Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Det er ikke det han sier da Pablo :stuck_out_tongue:

Sa jeg noe om den ene eller andre veien? Det gjelder begge sider. Det er akkurat det som er poenget, nyanser er viktig. Jeg heller klart mot venstre, men prøver å ha evne til å lytte og se at ting ikke er så enkelt eller sort/hvitt og at selv om man er uenig kan man likevel være enig i deler av det. Det blir for enkelt å være bastant.

Evner man ikke å se begge sider er jeg redd vi bare får mer polarisering, det er ingen tjent med, selv om jeg tror faktisk noen har et sterkt ønske om det. Gudene må vite hvorfor…

Har man nyanserte tanker eller svar vil ingen høre eller man blir hetset og trakassert for å være belærende eller elitistisk. Det var en gang da intelligens og forskning ble verdsatt over alt, dessverre ser det ut som verden går i dass fordi de som roper høyest blir hørt.

Hvem hadde trodd denne var en dokumentar:

4 Likes

Secular Talk er som regel nyansert (til tross for å være «progressive left») og verdt å følge dersom man er interessert i amerikansk politikk:

Jeg følger folk fra begge ytterkanter politisk - fellesnevneren er at de er uavhengige og saklige.

1 Like

Jeg tror alle er lei av å bli puttet i bås, om det er ekstremt den ene eller andre veien eller om man blir kalt dum eller smart eller hva det skulle være. Det er lett å tenke “dette har jeg hørt før fra personer med disse holdningene, da må også den andre som sier det ha de samme holdningene”, og det går jeg på mange ganger også. Vi kjenner hverandre ikke, så vi får passe på å legge mer i forklaringene av hva vi mener med det vi sier sånn som du gjør her for å unngå missforståelser og svart/hvitt tenkning, og å putte folk i bås. Ingen er stereotypen av en gruppe uansett. :slight_smile:

2 Likes

Veldig fornuftig det du skriver, ser forbedringspotensiale i hvordan jeg legger det frem :slight_smile:

No hard feelings @Pablo :hugs:

4 Likes

Litt mer enn et par milliarder der du gitt. Og det er før vi har tatt med kostnader for økt kriminalitet osv.

Innvandringen er ikke gratis. Ingen vet eksakt, fordi SSB og de fleste partiene på Stortinget ikke ønsker å finne det ut, men iht. de beregninger som til nå er foretatt koster innvandringen norske skattebetalere en plass mellom 60-200 milliarder skattekroner i året.

2 Likes

Det samme kunne du sagt før Trump ble president :grinning:

1 Like

i 1944 var omtrent resten av verden bombet i grus. Mens USA hadde tjent penger som gras for å supplere krigen. Av de mest ekstreme tilfellene kan jo nevnes amerikanske togbane eiere og olje eiere som gikk sammen og lagde et joint venture i europa for å produsere giften som ble brukt til å gasse jødene med, blant annet. Men av vanlig materiell også så solgte USA både til allierte og Tyskland, som ren eksport, helt inn i 1942. Det var en virkelig gulltid for amerikanerne. Spesielt relativt til resten av verden.

Ja helt klart :slight_smile: Vet at USA har blitt sterkere fra finans-krisen til i dag, med eller uten Trump ville det vært tilfellet tror jeg, de har vel også rustet mer opp etter at Trump kom inn om jeg ikke tar helt feil? Jeg ønsker ikke et sterkere USA, så for meg er det ikke en god ting at de blir sterkere sammenliknet med EU/Nato som helhet. Synes de spiller for mye sitt eget spill, som de får mer frihet til ved å bli sterkere.

Er det ikke det man sier: “Man blir ikke milliardær uten noen skjeletter i skapet”

Det er veldig sant, selv om unntak finnes :slight_smile:

Uansett, det er vel ingen tvil om at Trump har vært bra for næringslivet. De styrker seg i forhold til andre land fordi han har reforhandlet så mange handelsavtaler allerede og de nye er bedre for USA enn de gamle. Så har børsen doblet seg, noe som har produsert enorme formuer. Formuer som i større grad blir reinvestert i USA i stedet for i andre land. Så har han fått enorme selskaper til å bygge ut i USA i stedet for å legge ned i USA og bygge opp i Mexico osv. Så, selvfølgelig har han jo senket skattene mye. Det er vel det beste av alt.

1 Like

Når Reset et din referanse så tror jeg stopper denne diskusjonen med deg. Da hjelper det uansett ikke hva jeg kommer med egne referanser som kan overbevise din feiltagelse.

Lost case!

Da bruker jeg heller tiden på å diskutere med folk som i det minste er villig og åpen for ny informasjon.

2 Likes

Trump live for 45 minutter siden. Ikke så værst han karen der :slight_smile:

Noe motstridende dette vel?

10 Likes

Ref diskusjonen av medias dekning av Wara saken, så ble VG og et par andre dømt i PFU i dag. Vel fortjent!

Samtidig, så blir det siktelse mot samboeren hans nå. Så blir spennende å se den saken utfolde seg videre :grinning:

4 Likes

Speilbildet ditt?

1 Like

Han som skrev artikkelen, Øystein Sterio, refererer til hva SSB sier. Mulig du uenig med SSB der, man da hadde det vært interresant å høre hva du mener er feil i SSB sine beregninger.

Forøvrig om Øystein Steiro;

Øystein Steiro har deltatt i det forsvars- og sikkerhetspolitiske ordskiftet med kritikk mot Forsvarsreformen, nedbyggingen av Forsvaret og dreiningen i dets innretning bort ifra forsvaret av Norge. Øystein Steiro Sr. (55) er Sikkerhetspolitisk rådgiver i Norsk Institutt for Strategiske Studier. NORISS er et senter for anvendt forskning og strategisk analyse vedrørende norske muligheter og utfordringer internasjonalt. Øystein Steiro Sr. har internasjonal erfaring fra 10 år i Utenrikstjenesten og fra 18 år i ulike lederstillinger i internasjonalt orienterte virksomheter i privat sektor. Han har vært stasjonert i Storbritannia og Iran bl.a. som Chargè d`affaires a.i. i Iran under landkrigen mellom Irak og Iran, bykrigen mellom Bagdad og Teheran og de iranske angrepene mot vestlig skipsfart i Gulfen på slutten av 80-tallet.

2 Likes

:rofl::rofl::rofl:

Lol president Trump, ditt fly er sikkert større enn mitt :stuck_out_tongue:

Litt overrasket over at Pelosi sysler med konspirasjonsteorier angåpende togtrafikken på østlandet :roll_eyes:

image

3 Likes