Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Ira og baskerne begs to differ.

Jeg syns du forenkler for mye, verden er mer sammensatt enn du later til å like å tro.

3 Likes

Her er type ting vi ikke lenger bekymrer oss aktivt for :slight_smile:

Videoer om hvordan man skal reagere på bombeangrep eller atombomber. Nå er det skoleskytinger. Det er faktisk en betydelig mye mindre alvorlig trussel å frykte :slight_smile:

Fortiden har alltid den fordelen at man vet hva som skjedde. Men statistikken viser med soleklar tydelighet at vi er ekstremt trygge - til tross for terror. Og det vi frykter nå er ganske betydningsløst i forhold til hva man pleide å frykte.

4 Likes

Forøvrig er jeg mye reddere for ekstreme hvite nasjonalister enn islamsk ekstremisme. Sistenevnte gjør mindre og mindre ut av seg nå etter at is måtte kaste inn håndkleet, men førstenevnte dukker det opp oftere og oftere.

Når det er sagt har man mer grunn til å bekymre seg for å dø i en bilulykke enn for terror, det er ekstremt mye mer sannsynlig.

3 Likes

Utførte IRA og baskerne store terroraksjoner over hele Europa? Snakk om å gripe etter halmstrå.

3 Likes

Andelen mennesker drept av atomangrep i Europa = 0

Andelen mennesker drept av terrorangrep i Europa = God knows

Statistikken viser at det vi frykter nå er REELT i motsetning til det vi pleide å frykte, som stort sett var fryktpropaganda. Dvs. nå har i tillegg klimahysteri overtatt som det nye dommedagsscenariet som myndighetene bruker til fryktpropaganda. Det er jo på ingen måte reelt det heller.

1 Like

Ja.

Åja, så IRA og baskerne utførte random terroraksjoner mot sivile over hele Europa.

Dette var nytt for meg! Er dette noe man lærer på skolen sammen med klimahysteri?

3 Likes

Det argumentet der har jeg sett religiøse bruke gang på gang. Sist var Jordan Peterson i debatt med Sam Harris hvor førstnevnte argumenterte for viktigheten av Kristendommen mens sistnevnte mente verden er et bedre sted uten religion (et standpunkt jeg er enig i).

Jeg har tro på at vi kan være gode med hverandre uten at det er en gud-fader i himmelen som skal passe på oss og sørge for at vi oppfører oss. Det argumentet du kommer med høres ut som noe fra en sekt; “pass deg nå, ellers brenner du i helvete”. Religion har ingenting å stille opp med om man bruker hodet og tenker rasjonelt og logisk. Det er bar et unødvendig ekstra ledd i min bok.

Hvilke land kan du vise til som har gått vekk fra kristendom og som har endt i kaos og elendighet?
Det er i beste fall en overdreven frykt som spiller på mangelen på tiltro til menneskeheten.

3 Likes

Dette er en pågående prosess som vi er midt oppe i.

Sverige er vel det samfunnet som har kommet lengst i å fjerne seg fra sin kristne kulturarv. Vi ser hvordan det går der borte.

3 Likes

Dette er ikke vondt ment men du har et ekstremt merkelig verdenssyn. Det er nesten så jeg tror du har vært litt for mye inne i et par ekkokammere på nett. Så du mener problemene i Sverige alene skyldes at de har «fjernet seg» fra sin kristne kulturarv?

Du er klar over at Europa ble kristnet med blod? Du er klar over hvor mange mennesker som ble drept i denne prosessen? Du er klar over at ingen land i europa var kristne før de ble tvunget over til å tro på kristendommen? Denne hellige religionen hadde sitt utspring i midtøsten. Gjett hvilken annen religion som også hadde sitt utspring der?

Hvis du skal snakke om kulturarv bør vi reversere til nordisk paganisme.
Det er kulturarven vår – ikke kristendom.

4 Likes

Keep it real!

Hva med holde seg til de senere århundrene? Du sporer helt av her mann.

Per i dag, hvilket samfunn er mest vellykket?
De som holdt seg til islam eller kristendommen? Svaret er åpenbart, og religion er en del av forklaringen.

Jeg har ikke noen form antipati mot religion eller religiøse mennesker, folk må få tro på hva de vil. Men alle oppegående mennesker vet jo at kristendom er en mye mer formbar og progressive religion enn islam, selv om de har sitt utspring i samme region.
Og det har også medført at samfunn tuftet på kristendom har kunne la seg i løsrive begrensingene religionen har hatt på den frie tanke og teknologiske utvikling.

Du bedriver en politisk korrekt selvpisking hvor man ikke på noen måte har lov til å hevde at noen kulturer er bedre enn andre.
Blir bare tåpelig se hvor hvordan du fossror rundt i din egen tåkeprat.

2 Likes

Tull og tøys. Det er den kristne kulturarven som har vært dominerende de siste 1000 årene i Norge. Samfunn og normer formes når kultur og religion møtes. Religionen formes gjerne etter kulturen.

Den vestlige kultur og kristendommen har vært en udiskutabel vinneroppskrift i flere hundre år. De siste tiårene kan det dog argumenteres for at asiatisk kultur og ateisme har vært mer suksessfullt, ref Kina, Sør-korea, Japan for å gjøre en svært grov forenkling.

2 Likes

Jeg sporer absolutt ikke av når han snakker om kulturarv. Det er ingen definisjon ifht. hvor langt tilbake i tid man kan se når man snakker om en kulturarv. For meg er paganisme således viktigere kulturarv enn kristendom, som har ødelagt mange av de gamle tradisjonene og ritualene.

At du tar kristendommen til inntekt for tankefrihet og teknologisk utvikling er bare komisk. Om noe så er det på tross av, ikke på grunn av, kristendommen vi har kommet hit vi er nå. Det er basert på vitenskap, ikke religion.

En ting kan vi likevel enes om, og det er at kristendom er mer progressiv enn islam. En av grunnene til dette har jeg allerede skrevet om lenger oppe. @anon80503862 hadde også et fint innlegg ifht. dette.

2 Likes

Endelig, bra du har innsett det da!

Men hele diskusjonen startet jo på grunnlag av du mente at alle religioner er like fæle.
Men noen religioner er faktisk verre enn andre, og det virker som du innerste inne vedkjenner deg dette også.

2 Likes

Eehh hva? Nå snur du igjen om på alt og endrer premissene når du får et eksempel på at du tar feil.

Her var ditt spørsmål:

Jeg ga deg et svar på dette konkrete spørsmålet. Sverige er et eksempel på et land som har fjernet seg fra kristendom og som opplever eskalerende kaos og elendighet.

Er den eneste grunnen til dette at de har fjernet seg fra sin kristne kulturarv? Det sa jeg ikke. Men det er jo helt klart en del av bildet.

Du har ikke gitt meg et eksempel på at jeg tar feil. Jeg prøver bare få klarhet i hva du mener. Slik jeg forstår deg så mener du at all elendighet i Sverige kommer av at de har fjernet seg fra Kristendommen? :sweat_smile:

Edit: du skal slite med å finne en sammenheng mellom sosioøkonomiske problemer pga. de har gått bort fra religion. Gleder meg til å se hva rasjonale her er :wink:

I mine øyne er religion noe drit. Men noen er mer ekstreme enn andre. Det kommer an på kontekst. Er det like fælt å steine noen som å hetse folk som jobber med abort? Nei, det er det ikke, men fælt er det okke som :wink:

Nå endrer du premissene igjen. Du spurte om et eksempel på et land som har fjernet seg fra kristendom og som har endt i kaos og elendighet. Hverken mer eller mindre.

Sverige er et eksempel på dette (eller er i ferd med å bli det). De har fjernet seg fra kristendom og opplever nå mer kaos enn noen gang.

Så kan man selvfølgelig spørre seg om det er en direkte årsakssammenheng mellom disse tingene. Men det var ikke det du spurte om opprinnelig.

Er Frelsesarméen også noe drit?

1 Like

Ja, det er drit å tilby omsorg under pretekst at man må følge deres trosretning