Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Ingen vits å bli jentesur fordi jeg påpeker fakta, det betyr ikke at jeg er mer verdifull enn noen andre, bare hva statistikken sier som produseres til landet.
Da er jo oljenæringen i en særklasse.

Definitivt! https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/faktaside/norsk-naeringsliv
Men produksjon måles vel ofte i verdi, derav “verdifull”. 10x bedre “bidragsyter” er kanskje mer nøytralt. :slight_smile:

Og det er ingen sure jenter her, kanskje unntatt de i helse/omsorg+varehandel, de burde man prøve å dytte over til olje/gass og bedre bunnlinja deres. :wink:

1 Like

kan sikkert tas med en klype salt men jeg blir ikke overrasket om det stemmer.

Denne er litt morsom om man liker kina ;D

Jeg ser ikke hvorfor det endrer på noe. Hun er ikke verdt å høre på uansett. Spiller ingen rolle om hun har rett eller feil, om hun er lidenskapelig eller ikke. Det er ikke hennes forskningsresultater eller konklusjoner hun selger.

Er konklusjonene korrekte, er dette noe samfunnet bør ta med største alvor, så bør vi gidde å høre på det budskapet fra de som faktisk forsker om temaet og har førstehåndskunnskap om situasjonen i stedet for ett sterkt følelsesmessig engasjert barn.

Alle fanatiske ideologer og organisasjoner elsker dypt engasjerte ungdom og unge voksne som talsmenn, helst kvinner, fordi da blir all kritikk viftet bort med at det bare er bitre angrep på unge forsvarsløse sårbare ungdommer - og er det ikke flott at de er engasjert liksom? Nei, det er irrelevant. Jeg vil heller at beslutningstagere bruker tiden sin enten til å lese forskningen eller få den forklart fra de som faktisk har utført dette og forstår alt sammen så de kan forklare premissene, logikken, faktaene og resultatene og svare på eventuell kritikk. I stedet for at man skal høre på noen fordi de er “engasjerte” og “har sterke følelser” om temaet. Det er så irrelevant, og bortkastet tid.

7 Likes

Må si at den unnvikende holdningen til lærene og skolen er skremmende!

Og hvor er forresten antirasistisk senter og resten av hylekoret av norske politikere når innvandrermiljøene og innvandrermobben kommer med hatefulle ytringer???

3 Likes

Slik skal det jo ikke være. Ytringsfriheten må forsvares. Gjelder også denne saken:

1 Like

Den saken der er litt spesiell siden se hadde fått forbud mot canabis banneren på forhånd

2 Likes

Har ett parti lov til å lage en stor plakat med åpenbart mindreårige ungdommer som drikker alkohol og koser seg, med slagord “Ulovlig? Senk aldersgrensen!”

De har lov til å ha meningen sin, men de har ikke lov til å reklamere for noe som er ulovlig å reklamere for.

Du har ikke lov til å reklamere for rusmidler i Norge. Du kan ikke gjøre det selv om det er valgkamp. Burde det være lov? Tja … kanskje det burde være lovlig å reklamere for rusmidler. Rettet mot mindreårige? Eh …

1 Like

Nå var det ingen som røyka weed her, og plakaten er bare av en joint, ingen som røyker. Dessuten har både kunnskapsministeren og politiet sagt det er “innafor” :

Fylkesutdanningssjef Børre Krudtå bekrefter overfor Dagbladet at det er han som har instruert de videregående skolene i Troms fylkeskommune om å ikke la Unge Venstre få vise fram sitt materiell.

Krudtå mener at materiellet etter opplæringsloven er å regne som reklame, og han vurderer materiellet dithen at det har til hensikt å påvirke ungdommer.

  • I en veileder fra direktoratet er et av spørsmålene om reklamen er utformet på en slik måte at det har til hensikt å påvirke holdningene og adferden til ungdommer. Mitt svar på det spørsmålet var ja, sier Krudtå til Dagbladet.

Det er jo logikken da. At det er reklame. De kan selvsagt få en bedømming av det fra andre steder, men her sier de som har myndighet at de mener det ikke er innenfor hva som skal godtas.

Ville vært interessant å få det vurdert rettslig.

Men det er jo da prinsippet om ytringsfrihet kontra brudd på andre lover som er interessant. Jeg tolker deg dithen at du mener ytringsfriheten bør trumfe andre lover - men slik er ikke Norges lover utformet.

1 Like

Kamzy advarer mot gruppe-tenking. Jeg advarer mot den psykologiske biasen som man kaller “denial” eller fornektelses-bias.

stakkars østlendinger borte i Oslo…det er bare til å børste av støvet av trøsykkelen :biking_man:

1 Like

At det er reklame er jo kjernen i saken slik jeg forstår det. Kunnskapsministeren sier nei, mens utdanningssjefen sier ja.

Sånn prinsipielt er jeg selvfølgelig i mot reklame rettet mot kids, spesielt når reklamen er for narko. Samtidig så tolker jeg plakaten inn i en kontekst, og da tolker jeg den ikke som reklame, er du med?

Skremmende at 1 av 25 nordmenn er komunister…

1 Like

I know right? Ekstremt overraskende…

For meg fremstår det som rimelig åpenbart at dette er en politisk ytring, og ikke reklame. For å kunne kalle det reklame må det vel være en kommersiell interesse med i bildet?

Se f.eks forbrukertilsynets vurdering av reservasjon mot politisk reklame i posten:

Årsaka er at forbodet i marknadsføringslova er avgrensa til å gjelde levering av reklame og gratis aviser som skjer i næringsverksemd.

– Politiske parti er ikkje rekna som næringsdrivande og difor vil reklame med eit reint politisk bodskap ikkje vere ulovleg å distribuere, seier avdelingsdirektør i Forbrukartilsynet Frode Elton Haug.

3 Likes

Skremmende at 1 av 5 i Bergen stemmer FNB

3 Likes

Har ikke lest parti programmet dems, for her har vi ikke noe problem, så det kan jeg egentlig ikke ut tale meg om, men ja, å stemme på ett en saks parti virker lite gjennomtenkt :slight_smile: men rødt og sv er ikke veldig lurt det heller. Vi snakker om partiledere som har hyllet politikken i land som venezuela :smile:

2 Likes

Fordi… ?