Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Vi kan ikke bare si ut av EØS, men må jo ha et alternativ på plass. Jeg skulle ønske man heller snakket om å reforhandle deler av avtalen. Det er det mest realistiske, det ville gagnet Norge å fått en bedre avtale med mer selvstyre og råderett. Men der man holder på avtalens intensjon som er tollfri handel.

EU sine fire friheter er fri flyt av varer, tjenester, folk og kapital. De har vært ganske klare på at man ikke kan velge kun deler av disse da de henger sammen og er nødvendige for å kunne ha ett fungerende samlet marked.

Så kan selvsagt alt forhandles om. Men mellom Norge og EU så har noen mer makt enn motparten.

Man bør gå sammen med de andre EØS landene og kanskje også Storbrittania og presse EU til å reforhandle det med fri flyt av personer. Det er det som er problemet. Det trenger ikke være fullt ja eller fullt nei. Kan godt bli noe midt i mellom :slight_smile:

Den positive effekten av å være med i EØS og Schengen er grovt overdrevet, tror nå ihvertfall jeg.

De som tjener på det er store konsern som kan skaffe seg billig arbeidskraft. Vanlige folk tjener ikke på det på noen måte.

3 Likes

Slipper visum når man reiser, er jo ganske greit da? :slight_smile:

Jeg personlig nyter godt av å kunne reise uten hindere, få billig arbeidskraft fra øst-europa og å få tilgang til både venner og innsikt i andre kulturer derfra. De kriminelle nettverkene jobber ulovlig og ville fortsatt som nå uavhengig av om vi var en del av Schengen-avtalen eller ikke. Mulig det er noen flere tiggere, men det synes jeg de godene jeg får er verdt.

Samfunnsmessig er jeg for fri handel og flyt av arbeidskraft, men ønsker at vi skal jobbe for å få mindre svart arbeid og annen småkriminalitet. En forenkling av betingelsene for at utlendinger kan jobbe i Norge som ide ville jeg vært for for å gjøre lovlig arbeid enklere å utføre i praksis.

1 Like

Blir litt vanskeligere når man ikke kan krysse grensen og oppholde seg i landet akkurat som man vil.

3 Likes

Ja, det blir vanskeligere. Men de som er i disse kriminelle nettverkene må holde seg skjult uavhengig av hva resten av den lovlydige befolkningen må forholde seg til. Så tror det har liten effekt på akkurat de som er involvert i narkotika og menneskehandel.

Reiste på bilferie gjennom Europa med foreldrene mine lenge før det fantes noe som het Schengen og EØS. Funket helt fint det.

De fleste av “argumentene” som EU/EØS-siden kommer med er rent sprøyt.

2 Likes

Var det du som tok deg av passkontroll ved grenseovergangene og passet på at dere hadde riktig dokumentasjon for innreise i hvert land da?

Edit: Mener bare at jeg også synes det var kjempe enkelt å være passasjer til mine foreldre på tur i Europa, men da hadde jeg også 0 ansvar for noe som helst.

Og nå som mange land i Europa blir tatt av populismen og proteksjonismen som kommer med er det greit å ha Schengen avtalen der for å begrense omfanget av proteksjonismen innad i Europa.

Min eldre bror og hans kompiser (samt hele hans generasjon) reiste rundt på interrail gjennom hele Europa.

Aldri hørt om at de hadde problemer noe sted.

Som sagt - en oppkonstruert problemstilling.

2 Likes

Bedre og ha Euro en Nok. Så inn i Eu.

På hvilken måte blir det bedre å ha Euro?

Den holder seg ihvertfall i Verdi. Det er kun bedriftene som tjener på Eøs avtalen og ikke forbrukerene.

Svært korttenkt måte å tenke på.

Det er store fordeler for et land å ha en egen valuta.

Vel jeg vet ikke. Jeg hvet at bare at jeg har en bedre levestandard for eksempel i et land som Tyskland som en vanlig arbeider.

Bil. Mat og Øl. Hva mer trenger man.

Tror du man kan det nå? Hvor har du det fra?

Artikkel 7 krever en minimum-sjekk av personer som krysser de ytre grensene, deriblant identifikasjonspapirer og reisedokumenter. Borgere fra “tredje-land”, utenfor EU som krysser grensene, må gjennomgå en omfattende undersøkelse, som også omfatter alle adgangskrav (dokumentasjon, visum, yrkesmessig status, hvordan de tjener til livets opphold, og mulig utestengelse av sikkerhetshensyn).

I Norge følger det av utlendingsloven § 44 at alle utenlandske statsborgere må bære gyldig legitimasjon på seg. Det eneste norske legitimasjonsdokument som er godkjent i utlandet, er passet (bortsett fra i de andre nordiske landene der man også godtar andre typer legitimasjonsdokumenter for norske statsborgere).

En konsekvens av at grensekontrollen mellom de land som deltar i Schengen-samarbeidet er fjernet, er at også kriminelle og illegale migranter kan reise mellom landene uten å bli kontrollert på grensene. For å forebygge dette, er det innført en rekke såkalte kompenserende tiltak for å forbedre det rettslige samarbeidet og politisamarbeidet mellom Schengen-landene. Det viktigste kompenserende tiltaket er opprettelsen av Schengen Informasjonssystem (SIS) som er et felles etterlysningsregister for hele Schengen-området. Her registreres kriminelle personer som etterlyses for pågripelse og utlevering, savnede personer, vitner politiet ønsker å komme i kontakt med, en rekke gjenstander som blant annet stjålne biler, id-dokumenter og våpen som skal beslaglegges, samt personer som er uønsket i Schengen fordi de har blitt utvist fra et av Schengen-landene.

En annen praktisk konsekvens av Schengen-samarbeidet er at norske ambassader skal konsultere SIS før de utsteder visum. Det utstedes hvert år om lag elleve millioner Schengen-visum. Visumene gir rett til opphold i samtlige Schengen-land i tre måneder. De norske ambassadene må før de kan utstede et visum, forsikre seg om at visumsøkerne ikke er ført inn i SIS som uønsket i Schengen-området. Dersom dette er tilfellet kan Norge - dersom dette skulle være ønskelig - velge å utstede et nasjonalt visum (dvs. bare til Norge).

Et annet tiltak for deling av informasjon mellom Schengen-landene er visumdatabasen Visa Information System (VIS). Databasen inneholder personopplysninger, inkludert fingeravtrykk og bilde (såkalt biometri), om alle som har søkt om Schengen-visum. Opplysningene lagres i inntil fem år. Et av målene er å bekjempe såkalt visumshopping, at søkere som blir nektet visum i et land, søker i et annet. Systemet gjør det også enklere å unngå at personer søker om visum med flere ulike identiteter. Systemet gjør det samtidig enklere for visumsøkerne. Databasen ble lansert høsten 2011 og innen tre år skal hele verden være dekket av det nye systemet.

En annen følge av Schengen-samarbeidet er at Schengen-landene har like regler og praksis for kontroll ved de ytre grensene til Schengen-området. Norge forvalter Schengens yttergrenser langs kysten vår, på grensen mellom Norge og Russland og på flyplasser som tar imot internasjonale flyvninger. Alle som krysser en av grensene inn i Schengen-området må gjennom en personkontroll. For borgere i Schengen-landene er kontrollen forholdsvis enkel og består av at den reisende må vise et gyldig identitetsdokument (pass). For reisende som ikke er fra et Schengen-land blir det gjennomført en grundigere kontroll på grensen inn til Schengen-området.

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/tema/europapolitikk/tema/schengen-i-praksis/id692069/

2 Likes

Hvor har du det fra?

Uansett så har ikke det noe med NOK vs. Euro å gjøre, men idiotiske prioriteringer av våre politikere. Norge er et langt rikere land enn Tyskland per capita.

2 Likes

Jeg har jobbet selv i både Tyskland og Nederland. Jeg har en like bra Lønn, bedre mat og uteliv pluss en god tannhelsefosikring inkludert i jobben. Billigere biler også, ikke mye Bompenger.

Å gå i matbutikken er en fryd. For ikke å glemme nydelige ferske rundstykker hos den lokale bakeren som gjør livet godt i Europa.

Kjørepilsen har dem også. Så bedre om Eu kunne styrt dagliglivet i Norge spør du meg. De vet og leve.

Mulig Norge er rikere, men ikke for den vanlige arbeider.

1 Like

Vi er i prinsippet et EU-medlem allerede med akkurat de samme regler som et hvilket som helst EU-land, så det du klager på ville ikke blitt annerledes om vi var med i EU.

Men ettersom vi faktisk ikke er medlem av EU så kan vi velge akkurat den politikken vi vil.

For øvrig interessant at du tror to av de rikeste landene i EU er representative for hele EU.