Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Helt ok dette synes jeg.
Ikke like ok å vifte med norske flagg i USA 4 juli når de feirer nasjonaldagen.

1 Like

Vel folk liker å krangle om dette i hvert fall.

Fra 2004 :slight_smile:

Ingen her som tenkte å prate om dette i dag? Påfallende hvor fort det skal nevnes her inne når innvandrere gjør noe galt da.

2 Likes

Fordi han ikke klarte å drepe noen ja. Hvis resten av opplysningene som har kommet ut stemmer så var målet å gjennomføre et terrorangrep. Vi får se når det kommer flere detaljer.

Tror du alt innvandrerne gjør galt rapporteres her??

Tenker vel først og fremst at det er veldig bra at det gikk såpass bra.

Deretter så virker det som ett åpenbart høyreekstremt terrorangrep som heldigvis ble avverget av de som var der.

Politiet sier ofte ting for å roe ting ned, men i mine øyne når du i dagslys bevæpner deg og begynner å skyte deg inn i en kirke, en moske, eller synagoge, så er antagelsen min at det er forsøk på terrorangrep.

Jeg ville ikke konkludert så bombastisk hvis det skjedde hjemme hos noen, selv om personen som ble angrepet var prest/imam/rabbi. Det går fint an å ha personlige konflikter selv om man er involvert i religion.

Inntil jeg eventuelt får motivet belyst, så tolker jeg det som åpenbart terrorangrep. Og med det mener jeg at målet ble valgt fordi det var en moske, og ikke ved tilfeldigheter. Og at hatkriminalitet rettet mot religiøse grupper går under betegnelsen terrorisme.

Saken utvides.

[

Funn av død person i Bærum :

](https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=16927)

Oslo politidistrikt har i kveld funnet en død person i en bolig på Eikmarka i Bærum.

Funnet settes i sammenheng med hendelsen ved en moske tidligere i dag.

Omstendighetene er uklare og politiet behandler det som et mistenkelig dødsfall.

Uansett hva som motiverte ham til å gjøre noe sånt er det bra det ikke gikk verre, og at han dro dit i dag og ikke i morgen. Kunne fort blitt veldig stygt på en dag hvor det er folk som sild i tønne der.

Pressekonferanse lørdag kveld:

– Følger politiet og PST godt nok med på den type forumer der flere angrep har blitt varslet de siste årene?
– Vi begynner å bli veldig mye bedre til å følge med på forumer. Vi kan ikke være på alle forumer hele tiden, men vi begynner å jobbe relativt godt på de forumene vi bør være til stede på. Men det er vanskelig å ta høyde for alt.

1 Like

Siktet for drap nå. Avdøde er i familie med siktede.

Fyren var vistnok aktiv på 8chan ( samme forum som alle de andre raringene som har vært i media i det siste).

Og man kan ikke begå terrorangrep selv om man er sinnsforstyrret?

Motivet var terror uansett. Blir for dumt å unnskylde det fordi han har psykiske problemer.
Ser ikke samme type argumenter når det jattes og sytes om muslimer her inne, en debatt som er helt ekstremt ensidig.

2 Likes

Unnskylder absolutt ikke, men forsøker å årsaksforklare.

Det er 16-17 år siden moren døde, 14-15 år siden mormoren døde. For omkring 12 år siden hadde Dagbladet en artikkel om et par norske dataspillselskaper. I et av dem var en Tom-Edwin Manshaus daglig leder.

Foreldrejakt i Vallhall. Det andre spillet som får støtte på 250.000 danske kroner fra Nordic Game i dag, er «Ragnar Rock - Veien mot Vallhall» fra Inludo, et norsk firma som tidligere mest har syslet med nettspill (blant annet med et BBC-nettspill for bilprogrammet «Top Gear»).- Ragnar Rock er en liten gutt som bor i en by i Midgard, som må legge ut på en jakt etter foreldrene sine. Spillet er bygget opp rundt norrøn mytologi, der du må besøke et antall forskjellige verdener og møter på mange av de kjente gudeskikkelsene, forteller daglig leder Tom-Edwin Manshaus i Inludo til Dagbladet.no. Dagbladet, 15. mai 2007

At hovedstrømsmediene ganske konsekvent nekter å forholde seg til de reelle psykologiske årsakene, det er jo politisk forståelig. Enhver sak skal i utgangspunktet brukes for å befordre en overordnet politisk agenda. Derfor heller ingen egentlig interesse for underliggende psykologisk dynamikk og forklaringer - såkalte “unnskyldninger” - de passer bare for dårlig overens med målsetningen om å utnytte enhver slik sak for å drive samme politiske agenda videre. Strengt tatt så står selv det å hindre evnt fremtidige hendelser av samme slag i strid med det å drive samme agenda videre. Slik var det med Anders Behring Breivik og slik ser det også ut til å være her.

I en post på et nettforum er par timer før moskéangrepet referer han til at «Valhall venter.» Valhall var det norrøne dødsriket. Det er slik sett grunnlag for å spørre om 21-åringen hadde planlagt lørdagen som et selvmordsangrep. https://resett.no/2019/08/11/hvem-er-moskeskytteren-philip-manshaus-21/

3 Likes

Ekstreme muslimer opptrer i store grupper. Ref flaggbrenning og lignende eventer. Denne unge mannen har opptrådt på egenhånd og er et klart psykiatrisk tilfelle. Men for all del, ta gjerne å fly grupper under psykiatrien også. Det være seg ytre høyre og venstre. Få det bort

5 Likes

Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å si her. Hva har dataspillet med det å gjøre?

Nå er faktum at det er under 24 timer siden angrepet, og da er det litt tidlig å gå ut med en eventuell diagnose i media. Synes du ikke?

Flere av lastebilangrepene ble vel gjort av enkeltpersoner?

Flagbrenning er ikke det samme som å skyte noen som er på gudstjeneste.

1 Like