Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Litt skremmende å set at en politiker er så naiv.

Skal sies at det kun er et 7 sekunders klipp som tydelig er laget for å putte politiet i et dårlig lys. For kan ikke politiet bruke makt når det kreves, da er kampen alt tapt.

2 Likes

La de bare komme med kniv. Da bli vi kvitt de.

3 Likes

Det er en forholdsvis naiv tanke. Tvert i mot, det blir bare flere. Med eskalerende konflikt og økende motsetningsforhold vil bare flere og flere bli involvert. Venner og familie vil ønske å beskytte sine egne, og dermed vil folk som ellers ville oppført seg pent plutselig blande seg. Politiet ville blitt mer bekymret for sitt eget skinn og ville adoptert et «slå/skyt først, spør etterpå»-mantra, som ville eskalert det ytterligere. Plutselig er det blitt som de verste voldsbyene i USA. Vold avler vold.

1 Like

Om venner og familie virkelig mener at å gå løs på politiet med våpen vil “beskytte deres egne”, så bør man virkelig ta skritt for å få de ut av landet, eller om ikke det går, opprette arbeidsleire… Hvis ikke er ikke borgerkrigen langt unna.

5 Likes

Dersom politiet gjør seg til fienden så ville enhver menneskegruppe som føler seg truet, diskriminert og stigmatisert reagere sånn. Uansett etnisk opphav.

Se på Russland og USA, en stat hvor politivold brukes som virkemiddel vil folket stadig bruke vold tilbake, i en ond sirkel.

Kort sag er vold som virkemiddel for politiet som å pisse i buksa for å holde seg varm om vinteren. Hjelper der og da, men man står der med et mye større problem senere.

Om politiet går løs på uskyldige, som ikke har gjort noe for å fortjene det, så har du et poeng. Men da forsvarer folk seg mot en faktisk fiende, og ikke en innbilt en. Om politiet er nødt til å agere aggressivt for å sikre seg selv, så bør personer i nærheten opptre på en fornuftig måte, så skjer sannsynligvis ingen ting.

Når det er sagt, så er det jo enkelte politifolk, både i dette landet og i andre land, som føler at uniformen gir dem rett til å herse med andre. Disse bør man bli kvitt. Men man bør også kvitte seg med sosionom-politiet, for det er helt tydelig at det ikke virker. Spesielt siden vanlige folk sjelden får se sosionomsiden om de blir tatt for å kjøre litt for fort, eller dagen-derpå-promille.

Strengt tatt er det ikke noen forskjell mellom en innbilt fiende eller enn reell fiende, i den forstand at det fører til samme respons i den som opplever dem som en fiende, men da er vi mer på semantikk egentlig.

Om politiet begynner å bruke vold utover det absolutte minimum, så skaper de en situasjon hvor de vil oppleve mer vold mot seg selv og andre senere.

Norge er i verdenstoppen i tillit til politiet, fordi vi vet at de opptrer ryddig og behersket i samfunnsoppdraget sitt. I Russland har man ikke det, blant annet fordi de denger løs på alle som prøver seg uten skrupler og diskriminerer over en lav sko ut i fra politisk syn, etnisitet og seksualitet. I USA er de så redde for at kriminelle vil dem vondt og bærer våpen at de plaffer ned alle som virker truende, spesielt om man er mørk i huden.

Jeg vet hvert fall hva jeg foretrekker. En behersket tilnærming løser ikke alt, men det skaper hvertfall ikke en voldsspiral.

Tror du ikke skal sammenligne politiet i Russland og USA. Politiet i USA har meget gode grunner til å beskytte seg, men som sagt, ENKELTE politifolk drar ting altfor langt, og trakasserer vanlige folk. Disse burde bli straffedømt på lik linje med gangbangers, slik at man ble kvitt de.

En behersket tilnærming er alfa og omega, men det skal ikke hindre politiet i å sette seg i respekt der den beherskede tilnærmingen ikke har effekt.

Angående den berømte videoen av politimannen som dasker til en tenåring i ryggen med en teleskopbatong, så er ikke det å regne som politivold etter min mening. Han fikk en liten dask med selve stangen, og den gir neppe et blåmerke engang. Hadde han fått et skikkelig slag med kulen på tuppen, så hadde han gått i kne umiddelbart.

1 Like

Litt å tenke på for deg

3 Likes

I denne blogposten er det en person som er sitert med navn, som får betalt for å forske på dette på oppdrag fra politiet og samfunnet.

Så er det en anoynm person, som sies å være politi.

Dette publisert på en blogg som har en vedtatt og klar politisk agenda.

Troverdig kilde, syns du? Og hvis det nå en stemmer - er det sånn at fordi en person “raser” mot en forsker, så har den personen rett?

Hvilken blogg postes dette på? Såvidt jeg kan se er det en nettavis som er linket over.

Nei? Har du lest artikkelen og hva vi diskuterte? Vi diskuterte her om politiet skal bruke vold som virkemiddel for å «sette seg i respekt» og virke forebyggende, denne artikkelen handler ikke om det.

Jeg er helt uenig. Politifolk skal ha respekt på samme måte som man respekterer sine foreldre. F.eks sist jeg var i Spania stod det bevæpnet politi omtrent på hvert gatehjørne. Hadde nok tenkt meg om 4,5, 8 og 10 ganger før jeg hadde kødda med de. Her hjemme har vi pusepoliti og det vet minoritetsungdom på feil spor å utnytte. En par runder med litt lett respektøvelse så tror jeg de hadde endret atferden sin betraktelig. Og ja, de trenger faktisk litt juling sånn som de holder på. Om de trekker kniv neste gang så trekker politiet pistol, om de da ønsker å bli skutt so be it.

5 Likes

De er tungt bevæpnet i Spania fordi de må være det, ugangskråkene der er langt forbi å spytte for å si det mildt.

Om vårt politi begynner å eskalere konfliktene her med vold så må de også begynne å bevæpne seg slik for beskyttelse etterhvert, for med mer aggressivt politi får man mer aggressive kriminelle. Det blir sikkert fint…

Vi har kanskje pusepoliti, men vi har også puseugangskråker. Det skal vi være veldig glad for, og samtidig veldig forsiktige med å eskalere.

1 Like

Nei. Det har jeg ikke sagt. Jeg har sagt at økt vold og aggresjon blir møtt med økt vold og aggresjon fra motparten.

Nei. Jeg sier at politiets atferd påvirker atferden de blir møtt med, i både positiv og negativ forstand.

Nei. De burde opptre rolig og behersket så langt det lar seg gjøre, og bruke det minimum av makt som er nødvendig.

Siden du åpenbart ikke forsto noe av det jeg skrev, og svarer med å tillegge meg meninger og forsøker å latterliggjøre heller enn å bidra saklig er det mye som tyder på at du kan se langt etter å ha 200 i iq dessverre.

6 Likes

Høres ut som du har levd et rimelig trygt og skjermet liv.

Tror ikke de harde miljøene i Norge står tilbake for de spanske, men de kan selvsagt ikke sammenlignes i størrelse.

1 Like

Tja, det er vel et definisjonsspørsmål. Har bodd hele livet på østkanten, midt oppe i det enkelte her ser ut til å se på som helvetes forgård, og det har vært stort sett vært en fin opplevelse. Jeg har aldri hatt noen grunn til å være utrygg i det minste.

Om man ser på drapsstatistikken i Norge opp mot sammenlignbare vestlige land ser det ut som om vi er noen helgener hele gjengen. Etter internasjonal målestokk har vi vel knapt mer enn en håndfull «skikkelige» skurker.

2 Likes

Ser ut som noen politikere har skjønt at manglende integrering er farlig.

Drastisk men viktig grep.

6 Likes

Loven definerer det.

Forbrytere har primæransvar for sine handlinger, jeg har aldri sagt noe annet. Det jeg sier er at politivold avler mer hat mot politi, letter rekrutteringen til kriminelle miljøer og avler mer vold.

Jeg har ikke kommentert den saken du nevner, og har ikke sagt at slike hendelser er noen annens skyld enn de involverte. Om du tror det så har du helt misforstått debatten. Diskusjonen handlet om hvilken effekt vold som bevisst virkemiddel mot kriminelle vil kunne ha, og saken du nevner handler ikke om det.

1 Like