Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Ja skremmende å tenke på hvordan vi hadde hatt det nå, om vi ikke hadde hatt FRP. Det er deres fortjeneste at Norge ikke er like naive som svenskene.

5 Likes

Sant det!

Husker tilbake i 2015 da de rødgrønne kappet om å ta i mot flest mulig flyktninger.
Støre ville ha 30000, og jeg minnes godt Karin Andersen i SV som ikke ville ha noe øvre grense overhodet! Det var jo galskap!!!

4 Likes

Det ble vel ikke satt noen øvre grense, hvis jeg husker riktig. Bortsett fra Aps landsmøtevedtak om 10.000 kvoteflyktninger over tre år.
Men da flyktningstrømmen økte på, innførte stadig flere land grensekontroll, også våre naboland Danmark og Sverige.
Norge jobbet iherdig med å stenge strømmen over Storskog, og andre land lenger sør satte opp gjerder. Og med Tyrkia-avtalen ebbet det nærmest ut, De aller fleste av flyktningene ønsket seg til Tyskland og Sverige. Men det har vel vært en noe ulik praksis i behandling av asylsøknadene, og mht. hjemsendelse av de med avslag.
I 2015 kom det forøvrig over 31.000 asylsøkere til landet.

Du ser ingen andre forklaringsvariabler som kan ha bidratt til denne negative utviklingen?

Hvilke andre “variabler” mener du forklarer alle no-go sonene, alle de kriminelle gjengene med utenlandsk opphav, eksplosjonen av voldtekter av alle slag etc. etc.

Hadde disse massive problemene vært der dersom det ikke hadde vært for Sveriges absurde innvandringspolitikk? Tror du vanlige svensker hadde stått for denne utviklingen på egen hånd?

4 Likes

Nei, det er hovedårsaken.

1 Like

Ok, takk for svar.
Selv har jeg fundert litt over mulige årsaker uten å bli fryktelig klok på saken.
Greit å få fastslått faktum i saken, en gang for alle.

Hehe, den var fine

Forslår at du leser deg opp på organiseringen av asylpolitikken og sammenligner den med det Norske. Da vil du se store forskjeller som jeg har nevnt ovenfor.

Men det er passer sikkert ikke helt med den ønsket sannhet :thinking::thinking:?

Jeg leser alle dine innlegg med stor interesse.
Noen ganger blir jeg overveldet av det akademiske nivået og evnen til å konkludere skråsikkert med bakgrunn i harde fakta. Det er bare å bøye seg i støvet. Det er på mange måter godt å ha tilgang til slike kilder til kunnskap.

Jeg tenker også det er like greit å skylde på de grupperingene du har utpekt. Nå som vi er enig i det.

Ser du noen løsning eller måte dette kan håndteres?
Eller er det helt mørkt?

Du får prøve litt hardere da. Men skal hjelpe deg litt på vei…

1 Like

Når de først har kommet så er det flere forhold som kan sees på.

Men én ting er sikkert. Ungdom som har null kroner i lommepenger Vs ungdom som i det minste får litt tilgang på kapital, har enorm mye å si.

Marginaliserte ungdoms innvandrere med null kroner, håpløst å få jobb, null bidrag fra forelder (som har null og niks og nok med å finne vei ut av fattigdom) = Oppskrift til å stjele og selge dop som eneste inntekt.

Gjelder forøvrig etnisk Norske som er født inn i fattigdom.

Men det aller aller viktigste er å få barn, ungdom med familie ut av fattigdom…

Rart med det, så enkelt men så vanskelig å innse.

Økningenen i barnefattigdom i Norge skyldes innvandring.

Du kan derfor ikke se på kampen mot barnefattigdom og ulikheter i samfunnet som separert fra innvandring og integreringsarbeidet. Det hjelper lite å satse på tiltak rettet mot fattige hvis du kontinuerlig fyller på med flere fattige, for å si det enkelt.

6 Likes

Det er en annen diskusjon.

Spørsmålet var hvordan få bukt med uønsket adferd av ungdommer og voksne. Fattigdomsbekjempelse og motvirke marginalisering er det beste tiltakene.

Å gå rundt men null kroner i lomma og bli spytta på av samfunnet er en dårlig kombo.

Hjelper ikke å gjøre null innsats selv heller da. Bo i landet i flere tiår uten å lære seg språket f.eks., og ikke respektere de normer og regler vi har her.

At man sender store beløp til familie i hjemlandet hjelper ikke akkurat på situasjonen det heller.

For øvrig er de slett ikke så fattige heller. Man får penger så man klarer seg.

5 Likes

Spytter samfunnet på ‘‘fattige’’ i Norge?

Vel, én måte å komme seg ut av fattigdom på, er å tilegne seg kompetanse, eller jobbe med lav kompetanse.

Generelt øker antall mennesker med lav kompetanse, til dels pga innvandring, mens antall lavkompetanse-jobber synker(i hvertfall i proporsjon til antall lavkompetanse arbeidstakere).

Fattige har det forøvrig meget godt i Norge, men å være fattig vil uansett være kjipt. Selv om man har det godt sammenliknet med andre land.

Relativ fattigdom har sterk sammenheng med kriminalitet. Et fenomen man ser spesielt godt i større byer.

Nitrist, 17 og ufør etter blind vold utført av en guttegjeng… :rage:

https://www.nrk.no/norge/patrick-17-er-ufor-etter-blind-vold_-kan-tape-60.000-pa-statsbudsjettet-1.14727650

2 Likes

Jepp…

Barn/ungdom i fattige familier er spesielt sårbar. Hva familien (mor /far) fjør er selvsagt av stor påvirkning. Men så lenge fattigdom (uavhengig av årsak) er et faktum spiller det mindre rolle for de hva foreldrene har gjort tidligere i livet. Det kan man ikke gjøre noe med :wink:

Barn/ungdom forholder seg derfor til “her og nå” og fremmover.