folk i Norge har blitt drept av høyreekstreme en av islamister
[/

Han gærningen som ble fostret opp i et Arbeiderpartihjem sitter bak lås og slå.
Dessverre finnes det tusener av islamister i Norge som går fritt blant oss.
At legevakta er flinkere enn før til å redde livet om du blir knivstukket gjør ikke islamistene til bedre folk.

Våkn opp av tornerosedrømmen.

4 Likes

@bamse - bare å slå seg løs : https://www.ssb.no/ (jeg leser ikke Klassekampen, men DN, Aftenposten, NRK og VG).

@InVivo - fordi den ikke er generell. F.eks. kan du se at barn født av foreldre med innvandrerbakgrunn tar mer høyere utdanning. Når det er sagt vil jeg moderer og presiser : Det kan ha noe å si, men er ikke den primære forklaringen.

@olafalo - det stemmer ikke. Siterer meg selv lengre oppe: Tar man drap fra 2013-2017 blir det 32,4 drap per år. Fra 1969-1973 er det 26,4. Folketallet har jo økt litt, for å si det forsiktig. Jeg linker til SSB og statistikkbanken over. Her kan du lett slå opp selv: https://www.ssb.no/statbank/table/08880/tableViewLayout1/ og http://statistikkbank.fhi.no/dar/

Jeg er dog usikker på hvor tabellen du viser til kommer fra, ser at kilden er SSB. Den stemmer uansett sikkert, men jeg fant ikke tall fra før 1969. Men ta f.eks. 1910 med gjennomsnitt på under 20, ser ut som rundt 18. Da var folketallet 2 390 402 i følge Wikipedia. 32,4 drap per år i snitt fra 2013-2017, og det inkluderer 2013 som var et dystert år med 51.

Hvert drap er et drap for mye, men mange av disse er jo også skrudd ut av kriminalitetsbilde og handler mer om nære relasjoner. Det er ikke lett å peke på f.eks. innvandring som en årsak her.

2 Likes

Den påstanden må du nesten dokumentere. Tusenvis av islamister? Som knivstikker folk?

2 Likes

Det skal jeg gjøre. I mellomtiden, hva synes du om dette ?
“Politikere fra hele det parlamentariske spekteret i Nederland ber om mer forskning etter at det er avdekket svært radikale holdninger blant unge tyrkere: fire av fem i alderen 18 – 35 år mener hellig krig mot ikke-muslimer er akseptabelt.”

3 Likes

Jeg finner dessverre bare en klippet film, finner ikke hele filmen, men kos deg med de 30 sekundene som er. Det er muslimene selv som forteller og viser hva de mener :

Filmen er fra moske i Oslo selv om de snakker engelsk.

2 Likes

Hvis jeg finner den uklippede versjonen vil du se at de sier at enhver muslim tenker som disse. Samtlige av publikum rekker også hendene i været.

2 Likes

Det er helt normalt at folk mener guds lov skal stå over verdslige lover.

Spør kristne om de mener bibelen står over norges lover … får nok lignende svar.

Problemet er når religionen og tolkningen av denne står i sterk kontrast til landets lover.

Unnskyld at jeg sier det, men hvis du tror nordmenn er like opptatt av Gamletestamentet som muslimer av Koranen, vel da har vi ikke mer å snakke om.

5 Likes

Spørsmålet er stilt som følger i den filmen omtrent som dette:

“Hvis det er beskrevet en forbrytelse, og en passende straff, i koranen, fra Muhammed som er hans sendebud, og det er den beste mulige straffen for forbrytelsen … er du for ?”

Det er også fra veldig islamske folk (som støtter en islam.net konferanse).

Still samme spørsmål på type kristenkonservativ konferanse som Oslo Symposium, og du får idiotiske svar der og.

Det speiler ikke gjennomsnittsnordmannen på noen måte hva deltagerne på den kristenkonservative konferansen mener.

2 Likes

Tror du mange kristne ville støtte steining for utroskap ?

1 Like

Jeg trodde Jesus var for tilgivelse og kjærlighet.
Ikke akkurat som Profeten, eller ?

1 Like

Tror jeg mange kristne ville svart ja på følgende spørsmål?

“Hvis Jesus, i bibelen, Guds sønn, ære være hans navn, hadde sagt at den beste straffen for en forbrytelse er det som er beskrevet i bibelen, ville du støttet den straffen?”

Så er svaret helt klart ja.

Du ser også at når folk rekker opp hånda er noen raske og andre ser seg rundt og gjør som alle andre.

De er på en idiotkonferanse for hjernevaskede konservative muslimer. Det er ikke slik at de er representative for alle muslimer.

Akkurat som kristenfolket på oslo symposium som vil ha totalforbud mot abort, avskaffe homofilt ekteskap, ha en høyreorientert israelvennlig regjering, ikke er representative for alle kristne.

Redigert: bare for å gjøre det klart, min respekt for konservative religiøse innen alle religioner er under null. Jeg har null respekt for konservative muslimer eller kristne. Jeg anser dem alle for å tro på helt jævlig idiotiske ting som jeg ikke har noen respekt for overhodet. Uten at jeg dermed kan bevise at min tro (ateisme) er korrekt. jeg mener at skal man leve sammen i ett samfunn så får troen være privat, og landets lover bør ikke være bygd på religiøse ideer.

4 Likes

Sagt på en annen måte.

Det spiller liten rolle for meg om du mener at landets lover skal være bygd på din religiøse tro.

Det som spiller en rolle er at du overholder landets lover, og ikke driter i dem fordi din religiøse tro overstyrer dem.

Jeg ser ikke en haug med steining eller halshoggging eller kasting av homofile fra høye bygg i Norge, så det er helt ok om de tror på det idiotiske tullet. Det er IKKE ok at noen få individer velger å bryte landets lover fordi de tror på dette tullet. De bør straffes - hardt. Og gjerne utvises om mulig.

Hallo, vi snakker om steining her.
Dessuten vil de ikke avskaffe homofile ekteskap. De vil kaste homofile fra taket av høye bygg.

Filmen er ikke fra en Moske men fra UIO!, Det er IslamNet som taler.( de får da låne sal av universitet til å tale).

3 Likes

Antall etniske nordmenn har vært stabilt siden 70-tallet, befolkningsveksten er innvandrere.
Hvem tror du står for økningen?
Og hvor mye mindre kriminalitet ville det vært hvis ikke Norge hadde hatt 15-20% (!!) av befolkningen med innvandrerbakgrunn?
Hvor mye mer penger ville vært tilgjengelig til å ta vare på egne barn, eldre og syke?
Hvor mye mer penger ville det vært tilgjengelig å bruke til bistand som faktisk fungerer?