Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Ser ut som Demokratene blir det tredje største partiet i Kristiansand. Har jo blitt hauset voldsomt opp av Sørlandsnyhetene det siste året, så er ikke overrasket. Litt trist er det jo. Nei, kjempetrist egentlig. Men ikke overraskende.

2 Likes

Slik som valget utarter seg i dette boblelandet. Ja, valgresultatene viser at vi lever i en boble av sus og dus. Totalt frakoblet verden. Så hadde det kanskje ikke vært så ille om Putin banket på døra likevel? Pest eller kolera?

2 Likes

Hva er gale med Demokratene?
Kjenner ikke partiet, ber bare om en kjapp innføring

Nasjonalkonservativt parti som er imot:

  • EU/EØS/Schengen
  • TISA, TTIP og CETA
  • Innvandring (spesifiserer “fra islamske kulturer” i programmet sitt)
  • Abort (selv om de sier at det er “opp til enhver å vurdere etter deres samvittighet” i programmet. Parafraseres løst, da det er noen timer siden jeg leste det)
  • Muligheten for at enslige og homofile kan adoptere.
  • Globalisering (her tolkes det dithen at globalisering er noe som er iverksatt, og ikke en kontinuerlig prosess vi har hatt siden vi begynte å bygge byer).
  • Sentralisering.

For:

  • Mer kristendom i skolen
  • Israel
  • Ekteskap mellom mann og kvinne
  • Delvis privatisering av fengelssystemet
  • Videreføring av den kristne kulturarv

Så en sammenligning mellom SIAN og Demokratene. Kan vel fungere til en viss grad. Noen gode ting har de også i partiprogrammet sitt. For eksempel er den økonomiske plattformen næringslivsvennlig, sett bort fra handelsbarrierer. Økt satsning på yrkesfag er også en viktig sak, som det er lett å stille seg bak. For de som er opptatt av olje vil Demokratene gjerne se mer av det bli tatt opp. Undertegnede er ikke så stor fan. Men der kommer det an på øyet som ser.

Som de fleste andre partier er det derimot ikke slik at de viser til hvordan de skal finansiere alle tiltakene, men det finnes mer virkelighetsfjerne partiprogram enn Demokratene. Bompartiet i Oslo er et godt eksempel på det.

En av hovedårsakene til at de vant frem i årets valg er “vi er folket som skal knuse elitene”-retorikken som ble hoiet fram på Sørlandsnyhetene, som ikke er en avis omfattet av noen redaksjonelle retningslinjer, men heller en propagandakanal for de som er imot kunstsilo, havneflytting(? ikke helt sikker på denne) og et par andre saker. Mye populisme. Sterkt mot innvandring. Nasjonalt er det en av de sterkeste posisjonene deres.

Den gang jeg bodde i byen var det flere saker om skattesnusk og generell drama internt i partiet. Kan si at de ikke har det mest lovlydige bakkemannskapet.

Lokalpolitisk vinner de frem med dette “vi er folket”-narrativet, motstand mot nevnte prosjekter, samt moralsk hos de mer bibeltro innbyggerne. I kontekst har Sørlandet slitt med høyrevridde krefter som Nordfront. Det er vel i Kristiansand de har vært mest aktive de siste årene, spesielt i forbindelse med Pride. Demokratene er åpenbart ikke så ille, men deres nærmeste meningsfeller av de “aksepterte” partiene (les: jeg sier ikke at demokratene er nazister).

7 Likes

løgnasen Støre kommenterer kommunevalget…

" Støre: – Vi har ikke vært gode nok"…ikke gode nok til å lyve og komme med forvirrende uttalelser til det norske folk sier jeg! :angry:

2 Likes

Hehe de ordene hadde du nok spist ganske raskt når du blir stoppet 2 ganger på vei til jobb av politifolk som er ute etter bestikkelser, eller den litt for ytrings-glade datteren din plutselig blir “borte” :stuck_out_tongue: Har ikke lyst til å få mer av dagens Russland sitt styresett inn i Norge.

5 Likes

Overraskende mange kommunister/sosialister i dette landet.
Er det Kina, Sovjet eller Venezuela dere har som forbilder ?

2 Likes

Synes det er overraskende mange klimaskeptikere og egoister i dette landet jeg da :smile:

11 Likes

Det som er kostelig er når single, barnløse urbane MDG-velgere innenfor ring 2 i Oslo kaller andre for “egoister” fordi de ikke stemmer på klimasekten.

Mennesker som lever totalt i sin egen boble og kun tenker på seg selv.

(Sier ikke at det gjelder deg @nocturne )

1 Like

Regnet med du ikke mente meg, siden jeg verken er singel, barnløs eller bor innenfor ring 2 :smile:

Jepp, sikter til de MDG-representanter jeg har personlig kjennskap til her.

Alle er egoister. Klimaekstremister og sosialister også.
Det geniale med kapitalismen er at fellesskapet får det best hvis alle strever som best de kan for sitt eget beste.
Sosialisme og kommunisme gjør alle fattige.
Derfor blir sosialister til kapitalister når de blir voksne (hvis de har vett nok).
F.eks Paul Chaffey, Stein Lillevolden, Steigan m.fl

6 Likes

Jeg er for kapitalisme jeg, så forstår hva du mener. Synes også RØDTs fremgang er skremmende,
men ikke mer skremmende enn f.eks Demokratenes fremgang i Kristiansand, eller FNB i Bergen.

Et parti som ønsker å innføre kommunisme og total statlig kontroll skremmer meg mer enn partier som kjemper for individuell frihet gitt.

5 Likes

Hvordan kan du si Demokratene er for individuell frihet når de prinsipielt er i mot abort?
Og så vil de ha mer Kristendom i skolen, det burde vel strengt tatt også vært et valg?

https://www.demokratene.no/program/#Abort

7.10 ABORT
Demokratene anser abort som et samvittighetsspørsmål der partiets politikere står fritt til å stemme i overensstemmelse med egen overbevisning.

Og så vil de ha mer kristendom inn i skolen mens andre partier vil ha mindre kristendom inn i skolen. Hva er forskjellen på det ene og det andre?

Var dette det beste du klarte? Kan dette sammenlignes med kommunisme og diktatur på noe som helst vis?

3 Likes

Sosialister hevder at alle andre er egoister. Samtidig krever de fri abort.
Er ikke det egoisme ? (De tenker i alle fall ikke på barnet)

3 Likes

Nei tror ikke sosialister hevder det, tror ikke at de krever det heller.
Og det hadde ikke nødvendigvis vært egoisme heller om det hadde vært sånn. Og jo i mange tilfeller er hensyn til barnet grunnen til at man vil ta abort.

Ja, for meg er det helt greit at sosialister tar abort.
Jeg er generelt for fri abort. Tror den enkelte vet best om de kan gi barnet et godt liv.
Sosialister er jo generelt ikke tilhengere av personlig frihet til å velge. Det er bare når det gjelder abort…

Jeg har på ingen måte forsvart kommunisme? Hvor har du det fra? Jeg mener bare alle ekstremiteter er ødeleggende, uavhengig av hvilken ende av skalaen de tilhører. Kommunisme er ikke bedre enn facisme.