Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Det er relativt enkelt å konvertere en kapitalist. Man trenger bare ha rett.

Å konvertere en kommunist er derimot som å konvertere en fanatisk religiøs: alt handler om troen og ideologien, og den har jo aldri blitt testet i virkeligheten, men neste gang man prøver - da skal alt på supermagisk vis lykkes på en helt utrolig måte … og hvis ikke? Da var det ikke “ordentlig” kommunisme, så da må vi prøve en gang til …

4 Likes

Drøssevis med mennesker tar verken imot hjelp, eller er mulige å hjelpe. Jeg kjenner til flere av de i Norge. Nav kaster penger etter de, men penger er bare et verktøy. Det hjelper lite med en sag uten å vite hvordan den brukes.

Noen ganger så må mennesker faktisk ta ansvar for eget liv, spesielt i et land som Norge, hvor alle har like muligheter:)

1 Like

Dette sklei forholdsvis bra ut fra et forsøk på å rette oppmerksomhet mot skyhøye politikerlønninger :sweat_smile:

Klar tale fra The Donald :smile:

1 Like

De mest grådige jeg kjenner stemmer og/eller representerer norsk venstreside i politikken.
Grådighet kommer i mange ulike varianter.

2 Likes

Tidvis mye negativt om Trump sin toll- og tariffpolitikk. Handelskrig likeså.
Men, han har fått medhold i WTO vedr. EU og snart det samme vedr Kina.

EU driter seg stadig mer ut. Snakk om å skakkjøre Europa. Kun for å glede noen få eu-pamper.

2 Likes

Spørs om dette er begynnelsen på slutten av et EuroAmerika samarbeid.

Ender vel opp med tre store intresseregioner USA, EU og Kina…

Mer mine ord og legg det på minnet :wink:

Det som i hvertfall går mot en slutt er at EU har særlig gode ordninger i handelssammarbeidet med USA. Nå bli det balanse i timesatser etc. USA har de siste 50år godtat at EU har hatt fryktelig gode betingelser over dammen og tilsvarende dårlige betingelser andre veien.

Når det gjelder Kina er det MYE som MÅ rettes opp.
Kineserne har stjålet og kopiert teknologi helt hemningsløst gjennom flere tiår. Dette kan ikke fortsette. Kinesiske selskaper har kunnet etablere seg, investere og selge sine produkt ganske så fritt i USA. Andre land har møtt enorme begrensninger, byråkratiske fixfaxerier, krav til innsyn i teknologi, krav til ditt og datt, svært begrenset mulighet til å eie selskap og drive disse fritt osv. I tillegg er Kina definert som et u-land av WTO. Dette gir ENORME fordeler, bl.a. medfører det at kinesiske selskaper kun betaler noen få øre for å sende pakker direkte fra Kina og inn i USA. Pakker fra Kina til USA koster mer enn 100x mer (Ja du leser riktig) og blir stort sett borte på veien på mystisk vis. Kina tviholder på som u-land status og trenerer alle beslutninger som går i retning av å rette opp skjevheter.
Jeg er ingen Trump-fanboi, men jeg evner å se at de grep han tar innen handel er helt nødvendig. USA må ha bedre betingelser. Det er helt sykt skakt i dag.

Når det gjelder NATO har han også helt rett.
Alle må bidra likt inn i pakten, eller tre ut eller avsluttes. Det er jo ingen gjensidig pakt når USA bærer 80-90% av kostnadene. I mine øyne må kostnadene bæres langt mer jevnt enn i dag. Hvert enkelt NATO land må ruste opp og ta høyere kostnader eller melde seg ut. Trump sine grep overfor NATO har kommet 20 år for sent, men godt.

2 positive ting om Trump. :us:
Det er også de eneste 2 positive tingene jeg klarer å finne knyttet til hans presidentskap. :rage:

3 Likes

To ganske store positive ting det. Hva med at han er den første presidenten på flere tiår som ikke har startet eller eskalert en krig? Ikke positivt?

4 Likes

Jeg tenker det er mer normalt å styre et land som ikke er i krig. Jeg ser liten grunn til å hylle en som ikke starter krig. Det finnes ganske mange statsledere som har klart å sitte i 4-20 år uten å krige.
Nei, det er ikke en spesielt stor prestasjon det der altså…ikke imponert…

Åja, så det er ikke positivt at han er den eneste presidenten på flere tiår som faktisk har klart det nei.

Synes du Obama var en bedre president? I så fall hvorfor?

Joda, greit nok.
Men, noen stor prestasjon er det ikkje.

For å være amerikansk president så :wink:

Det er en sørgelig målestokk :wink:

Man må nesten måle amerikanske presidenter mot hverandre :man_shrugging:

2 Likes

– Det er ekstremt i et land som ikke befinner seg i krig, sa Gunnar Appelgren som er ekspert på gjengkriminalitet i det svenske politiet da tallene ble lagt frem.

Svenskene har det siste tiåret opplevd en sterk økning i voldelig kriminalitet, og sliter spesielt med å få bukt med drap, eksplosjoner og grov vold. Nylig hentet Stockholms-politiet inn den tidligere politisjefen i New Jersey, Rick Fuentes for å få råd.

https://www.nettavisen.no/okonomi/svensk-politi-50-brutale-gjenger-herjer-med-stockholm/3423855996.html

Dette er altså resultatet av en massiv og ukontrollert innvandring.

4 Likes

Spesielt en naiv tilnærming til en slik situasjon.

2 Likes

Dette er konsekvensen for feilslått plassering politikk av Sverige.

Norge og Sverige har to vidt forskjellige politikk,. Hvor Norge plasserer med 5 års “bindingstid” på asylanter i “hjemkommunen” sin, har Sverige “fritt bosetning valg”. Dvs at asylanter får selv velge hvor de skal bo.

Dette har ført til en ekstremt stor opphoppning av asylanter i et allerede sprekt område.

Dette har ført til en veldig ukontrollert situasjon hvor hjelpeapparatet ikke klarer å ta unna i takt med forflyttelsene.

Tenk dere selv om plutselig 1000 asylanter med sin rett flyttet inn i et område (noe de i teorien har rett på).

I Norge så plasserer de asylanter i “alle” kommuner og belastningen blir minimal.

Med andre ord.

Svenske tilstander er svanske tilstander. Norske tilstander er og forblir Norske tilstander :wink:

Ja, og fravær at kritiske meninger og ytringer rundt innvandring som fenomen i Sverige.

Prisen betaler de nå med økende kriminalitet og Sverigedemokratene seiler opp som største partiet i Sverige som en konsekvens av dette.

4 Likes