Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Delvis enig. Jeg har nok en mer kritisk holdning til religion enn folk flest fordi jeg har sett de mørke sidene med religion på nært hold. Tomrommet må erstattes av logikk, sunn fornuft, medmenneskelighet og fokus på f.eks humanisme og menneskerettigheter.
Det er mye man kan fylle det med, og det kan selvfølgelig fylles med noe verre.

Mitt utgangspunkt er en grunnleggende tro på menneskeheten, og at folk generelt er ansvarsfulle og rasjonelle vesener som ikke trenger en 2000 år gammel bok for å fortelle oss hvordan vi bør leve livene våre i 2019. Faren vil alltid være der for at en annen, mørkere ideleogi, kan ta religonens plass. Det må vi selvfølgelig forhindre.

Men at det er en utopisk tankegang er jeg ikke så sikker på. Endringer over tid er vanskelige å forutse og spå, men hvis man ser på den generelle tendensen så ser man at flere og flere blir agnostikere eller ateister og går vekk fra organiserte former for religion.

Så må jeg få legge til en ting; jeg har tro på at folk kan ha åndelige opplevelser.
Jeg årsaksforklarer det bare mer rasjonelt, logisk og subjektivt, fremfor å hoppe til den konklusjonen at det er gud som snakker. Man kan fint ha åndelige opplevelser og store åpenbaringer uten at det nødvendigvis betyr at det er noe overnaturlig. Med tanke på hvor komplekse vi er som vesener og hvor kompleks vår hjerne er, så skulle det bare mangle at vi ikke kan årsaksforklare alt. Målet er likevel at vi en dag kommer dit hvor alt gir mening :slight_smile:

2 Likes

:stuck_out_tongue: Vi beiser vel alle sammen her inne litt.

Bakgrunnen for mitt utsagn om at dette startet med en innvandrerfiendtlig undertone var at det startet med diskusjonen om Demokratenes tiltak mot innvandring til Norge og gikk over i en religionsdiskusjon.

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan bruke det fine ordet egoistisk.

Jeg er egoistisk og vil ha innvandring som bidrar positivt til landets økonomi. Det innebærer en selektiv form for innvandring. Og jeg har ingen problemer med å forsvare det standpunktet ut fra at jeg er egoistisk, og mener landet bør være egoistisk på egne vegne også.

God samvittighet kan man kjøpe seg ved å gi bort penger. Du hjelper utrolig mange flere personer ved å gi bort penger til fornuftige tiltak i fattige land, i stedet for å la noen ekstremt få personer komme til Norge og så bruke enormt mye ressurser på de som vinner lotteriet.

Den generelle innvandringspolitikken i Norge i dag er misforstått snillisme. Man hjelper utrolig mange færre mennesker på en ineffektiv måte ved å la de komme inn til Norge, og så hjelpe de her.

Men, så er det nå en gang slik at ingen partier står for mindre innvandring fra fattige land OG vesentlig mer støtte til fattige i utlandet. Så, det er altså ingen partier som står for det logiske resonnementet - mindre til innvandring, og mer til u-hjelp. I stedet så vil de som ønsker å være snille gi mer til begge deler, og de som vil være egoistiske vil gi mindre til begge deler. Så da får man ikke noen fornuftig konklusjon.

12 Likes

Du må starte EBP, du får min stemme, JCP til president.
(det Egosentriske BistandsPartiet) :unicorn: :rainbow: :partying_face:

2 Likes

Ikke det nei…

4 Likes

Problemet med frp er at du kan aldri stole på at de mener det samme i morgen.

Problemet med Frp er at de sitter i regjering med to partier som ønsker så mye innvandring og bistand som overhodet mulig (Venstre og Krf) + et parti som gjør alt EU befaler til enhver tid (Høyre).

6 Likes

Jepp, dem har virkelig kompromisset seg selv til sperregrensa. De har dog hatt 6år på å vise tenner, men leter fortsatt etter gebisset.

Korrekt. Ikke det.

FRP vil bruke mindre på uhjelp.

Samtidig har FRP en politikk som sier de skal bruke mindre på flyktninger.

En retorikk om å “frigjøre penger til bruk i nærområder” må også ta hensyn til at FRP vil bruke mye mindre penger totalt.

Her har du norsk bistandspolitikk i praksis. Millarder på milliarder sløses bort.

Godt gjort å mene at vi skal kaste ennå mer i dette sorte hullet.

https://www.nettavisen.no/okonomi/norge-poste-pa-med-skattemillioner-rett-i-statskassa-til-mugabe/3423841388.html

3 Likes

To separate spørsmål …

1: Hvor mye skal vi bruke?
2: Hvordan skal det brukes?

FRP sin politikk har en del for seg rundt spørsmål to :slight_smile: Men man bør ikke fornekte at de står for sterk innstramming på punkt en også.

ps: Min mening er nok at Norge ikke burde drive med bistand direkte, men heller gi mye større pengesummer til de internasjonale organisasjonene som er best egnet til å yte hjelp. Ikke blande inn norske arbeidsplasser og norsk frivillighet og norsk utenrikspolitikk, men i stedet gi til større organisasjoner som over tid har vist seg å være svært dyktige på å hjelpe andre. Og sørge for å kanalisere pengene ut av Norge, så det faktisk er bistandspenger vi gir.

2 Likes

– Hvis målet er å hjelpe flest mulig, bør vi ha som målsetting å ta imot null flyktninger til Norge, og heller bruke alle de midlene på nærområdene, sier Jon Helgheim, innvandringspolitisk talsmann for Frp, til NRK.

Rettet misforståelsen din :wink:

2 Likes

Fake news er så fake at det nesten er komisk iblant.

image

2 Likes

Og Raja kan ende opp som leder i Venstre, det bør skremme flere enn meg…

Håper Venstre tar et oppgjør med denne mannen og får han ut av norsk politikk

4 Likes

Så lenge hun her får være i regjering er jeg lite bekymret for hvem andre som potensielt kunne byttet henne ut. Hadde ønsket kona til Wara over Sylvi altså.

3 Likes

Har du gjort dypdykk i arkivet nå @InVivo.

3 Likes

Så at Venstre kan få en leder som vil ha en strengere blasfemi lov og få folk til å sverge ved koranen i norske rettsaker bekymrer deg ikke? Du evner altså ikke å bekymre deg for hva det neste den mannen kan finne på å foreslå?

Det bør bekymre flere enn meg at dette er holdningene til en som liker å fremstå som moderat muslim.

Og det var din reaksjon til hva Raja har foreslått? Dra nisseluen godt nedover ørene og øyne når virkeligheten blir for ubehagelig…:wink:

3 Likes

Ellers er det jo flott å se hvilke andre kampsaker mannen har

andre til Pakistan. Da må en sørge for å gi barna et slikt tilbud at de kan fungere i det norske samfunnet når de kommer tilbake, sier Raja til VG.

3 Likes

Tolker det vel heller som et utspill i en debatt for å hanskes med kriminell muslimsk ungdom, enn et forsøk på å islamisere Norge som du tydeligvis gjør.

Er jo ikke et juridisk gjennomførbart forslag, men det regner jeg med at Abid Raja som nyutdannet jurist også var klar over.

1 Like

Jeg tror ikke Raja vil gå inn for noe av det du nevner her i et regjeringsverv og jeg tror han vil bidra til å holde debatten saklig. Raja NÅ er en annen person enn Raja for nesten 20!!! år siden. Husk å få med kontekst her. Vi snakker om : Det sier advokat og kommentator i Morgenbladet Abid Raja til Dagbladet.no.

1 Like