Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

MDG blander hummer og kanari…eller kull og olje :man_facepalming:

Ganske skummelt, Tyskerene vil jo ha Norsk Olje og Gas for å kutte ut brunkullet…

1 Like

Ayahuasca seremoni kan være et alternativ for å få bukt med frykt/angst og depresjon. Økt uttrykk for nestekjærlighet og harmoni som “bivirkning” av personligheten… Kan trigge en lengre psykose men det er særdeles særdelse sjeldent.

Hva er kapitalisme?

Helsevesenet i USA er “100 %” markedsstyrt.

?

På tide!

https://www.nettavisen.no/okonomi/vg-regjeringen-vil-fjerne-saerordninger-for-flyktninger/3423857557.html

8 Likes

formue har jeg,men har ingen aning på hva dette betyr på norsk :man_shrugging:

fra 2020 budsjettet
*Formuesskatten endres slik at næringseiendom eid indirekte gjennom et unotert aksjeselskap eller selskap med deltakerfastsetting medregnes til 100 prosent av dokumenterbar omsetningsverdi på selskapets hånd når sikkerhetsventilen benyttes.

1 Like

E24 svarer oss utenforstående…:smile:

Uendret formuesskatt: For første gang på lenge foreslås det ingen store endringer i formuesskatten. Satsen videreføres på 0,85 prosent og bunnfradraget på 1,5 millioner kroner. Regjeringen foreslår imidlertid en endring for verdsettelse av ikke-børsnoterte aksjer i norske selskap. Disse skal verdsettes til aksjenes andel av selskapets skattemessige formuesverdi, en endring fra nå å verdsettes til summen av aksjenes pålydende og overkurs.

Aksjonærforeningen reagerer

I statsbudsjettet for 2020 gjør ikke regjeringen noen endringer hva gjelder aksjonærmodellen. Aksjegevinst og utbytte utover skjermingsfradraget - 0,5 prosentpoeng pluss tremåneders statskasseveksel - oppjusteres med en faktor på 1,44 og legges til alminnelig inntekt.

Således vil aksjebeskatning utgjøre 31,68-46,70 prosent avhengig av inntektssituasjon.

Dette får Aksjonærforeningen til å reagere.

«Aksjonærforeningen reagerer sterkt på at regjeringen har valgt å videreføre oppjusteringen av avkastningen på sparekapital plassert i aksjemarkedet. Mens annen spareavkastning beskattes med 22 prosent må aksjespareren finne seg i å betale 31,68 prosent. Når skal flere reagere?» heter det i et innlegg.

Aksjonærforeningen mener at oppjusteringsfaktoren på 1,44 er å straffe ønsket atferd - flere skal investere i aksjer og delta i norsk næringsliv - da eksempelvis renteinntekt ikke oppjusteres.

«Det er så godt som tverrpolitisk enighet om at flere bør spare mer i aksjer og aksjefond, ref den brede enigheten om å etableringen av aksjesparekonto. Dette til tross presterer likevel regjeringen å insistere på å straffe ønsket adferd. Et slik merkverdig grep krever en god forklaring», skriver Aksjonærforeningen.

Hele poenget med oppjusteringsfaktoren er at det ikke skal være mulig for bedriftseiere å ta ut lønn gjennom utbytter med skatterabatt. Aksjonærforeningen mener at over én million nordmenn som sparer i aksjer, men som ikke eier sin egen bedrift, blir straffet hardt tross ønsket atferd.

«Det bør det bli slutt på og det gjøres aller enklest og formodentlig med beskjeden provenyeffekt - ved at aksjeinntekter som ikke kan inntektskiftes gis en oppjusteringsfaktor = 1,0. Det kommer til å bli hovedbudskapet når Aksjonærforeningen møter Stortingets finanskomité i åpen høring», avslutter Aksjonærforeningen bastant.

Om du er redd for å bo i Oslo, Drammen, Fredrikstad eller Moss får du bare flytte derfra da. Er det en ting som jeg er sikker på er det at du ikke hadde hatt samme holdning om du faktisk hadde bodd der. Virkeligheten er ganske annerledes enn den idiotiske virkelighetsforståelsen en del suppehuer sitter og får seg selv til å tro på på nettet og i sladre-gjenger. Er ikke noe farlig å bo i Oslo. Ja du kan bli knivstukket eller banket opp på vei hjem fra byen, det har man alltid kunnet bli, på bygda og midt i byen. Største forskjellen nå er at alle får vite om det, men det gjorde man ikke før. Både onkelen min og moren min ble truet med kniv i Oslo som unge, det var ikke noe media som snakket om det og det ble ikke politisak og det var ingen sosiale medier å ta det opp i. Man må klare å skille mellom mer informasjon og flere faktiske hendelser. Uansett er det farligere å sette seg i bilen til jobb enn å gå ut på gata i Oslo om morgenen, så om du bor utenbys og må kjøre til jobb tar du en høyere risiko ubevisst.

Møtte på en kar som så veldig skremt ut på Torshov for noen uker siden, han gikk og så seg rundt og var veldig skvetten på vei til jobb. Jeg gikk forbi han på vei ned til kontoret og da jeg gikk forbi sa han at nå måtte jeg slutte å følge etter han, så løp han ned bakken mot sitt kontor vettskremt. Sånn ser jeg for meg at dere som er redde for byen er. Synes vanlige folk er skumle og misstolker situasjoner til sitt mest kritiske. Så han karen noen dager senere og da sto han og kjeftet på trikkesjåføren. Ikke helt god i hodet han altså. Sier ikke at du er sånn, men får vibben om tvangstanker og angst når du sier at Oslo er så farlig at du aldri vil bo der.

Om det kun bunner ut i at du ikke vil se folk som er brune i huden i hverdagen kan det forklares på en annen måte enn angst og vrangforestillinger ang. risikonivå, men vil ikke si den holdningen er festet i noe virkelig annet enn grunnløse fordommer og frykt for det ukjente.

Kan også nevne at samtlige partier jobber for det de tror er den beste framtiden for Norge. Resultatene av arbeidet kan man diskutere om er godt nok, men at de jobber for et bedre Norge etter sin mening er gitt.

2 Likes

Hva tenker du om volden i Oslo-fotballen da?

Skal du bare bagatellisere alle opplevelsene til voldsofferene bare fordi du ikke har opplev negative ting her selv?

Og jeg har flere ganger årlig negative opplevelser med innvandrergjenger når jeg reiser med kollektivt i Oslo(bor og jobber i Oslo-øst, men det er bare spørsmål om tid før jeg og familien tar en white-flight).

3 Likes

Kunne det like godt vært en overskrift fra 70 tallet eller før?!?

Arbeiderungdommen/fattigungdommen i gode gamle dager var vel ikke akkurat kjent for å være snille de heller :wink:

Er langt i fra alle som vil være enig i deg med det. Du kan jo rusle fra Torshov til CB og høre hva Abdul og familien synes om tryggheten i Oslo. I følge han er utpressing et kjent fenomen i Oslo.

Utpressing er et kjent fenomen i Oslo, sier Abdul Hadi og broren.

Oslo er på vei til å bli et dårligere sted å bo, og da mener du altså at de som ikke liker utviklingen bare skal flytte?

6 Likes

Det er vel noen som mener at de som er hvite og har penger bare kan flytte.

Litt synd for de nye landsmennene som faktisk vil noe i Livet men ikke får muligheten fordi kriminelle herjer.

Saken fra en annen side.

Høres ut som Oslo begynner å bli en kjip plass.

8 Likes

Godt vi kan få nyheter fra begge sider sier nå jeg.

2 Likes

Fra dagbladet:

“-Det kan virke som at hendelsen har oppstått som følge av en konflikt, men det er for tidlig å kunne fastslå dette, sier operasjonsleder i Oslo politidistrikt, Tor Gulbrandsen, til Dagbladet.”

Fra resett:

“– Jeg er redd. Hvis ikke politiet tar det på alvor nå, hva kan jeg da gjøre, sier Hadi som nektet å betale utpresserne som krevde beskyttelsespenger av ham.”

Litt forskjell…

4 Likes

Dagbladet har jo faktisk ikke feil. “konflikt om beskyttelsespenger”.

Nei, de har jo ikke feil. På samme måte som det vi andre kaller voldtekt kan kalles “konflikt om råderett over vagina”

6 Likes

Kanskje det har noe med at det er sitat fra to forskjellige personer :man_shrugging: