Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Hvis du holder en pistol mot hodet mitt og ber meg velge, så velger jeg selvfølgelig Kristendom fremfor islam. Jeg har mindre til overs for Islam enn kristendom, men så har jeg ikke noe til overs for kristendom så det sier ikke så mye kanskje.

Jeg var i kirka sist søndag faktisk, pga. en dåp, og har ingen problemer med at folk har sin tro.
Jeg forstår hvorfor folk tror og går i kirken, det er fint å ha et felleskap og noe man er enige om.

Mitt anliggende er med religion som konsept. Med dogmer, indoktrinering og hjernevasking. Å få rasjonelle mennesker til å tro på eventyr om gud og menn som kan gå på vann eller forutse fremtiden. Å stenge folk ute og skape skiller mellom “oss” og “dem”.

Jeg vet det er utopisk men i en perfekt verden ville vi ikke hatt overtro, vi ville tatt valg basert på humanisme, rasjonalitet og logikk. I den verden er religionen vitenskap.

Ser apropos en dokumentarserie på Netflix nå om “The Family”, en kristen sekt som har dype røtter inn i politikken i USA. Det faktum at man ikke kan være politiker, uten å være kristen, synes jeg er skremmende.

En annen ting angående islam, hørte Sam Harris si noe som ga ganske mye mening for min del. Kristendommen har moderert seg fordi den har blitt tvunget til å vokse med det sekulariserte samfunnet. Kristendom kan man spøke med, gjøre narr av og generelt snakke drit om. Det samme kan man ikke si om islam. Sier seg selv at en religion som har bakteppe fra middelalderen og som aldri har blitt utfordret til å vokse med kulturen i resten av verden er potensielt farlig…

2 Likes

Ja, det er virkelig trist at man ikke kan være politiker uten å være kristen. Jeg kan bokstavelig talt ikke komme på en eneste politiker som ikke er dypt fundamentalt kristen. Bortsett fra de utallige som ikke er det, så klart.

Jeg snakker om i USA, nevn en president i USA som ikke har vært åpent kristen?

Den store forskjellen mellom kristendom og andre religioner er den vestlige ideen om at man kan kritisere en persons ideoligi og religion uten å se på det som ett personangrep.

Dette er en vestlig tankgang som rett og slett ikke har aksept i hele verden. Vi har kultur for at hvis jeg sier “marxisme er idioti” eller “syntes det er rart at moderne mennesker tror på jesus, virker så naivt altså” så er ikke det å anse som personlige angrep på de som er kommunister eller kristne. Men i svært mange andre deler av verden så er dette det samme som ett personlig angrep, og å kalle troende for naive idioter. Ergo, hvis du kritiserer noens tro, så er det ett personlig angrep på dem. Det er ikke noe skille mellom dem som individ og hva de står for, og deres religiøse tro.

1 Like

Nå endret du fra politiker til president. Men kan ikke akkurat påstå at Trump slår meg som spesielt åpent kristen akkurat. Han har så klart blitt venn med de kristne, som er en stor velgergruppe.

Men han slo meg aldri som voldsomt kristen da han holdt på med diverse missekonkurranser og realityprogrammer.

2 Likes

LOL :joy:

2 Likes

Alle presidenter i USA må si de er Kristne, du blir ikke valgt dersom du sier du er ateist eller tilhører en annen religion.

Jeg endret til president fordi jeg måtte sjekke litt statistikk (lenge siden jeg leste om det), og fant ut det er en (EN) person i kongressen som har innrømmet at han ikke er kristen siden sist jeg sjekket dette.

Non-believers remain few and far between in American politics. In Congress, the only one to publicly “come out” as such is Jared Huffman, a Democrat representing California’s second district and leader of impeachment of Donald Trump.

Spar deg. Det fremstår som om du lar personlige følelser knyttet til dette hindre deg i å gjøre objektive vurderinger.

Kristendommen, islam og jødedommen har samme opphav, og har i hovedsak de samme ritualene, verdiene og levereglene som ligger til grunn. Å sammenligne det er fra et teologisk standpunkt helt selvfølgelig.

Vi er nok alle enige om at et sekulært og tolerant samfunn er positivt, men å opphøye kristendommen til en høyere moralsk standard i forhold til de andre monoteistiske religionene er historieløst med tanke på så mye grusomhet som skjer i kristendommens navn rundt om i verden den dag i dag

En fundamentalistisk kristen har mye av de samme meningene som en fundamentalistisk muslim, og tilsvarende likhet gjelder for de moderate.

9 Likes

Rimelig mye mindre grusomhet som skjer i verden i dag i kristendommens navn enn i islams navn.

5 Likes

Jeg synes at de muslimske representantene i kongressen også er temmelig åpne om at de ikke er kristne.

Si det til kvinner og de homofile i sør-amerika, gamle sovjet-landene og Afrika.

Hvilken religion er helt objektivt den utvilsomt mest progressive og liberale av kristendom og islam, basert på landene som har muslimsk styre og landene som har kristent styre?

Se om du klarer å ikke la dine personlige følelser styre nå.

4 Likes

Jeg vil argumentere for at det som gjør at vi har et mer tolerant og trygt samfunn i vest-Europa ikke er kristendom, men at vi er i ferd med å forlate den.

Si det til kvinner og homofile i araberstater og afrika :slight_smile:

Hvis vi skal måle mengden grusomhet så vinner ikke kristendommen. Så enkelt er det. Er kristendommen bra? På ingen måte - i mine øyne. Men litt realisme er greit.

4 Likes

Poenget mitt er at verdigrunnlaget er det samme, det er hvor bokstavlig man tar tekstene som er forskjellen.

Begge er basert på et dårlig verdigrunnlag.

Og samtidig som vi forlater kristendommen som har bygget de mest tolerante og trygge samfunn i verden, så går både toleransen og tryggheten ned.

Funny how that works.

4 Likes

På ingen måte, vi er tryggere og mer tolerante enn noen gang.

2 Likes

Åja, er det derfor det er bygget anti-terror stengsler i hver eneste storby i hele Europa.

Det trengte man ikke for 20-30 år siden gitt.

2 Likes

Ja, vi har blitt så trygge at vi overreagerer på små trusler som er relativt insignifikante…

3 Likes

Ja, islamister som meier ned noen folk i ny og ne må man regne med.

2 Likes