Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan bruke det fine ordet egoistisk.
Jeg er egoistisk og vil ha innvandring som bidrar positivt til landets økonomi. Det innebærer en selektiv form for innvandring. Og jeg har ingen problemer med å forsvare det standpunktet ut fra at jeg er egoistisk, og mener landet bør være egoistisk på egne vegne også.
God samvittighet kan man kjøpe seg ved å gi bort penger. Du hjelper utrolig mange flere personer ved å gi bort penger til fornuftige tiltak i fattige land, i stedet for å la noen ekstremt få personer komme til Norge og så bruke enormt mye ressurser på de som vinner lotteriet.
Den generelle innvandringspolitikken i Norge i dag er misforstått snillisme. Man hjelper utrolig mange færre mennesker på en ineffektiv måte ved å la de komme inn til Norge, og så hjelpe de her.
Men, så er det nå en gang slik at ingen partier står for mindre innvandring fra fattige land OG vesentlig mer støtte til fattige i utlandet. Så, det er altså ingen partier som står for det logiske resonnementet - mindre til innvandring, og mer til u-hjelp. I stedet så vil de som ønsker å være snille gi mer til begge deler, og de som vil være egoistiske vil gi mindre til begge deler. Så da får man ikke noen fornuftig konklusjon.