Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Jeg synes det er feil at straffeutmålingen skal baseres på hvor flink kirurgen var. En handling som ville medført drap dersom vedkommende ikke hadde fått legehjelp bør dømmes som drap, uansett om offeret overlever eller ikke.
Knivstikking = drap (unntatt i selvforsvar)

6 Likes

Her er forøvrig en veldig interessant artikkel som man burde lese om masseskytinger osv:

Ett par poenger:

Overall, though, the ethnic composition of the group of all mass shooters in the U.S. is roughly equivalent to the American population.

Most mass homicide perpetrators don’t proclaim any allegiance to a particular ideology at all.

For instance, in one study, about 15 percent of people with schizophrenia had committed violent crimes, as compared to 4 percent of a group of people without schizophrenia. Although this clearly identifies the increase in risk, it also highlights that the majority of people with schizophrenia had not committed violent crimes. It’s important not to stigmatize the mentally ill, which may reduce their incentive to seek treatment.

But using standard definitions, most data suggest that the prevalence of mass shootings has stayed fairly consistent over the past few decades.

To be sure, the U.S. has experienced many mass homicides. Even stability might be depressing given that rates of other violent crimes have declined precipitously in the U.S. over the past 25 years. Why mass homicides have stayed stagnant while other homicides have plummeted in frequency is a question worth asking.

Only through dispassionate consideration of good data will society understand how best to prevent these crimes.

Nonetheless, it does not appear that the U.S. is awash in an epidemic of such crimes, at least comparing to previous decades going back to the 1970s.

… og mye annet. Dette er en veldig god artikkel om det temaet (litt på siden av hoveddiskusjonen).

3 Likes

Offeret overlevde med et nødskrik og pressen valgte å ikke fortsette å grave noe særlig i saken. Så det er mange svar vi ikke har.

4 Likes

https://www.conservapedia.com/Clinton_body_count

Det er rimelig lenge siden jeg hørte om denne “konspirasjonsteorien”, men moralen er i alle fall, at omgås du Clintons, så bør du trå varsomt.

Det hadde ikke forbauset meg i det hele tatt om denne “konspirasjonsteorien” er reell. Bare å se i historiebøkene. Folk har brukt de samme metodene siden sivilisasjonenes opprinnelse, og sannsynligvis enda tidligere. Jeg har ingen tro på at moderne politikere nødvendigvis skal være så mye snillere.

1 Like
1 Like

Får håpe Epsteins nære venner takler sorgen bra. 68256634_10220715741188938_824044056181997568_n

Regjeringen, ved Kjell Ingolf Ropstad (KrF) vil vurdere handlingsplan mot islamofobi.
Da foreslår jeg at det innføres nye fag i grunnskolen :

  • Steinkasting og homsekasting
  • Jihad og fatwa
  • Martyrdom og kaffir
  • Skatterett og Jizya
  • Likestilling ved tildekking og omskjæring
  • Strafferett for vantro

Gærningen drepte en kvinne.
Hva med en handlingsplan mot kvinnehat ?

Raymond er ute å klager på konstantstøtten fordi ca 1000 barn motar denne når de er i utlandet.

1000x7500kr månden utgjør ca… 7,5MNOK per måned. Med andre ord en liten brøkdel av hva Oslo kommune har bruker på “miljødepartementet” sitt og betaling av influensers. Med dette kan vi konkludere med at AP mangler virkelige saker i valgkampen.

1 Like

Du må skille mellom episoder som er begått av psykisk syke mennesker med underliggende diagnoser og ekstremister med ideologiske motiv (som også KAN ha psykiske lidelser). Jeg tror du forstår forskjellen. Oppfordring til hat, rasekrig og oss/dem mentalitet har mye større konsekvenser enn en tilfeldig knivstikking på gata, og vies naturlig nok mer oppmerksomhet.

Tenk selv hvordan slike angrep utført av folk med innvandrerbakgrunn automatisk stemples som terror, mens når det er utført av en nasjonalist så er han som oftest “psykisk syk”.

Det er vel faktisk omvendt. Dvs når det gjøres angrep mot enkeltangrep av personer med innvandrerbakgrunn. så er Psyke ofte det som nevnes som årsak.

Det har jo vært noen sånne angrep de siste årene. Sist var jo Kiwi angrepet. Hvor en etnisk Norsk kvinne ble knivstukket og nær drept av en Muslimsk russer som selv hevdet dette var et terrorangrep med mål om å drepe flere.

1 Like

I artikkelen du linker til står det at vedkommende ble siktet for terror så forstår ikke hvordan den saken eksemplifiserer ditt standpunkt.

Mitt poeng er at vi behandler høyreekstreme som psykisk syke og ikke terrorister. I USA har du samme problem, alle skyteepisodene er utført av pyskisk syke folk, selv om de skriver manifest og oppfordrer til rasekrig.

Her er en artikkel som sier noe om det: https://www.nytimes.com/2019/08/04/opinion/mass-shootings-domestic-terrorism.html

Naturligvis finnes det massevis av saker som er av større betydning enn denne, men det gjør ikke at han ikke har rett. Kontantstøtten i seg selv bør avvikles, men et fint første steg kunne vært å kutte det ut til de som ikke bor i landet engang.

Dette! Er en hovedutfordring i dagens Norge. Konfliktnivået her blir stadig blir større, og med den berøringsangsten mot effektive tiltak kommer det med liten sannsynlighet til å snu det neste tiåret i hvert fall… :disappointed:

2 Likes

oops.

1 Like

Varmeste måned i Norgeshistorien?

Juli 1901.

1 Like

Vi begynner å nærme oss litt mer nyansert prat om innvandring og ekstremisme, det er fint :slight_smile: En gruppe jeg ikke ser at vi snakker så mye om, men som bør være et større problem enn småkriminelle ungdommer er vel de øst-europeiske kriminelle nettverkene som driver ulovlig smugling av narkotika og menneskehandel i Oslo og resten av landet. Bør ikke det være mer i fokus om vi bryr oss om hvordan det er i Oslo?

Rumenerne merker vi jo godt her på vestlandet også så dette er et tema som diskuteres hver gang det mangler noen hundre kilo med kobber fra en eller annen næringstomt.

Ja, Norge bør ut av Schengen og EØS. Dessverre liten politisk vilje for dette.

2 Likes