Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Lettere å finne bakenforliggende problemer når kriminaliteten ikke er importert. Bare ikke prøv med psykiatri eller sosioøkonomiske forklaringer når problemet er importert :joy:

1 Like

De gutta er fremdeles utspring fra etablerte grupper.

2 Likes

Det sier sitt at du ikke engang er i stand til å forsøke å tenke hva dette kan ha med det dataspillet - og omstendighetene da det ble til - å gjøre. Så effektiv er den generelle propagandaen og aversjonen mot i det hele tatt å tenke i slike baner som den sørger for å bygge opp om.

Og jeg gikk ikke engang ut med noen diagnose. Jeg kun antydet en mulig sammenheng som burde være av interesse for enhver oppriktig interessert i denne saken. Jeg unnlot faktisk å benytte meg av noen spesifikt diagnostiske begreper selv om jeg fant det svært nærliggende å tenke at det her har dreid seg om en psykotisk / grensepsykotisk tilstand med et typisk regressivt underliggende tankeinnhold. Det vil da også være vanlig at problemkomplekser fra barndommen begynner å dominere. Gjerningspersonen regredierer. Her er det ihvertfall litt for mange detaljer som stemmer for at det skal kunne være tilfeldig. Selvsagt kan man føye til at det også vil foreligge forsøk på å gi problemkomplekset som skriver seg fra barndommen en “mening her og nå” som feks å “bekjempe islam” e.l. Men uten det underliggende, uten den regressive tendensen, i retning en psykotisk tilstand hvor virkelighet, fantasi og frykt som snarere har med barndommen enn forholdene her og nå å gjøre, så ville det neppe endt som det har gjort her.

1 Like

Generelt er terrorisme ett uttrykk som brukes om voldelige angrep som er rettet mot sivile som ikke er tilfeldig utvalgt, men utvalgt fordi de hører til en politisk, kulturell, eller etnisk gruppe. Og hvor formålet er å skade gruppen / skape frykt i gruppen.

I dette tilfellet går han til angrep på en moske etter å ha postet på internett om sitt hat mot muslimer.

Ergo terrorisme. Rimelig åpenbart. Passer definisjonen 100%.

At det var ett mislykket terrorangrep, at han var en taper med bakenforliggende problemer, osv osv osv endrer ikke på basissituasjonen. Jeg antar at det er gode muligheter for at idioten kranglet med samboeren, drepte henne, og i stedet for å melde seg for politiet, eller forsøke å skjule forbrytelsen, så fant han ut at han skulle forsøke å drepe noen muslimer og dø selv. At det var tafatt og dårlig planlagt og at han heldigvis ikke lykkes med forsøket endrer ikke på basissituasjonen.

Hvis en enkeltidiot leser propaganda på nettet og leier en lastebil og kjører inn i en flokk mennesker som feirer 17. mai fordi han hater Norge og har postet en hyllest til terrorister på nettet… så ville man kalle det terrorisme også. Uansett om sluttresultatet endte med noen skadede eller mange døde, og helt uavhengig av om gjerningsmannen hadde en historie med psykiske problemer / tragedier i familien.

7 Likes

Spekulering er generelt svært lite produktivt. Det du sier er at fordi en fyr med samme etternavn fikk støtte til å lage et dataspill med Valhall-tema, så gir det grobunn for at en fyr med psykiske forstyrrelser angriper en moské?

Du forsøker å forklare et mislykket terrorangrep med bakenforliggende årsaker. Ok. Gjør du dette om en muslim har utført et terrorangrep? Har det aldri slått deg at mange av disse kommer fra ganske kummerlige forhold? Hvor byen/landsbyen har blitt bombet, familien er drept osv.

1 Like

Etternavnet Manshaus er et av de aller mest sjeldne i dette landet. Ifølge Statistisk Sentralbyrå er det kun 23 personer som har etternavnet Manshaus. En av dem er gjerningsmannen selv. En annen er den tidligere departementsråden Karl-Edwin Manshaus i Olje- og Energidepartementet som blant annet spilte en viktig rolle ved etableringen av Statoil og Oljedirektoratet. Så er det altså 21 andre med dette etternavnet. Vi må også kunne gå ut fra at omkring halvparten av disse 21 er jenter og kvinner. Dermed kun omkring 10 gutter og menn med dette navnet i hele landet. Bare det er nok til at sannsynligheten er svært stor for at nevnte Tom-Edwin Manshaus er en svært nær slektning av gjerningsmannen, mest sannsynlig simpelthen faren hans, evnt en onkel.

Og hva er poenget ditt? Fordi en fyr i familien har laget et dataspill om Valhall, og han har hatt tøffe oppvekstvilkår så legitimerer det at han angriper en moské?

1 Like

Man kan men det svikter ofte på planlegging og gjennomføring. Breivik var veldig tilregnelig for å sette det i perspektiv

Politiet bekrefter nå på pressekonferansen at de anser det som et forsøk på terror

[

- Forsøk på terror:

](https://www.dagbladet.no/studio/moskangrepet-i-baerum-/383?post=16936)

Politiet mener at 21-åringen som i går skjøt i en moské i Bærum etter at han skal ha drept et familiemedlem, forsøkte å begå en terrorhandling.

  • Vi har nå fått bedre oversikt og mer informasjon i etterforskningen til nå. Vi har konkludert med at vi står overfor et forsøk på terrorhandling, sier enhetsleder Rune Skjold.

  • Han har høyreekstreme holdninger, han har hyllet Quisling og han brukte våpen. Han har uttrykt høyreekstreme holdninger. Vi konkluderer ikke med at det er terror, men etterforsker det som terror, sier han.

Politiet samarbeider tett med PST, samtidig som de søker vitner og forsøker å avhøre mannen.

  • Det ble avfyrt flere skudd og det ble funnet våpen på stedet. Det er ingen tvil om at den raske handlingen på stedet før politiet kom, har gjort at de har stoppet gjerningspersonen og hindret større konsekvenser. Disse personene har utvist stort mot, sier Skjold.

Svar til innlegget du slettet.

Målet var å drepe andre. Det er ikke et selvmord. Assistert selvmord har ingenting med dette å gjøre. Det er nærmere aktiv dødshjelp.

Nettavisen.no:
Én person ble skutt under angrepet, men ikke drept. Politiet utelukker ikke at mannens handlinger kan bli definert som terror, noe etterforskningen vil avdekke.

Tror du har missforstått hva assistert selvmord er. Målet er da å få politiet til å ta livet av deg. Siden det kun var samboeren som var drept, kunne det ikke utelukkes.

Politiet har uansett akkuratt komme med ny informasjon og da var ikke det andre innlegget relevant.

1 Like

Fader for en idiot sier jeg.

1 Like

Det står ingenting i mitt innlegg som tilsier at poenget mitt er at “oppvekstvilkår legitimerer det at han angriper en moské”. “Legitimere” betyr jo strengt tatt at jeg da måtte mene at det er greit at man angriper nær sagt hva som helst om man har “hatt en vanskelig barndom”. Og altså slik du benytter ordet “legitimere”, som jeg mente at dette var greit bare man har hatt “tøffe oppvekstvilkår”. Ingenting jeg har skrevet tilsier at jeg mener noe slikt. Det er ganske enkelt forskjell på å søke forklaringer og å legitimere. Selv i straffesaker der tiltaltes oppvekstforhold kan gi lavere straff så innebærer det jo ikke på noen måte at ugjerninger legitimeres.

Og jeg tenker forøvrig i mye samme baner når det gjelder muslimer som ender opp som selvmordsbombere eller begår massedrap. Som oftest, tenker jeg, dreier det seg om alvorlig mentalt forstyrrede personer. Og ja, mye av forklaringen på det finner man også i ødeleggelse og kaos skapt pga krigføring, invasjon, undergraving i “vestlig” regi, i hovedsak amerikanske politikere under innflytelse av israelske og jødiske interesser mer generelt, har simpelthen skapt “apokalyptiske tilstander” som kan føre til mye samme adferd som ved individuelle psykoser og vrangforestillinger. Den eneste forskjellen av en viss betydning, på gjerningsmenn som Mannshaus, Breivik og andre lignende på den ene siden, og muslimske av motsvarende art på den andre, det er at de sistnevnt nettopp har islam som en felles “ferdigtygget” referanseramme som de alle både forholder seg til og påvirkes av. Det blir mye som et “dataspill” de har blitt indoktrinert med helt fra tidlig barndom. Her et sitat jeg postet for ganske nøyaktig ti år siden, i august 2009, angående nettopp denne forskjellen. Det gjaldt da hverken slike som Breivik, Mannshaus eller muslimer, men en helt annen mer enn hundre år gammel drapssak:

Apocalyptic Objectivations: There is a difference between an individual paranoid’s demons and those of the apocalyptic. Even though paranoid constructions are clear, logical and systematic, they are private. Apocalyptic devils, however, are creations of private affect that are projected onto the public sphere and objectivated. In essence, they become "products of human [expressive] activity available to both their producer [the author of the apocalypse] and to other men [the faithful] as elements of a common world. Tremendously magnified, they are elevated to a cosmic level and viewed as active forces of history, omnipotent creatures of mythological proportions. Thus the apocalyptic mythologizes life and demonizes history. In this respect, too, the apocalyptic is analogous to paranoid ideation. Individual paranoid construction has certain affinities with mythical thinking, but only in the apocalyptic, the mythical outlook condenses into lasting mythological configuration . Moshe Hazani, Apocalypticism, Symbolic Breakdown and Paranoia: An Application of Lifton’s Model to the Death-Rebirth Fantasy. (in Apocalyptic Time, pp. 24-31. Ed. Albert I. Baumgarten)

1 Like

Siste pressekonferanse her.

Politiet har valgt å etterforske angrepet i moskeen som forsøk på terror. Samt at vedkommende er siktet for drap på kvinnen som er drept i bærum, samt drapsforsøk i moskeen.

Fint å se alle menneskene som hadde møtt opp utenfor moskeen på Grønland i dag og sto symbolsk vakt med politiet under bønnen. Viktig å markere motstand mot hat og voldshandlinger

9 Likes

De rike og berømte sammles for å diskutere hvordan de skal redde klimaet. Evt hvordan de skal få til å bruke mindre, sånn at de kan bruke mer.

Ikke mindre enn 117 privatfly, diverse megayatcher og annet goodie vi dødelige aldri får ta del i måtte til for å frakte “eliten” til sommerleiren.

9 Likes

Det er selvsagt ille at en gærning forsøker å ta liv i en moske. Men hvorfor blir det toppsak i alle medier i dagevis når daglige knivstikkinger knapt blir nevnt med en setning ?
Er noen liv mer verdifulle enn andre ?
Hvem er rasistene her ?

4 Likes

Følg med nå på hvordan Epstein-saken blir begravd i media.

Den mest høyrprofilerte fangen i USA tar “selvmord” og media nevner det knapt.

3 Likes

Fordi media generelt ikke er opphengt i konspirasjonsteorier. Uansett om man tror at Trump/Clinton/illuminati står bak. Det blir også nevnt ganske mye i medier til å være ett dødsfall syntes jeg.