Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Det vet vi ikke. De kan velge å bli boende der de er eller flytte ett annet sted. Det er ikke sånn at alle som utvandrer fra Norge returnerer, selv om de har muligheten.

Noe av det primære i denne sammenheng er hvorvidt foreldre har bestemmelsesrett over sine barn og har lov til å flytte av egen fri vilje fra rike Norge til fattige utland - og i så fall hvilket ansvar Norge som stat har for å rydde opp hvis det fører til problemer.

I dette tilfellet har vi en mor som mener at det er fornuftig å la barnet lide mens hun kjører en PR kampanje for at alle skal kunne komme til Norge. Alternativt kunne hun gitt fra seg omsorgen midlertidig så barnet fikk helsehjelp, og så forsøkt å komme etter - eller fått barnet tilbake etter at det hadde fått helsehjelp.

Det er hennes valg. Hun har faktisk som mor rett til å bestemme hva slags hjelp hennes barn skal motta - det er hennes ansvar. Og siden de ikke befinner seg i Norge kan ikke norske myndigheter overprøve hennes valg.

Men skal vi ønske terrorister velkomne til Norge fordi de har syke barn? Nei takk. Ved å tilby helsehjelp til barnet har vi gjort det vi skal.

6 Likes

vi får bare håpe å få innført dødsstraff her i Norge til den tid,-før de evnt. tar tilbake disse “krigerene”.

og barnet(for å renskrive denne kommentaren) kunne vi få ordnet en fosterfamilie til.

dette er den eneste fornuftige løsningen jeg kan se denne situasjonen løse seg uten å ta risiko ovenfor samfunnet,-vi er verd mer enn dette!

:norway:

3 Likes

du vil ha dette inn i Norge??

Hvis du tenker litt langsiktig, så er det bare spørsmål om tid før disse folkene starter et politisk parti. Det har allerede skjedd i Sverige.

2 Likes

Beste løsning her ville vel vært jo, livsvarig forvaring på mor og gjøre så godt vi kan for at barna skal få det bra i Norge i en fosterfamilie med oppfølging.

Hvorfor må disse på død og liv til Norge?

5 Likes

Fordi de er definert som norske statsborgere tror jeg?

Og derfor skal man bruke enorme summer på hjelpe disse menneskene når det er milliarder av andre mennesker i verden som også trenger hjelp? Har man som norsk statsborger rett på grenseløst med hjelp av staten når man har satt seg selv og sin egen familie i en vanskelig situasjon i utlandet?

3 Likes

Hvem skulle trodd det? Når man leser MSM i Norge, så får man inntrykk av at man bor i rasismens høyborg.

4 Likes

Tror de har noen rettigheter som norske statsborgere som gjør at man ikke kan la de være, men usikker der. Ang. ressursbruken så har vel ikke den vært så enorm? Bare media som blåser det opp for delinger og annonseinntekter? Har ikke hørt at det er brukt noen store beløp på dette enda.

Koster jo staten litt å holde moren i forvaring resten av livet da.

Vi skal selvsagt tilby hjelp til barna, men hvis moren nekter å gi fra seg omsorgsansvaret så har hun vel rett til å bestemme det. Og siden de ikke er i Norge så kan ikke Norge bare ta omsorgen. I prinsippet har vel moren da rett til å nekte barna legehjelp så lenge hun har omsorgsansvaret, og Norge ikke har jurisdiksjon der de oppholder seg.

Beste løsning ville vært om barna ble adoptert vekk til noen i Norge, og moren råtnet bort der hun var uten at Norge brukte mye penger på henne. Det forstår selvsagt moren også, og derfor tviholder hun på det som gir størst sjanse for at hun får det bedre personlig - hun bruker sine egne barn som utpressingsmiddel mot norske myndigheter/politikere.

2 Likes

Ja, men til nå har det vel ikke kostet staten noe særlig?

Nja, selv om hun har gjort jævlige ting ved å bli med i IS er hun fortsatt et menneske. Vil ikke at hun skal råtne bort, men hun bør utredes psykisk og straffes. I det minste kunne vi lært mer om radikalisering og forhindret andre fra å gå samme vei ved å bruke henne.

1 Like

Nei? Har jeg påstått det?

Det er jo to helt forskjellige sider av saken. Det er du som sier beste løsning er forvaring for moren.

1: Hva har det kostet hittil?
2: Hva vil alternativer for fremtiden koste framover?

Det første er ganske irrelevant hvis man skal bedømme kostnader for samfunnet framover og hva beste løsning er. Det siste er jo det som betyr noe hvis man skal velge beste løsning for hvordan man håndterer situasjonen nå, og velger løsning på situasjonen.

1 Like

Trodde du svarte på det jeg og Invivo snakket om :slight_smile:

1 Like

Si ikke det. At politikere bruker mye ressurser på denne saken tar vekk fokus fra andre saksområder. I så mate så kan du si at alle saker som får oppmerksomhet i media tiltrekker seg mye ressurser.

Dette skulle aldri blitt en sak i utgangspunktet. Når de dro fra Norge, så burde de avstått sitt norske statsborgerskap.

2 Likes

Det kan jeg være enig i, hvis man sloss for IS kunne man godt mistet statsborgerskapet etter min mening, men vet ikke hvordan det utspiller seg lovmessig. Men sånn situasjonen er nå blir det mer komplisert enn da de dro pga. barna som allerede er statsborgere uten å ha gjort noe galt.

Sangen forteller det aller aller meste man trenger å vite om temaet terrorist.

Det spørs vel litt på hva fedrene til alle konene hans syns om å la 18 åringen ta med alle barnebarna deres og døtrene deres med til Norge da… I jentene sitt tilfelle, dersom 18 åringen er en mor til 5 barn og har blitt en av konene til en lokal helt på 55 år så spørs det vel om de får lov, selv om de har lov av Norge.

1 Like

Tror vi alle kan være ærlig på at en person som fyller 18 år (slipper ut av “fengsel” ) vil ta turen til Norge og få hjelp.

Mest sannsynlig mye før (får jeg håpe), men hypotetisk ved 18 års alderen om fangeleirene er som i dag.
Unger => fangeleir => holdes tilbake av “sinte, hvite menn” = Dårlig kombo

Samme gjør moren på et tidspunkt (slik som Frensh).

Jeg blir ikke arbeidsledig med det første, hilsen sosial arbeider.

Jeg tror du undervurderer hvor mye sosiale bånd har å si for en slik beslutning.

1 Like