Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Merkelig konstellasjon :sweat_smile:

Rare greier, blir interessant å se hvilken realpolitikk den gjengen der klarer å bli enig om!

Neivel? Se på land hvor Islam er en den dominerende religionen/kulturen/politikken.
Du fortrekker altså disse samfunnene kontra Vest-Europeiske samfunn hvor kristendommen har vært en dominerende religion og kultur.

Hver sin smak…

3 Likes

AP er så desperate etter makt at de selger rompa til alle ;D

Nå er vel demokratene strengt tatt et sentrums parti :slight_smile:

1 Like

Ja gjett. Fylkestinget i M&R:
Ap, Sunnmørslista, Uavhenging valliste for Sunnmøre, Nordmørslista, Frp, Pensjonistpartiet og MDG tar makta. Altså en konstellasjon av vilt sprikende politiske retninger i stedet for SP, H, V og Krf som trengte støtte fra 4 andre mandater og altså en mye mer samlet politisk retning i sentrum. I tillegg hadde faktisk AP muligheten til å inngå samarbeid med SP og andre partier om de ga fra seg fylkesordfører (hadde 150 stemmer mer enn SP så de SKULLE ha ordfører selv om Krf og V backet SP) og derfor hatt en mye enklere jobb de neste 4 årene. Mer sprikende staur enn Per Borten noen gang så for seg.

3 Likes

Du prøver å vri det jeg sa til at jeg foretrekker islam fremfor Kristendom, mens det jeg sa var at kristendom ikke er en bedre erstatning for islam. Jeg er ateist / agnostiker så jeg er generelt i mot enhver form for overtro.

Så du tenker at en religion som undertrykker kvinner, er for steining av homofile og transpersoner er likestilt med en religion som har godtatt homoekteskap, likestilling og alle andre ting vi finner normalt i det norske sammfunnet?.

5 Likes

Du likestiller religionene som det er et valg mellom pest eller kolera.

Jeg spør deg igjen, seg deg litt rundt i verden, hvilke samfunn er mest vellykket, de som er bygget rundt islam eller de som er bygget rundt kristendom?

4 Likes

Forkjellen er vel heller hvor sekularisert samfunnet er, enn hvilken bok man følger. Er jo nok av fundamentalistiske kristne rundt i verden, men kristne samfunn som helhet er generelt mer sekulære.

4 Likes

Jo, både buddhisme og kristendom er å foretrekke foran islam.

Fundamentalister og tullinger finner du i alle religioner og ismer.

Faktum er at kristne samfunn er mye mer vellykket en islamske samfunn.

2 Likes

I mine øyne finnes det nok av ting i kristendommen som er like galt som i islam. Det finnes katolikker som er i mot prevensjon. En jeg kjenner ble sparket ut av kirken og familien sin fordi han stod frem som homofil. Det finnes moderate muslimer like mye som det finnes moderate kristne. Mitt poeng er at religion bare er tull, jeg personlig driter i hvilken gud man snakker om.

2 Likes

Hvilket utsagn er rasistisk?
Muslimer er ikke en rase forresten.

2 Likes

Er nok ikke så enkelt som at det handler om religion, man skal ikke veldig langt tilbake i tid før de to religionene hadde så like moralske kompass at det nærmest ikke var mulig å se forskjell på dem.

Nei, det handler ikke BARE om religion, men religion er en vesentlig forklaringsårsak.

Nå har jo kristendommen klart å reformere seg og utvikle seg i takt med samfunnet og teknologisk utvikling, noe som ikke akkurat kan sies om islam.

At religioner bare er tull må du gjerne mene.

Men faktum er at samfunn bygget opp rundt kristendom er mye mer vellykket enn samfunn bygget opp rundt islam.

Derfor synes jeg det er veldig rart at du mener at alle religioner er av like negativ kraft.

2 Likes

I land som ellers er langt utviklet med høy levestandard og demokrati ja. Mye galskap, kvinneundertrykking og grov vold mot homofile i sør-amerika, Afrika, gamle sovjet-land osv. De ortodokse og katolske kristne (som er majoriteten) er temmelig loco.

Helt riktig, galskap finner du i hele verden.

Men faktum er fortsatt at mange av de mest vellykkete landene i verden er bygget rundt kristendom. Det betyr ikke at dette er en perfekt religion uten sine feil, mangler og negative sider. Jeg sier bare at jeg fortrekker samfunn tuftet på kristendom og buddhisme kontra Islam hvis jeg absolutt må velge.

2 Likes

I det protestantiske Nord-Europa tilpasser vi religionen til samfunnet, og ikke omvendt.
En teolog fra 50-60-tallet ville neppe kjent igjen sin barnetro om han, hun eller hen hadde dukket opp i dag.

1 Like

Han ble ihvertfall ikke drept.

1 Like

Det skjønner jeg godt. Selv muslimer foretrekker samfunn tuftet på kristendom.

Latterlig at det sitter folk her som er vokst opp i et fritt land tuftet på kristendom og i det hele tatt drar sammenligningen med islam. Dere burde skamme dere.

2 Likes