Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Kanskje det har noe med at om saken ikke passer helt inn i verdensbildet til journalisten, så velger vedkommende å bruke ubrukelige, ulne sitater fra en pk politimann…

4 Likes

Ran = “konflikt om eierskap”.

3 Likes

Kunne noen kanskje forklart litt hva de mener her?

Således vil aksjebeskatning utgjøre 31,68-46,70 prosent avhengig av inntektssituasjon.

Hva legges i inntektssituasjon?

Har man inntekt over minstefradraget? Betaler man toppskatt? osv.

Boris Johnson Warned Against Big Tax Cuts as U.K. Faces No-Deal Shock

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-10-07/johnson-warned-against-big-tax-cuts-as-u-k-faces-no-deal-shock?utm_medium=social&utm_campaign=socialflow-organic&utm_source=twitter&cmpid%3D=socialflow-facebook-brexit&utm_content=brexit

Spytter det norske samfunnet på noen av sine borgere?
Jeg vil hevde at det er rent oppspinn.

2 Likes

Jeg leser det du skriver og må egentlig bare riste på hodet. Jeg bryr meg ikke om hudfarge! Er du virkelig på det nivået at du mener hudfarge er viktig? La være å tillegge meg meninger som er så langt fra det jeg står for som mulig for at du selv skal se bedre ut. Når du faktisk må komme dragende med rasisme igjen så sier jeg bare stopp. Dette har aldri vært rasisme for min del, så enkel er jeg faktisk ikke, men jeg tror faktisk du er det.

Hvorfor må du gjøre det som skrives her personlig og legge meninger på andre som skriver for å hevde deg? Det er patetisk rett og slett og i utgangspunktet vet jeg at det er lite konstruktivt å diskutere med personer som skriver slik som deg.
Hva mener du om overfallet på pizza restauranten på Carl Berner? Innehaver er en innvandrer som driver butikk, men får restauranten ødelagt fordi han ikke betaler beskyttelses penger. Hvem tror du jeg holder med? Dette er mafia enten du vil se det eller ikke og det skjer i Oslo/Norge.

…og ellers, mener du MDG har en politikk som er det beste for Norge? I dine øyne? I MDG’s øyne? De tror nok det er det beste, jeg er 100 % sikker på hva en politikk som dette partiet (ta med SV, V, Rødt også) fører vil ha for konsekvenser for Norges fremtid. De som er offentlig ansatt burde være bekymret bl. flere.

3 Likes

KRAFTIGE BILBRANNER I OSLO

Nødetatene rykket ved 23-tiden ut til Rødtvet på Grorud i Oslo, etter meldinger om bilbrann.

– Da første patrulje og ambulanse ankom stedet, meldte de om at det brant kraftig i to biler, sier operasjonsleder Christian Krohn Engeseth til VG.

Brannvesenet har nå kontroll på brannene.

Et vitne har sett en person kaste noe mot bilene og deretter kjørt fra stedet. Politiet kan foreløpig ikke si om det er en sammenheng mellom kveldens hendelse og flere bilbranner ulike steder i Oslo forrige lørdag.

Et utslag av sosioøkonomiske forhold og nedlagte ungdomsklubber dette. Selvfølgelig tenner man på andres kjøretøy og hiver seg inn i en fluktbil når det blir litt stramt og kjedelig.

5 Likes

Enkelte tror dette er et nytt fenomen og glad du tar det opp.

Hver nyttårsaften i min barndom sprengte jeg bosspann, postkasser grønne og Røde!!! I avisene fra hendelser rundt om i landet (Spesielt Oslo-øst) kan jeg erindre om pøbelungene og krisetilstander.

Hva foregikk i drabantbyene i Bergen, Oslo og Trondheim før i tiden? Selv i Ålesund fikk enkelte ikke bevege seg i spesielle områder pga “byrampen”.

Fellestrekken nå som dengang var at “byrampen” kom fra fattigere deler av byen.

Vi liker å tro at vi er historierike, men kanskje mest av alt er historieløse.

Tygg litt på den folkens :wink:

1 Like

Hvor mange biler brant du opp da?

8 Likes

Nå er det litt forskjell på å sprenge en postkasse på nyttår vs å sette fyr på biler hver helg

9 Likes

For 30 år siden var det postekassesprengning på nyttårsaften, kanskje litt slåing i lamasen på folk man ikke likte, og plystring på fine damer.

Nå er det bilbranner, ran/grov vold og gjengvoldtekter.

MEN samme sak! Bare litt uskyldig fattigdom. Ikke vær så historieløse nå da.

10 Likes

Tyrkia invaderer Syria i dag for å “stoppe IS”, og samtidig hevder USA at “IS er slått” og trekker seg ut “for ikke å havne i kryssilden”. Trist dag :frowning: Sykt at vi har diktatorer i Europa i dag som får gjøre dette på egenhånd.

3 Likes

Ang. bilbrannene er det ifølge politiet snakk om at 123 av 260 bilbranner siden 2017 kan være påsatt. Av disse er “– Det antas at en tredel av bilbrannene skyldes tekniske årsaker, en tredel forsikringssvindel, og den siste tredjedelen påsatt som trusler eller skadeverk, skriver Kallmyr.”

Forsikringsselskapene peker på mer salting av vei og mer avansert utstyr i bilene som grunn: https://www.dinside.no/motor/kraftig-okning-i-bilbranner-her-er-arsakene/70921366

Bilbranner øker i hele Norge, ikke bare Oslo, og det er i de fleste tilfeller ikke påsatte branner. Dette er et ganske nyansert bilde sammenliknet med hvordan det fremstilles av oss her inne.

Igjen, les litt om fenomenet bilbranner. Det er ikke sånn at fordi en bil brenner er det påsatt skadeverk. Mesteparten er feil i bilen. Vi har hatt tusenvis av bilbranner i Norge hvert år, og antallet har økt litt de siste årene. Grunnen til at vi snakker om dette nå mer enn før er hovedsakelig politisk.

Bare å le ang. det med bilbranner i Oslo eller Norge som helhet. Måten fenomenet brukes her for å poengtere at “det har blitt så mye farligere i Oslo, bare se på bilbrannene. Sånn var det ikke før” greia er helt på jordet. Her er statistikken fra de siste 18 år 2000-2018. Det vi kan si er at tallet var unormalt lavt i 2014 og 2015, men om man ser noen år tidligere var tallet høyere enn i dag:

Etter 2009 ble statistikken flyttet fra bilbrann til brann i personbil spesifikt, derav fallet mellom 2009 og 2010.

image

4 Likes

De fleste gangene det brenner mer enn 1 bil på en plass så er den påsatt. Iallefall når det skjer i Oslo øst… :wink:

2 Likes

LIVE MARKETS-Stresstesting Brexit

Innkommet 09.10.2019 13:17

* European shares rally on report China open to partial US trade deal
* STOXX 600 up 0.5%, DAX up 1% after hitting one-week high
* Fed's Powell says open to more rate cuts, eyes on FOMC minutes
* Solid update lifts food deliverer Takeaway.com, GVC gains
* US futures point to positive Wall Street start

Welcome to the home for real-time coverage of European equity markets brought to you by Reuters
stocks reporters and anchored today by Danilo Masoni. Reach him on Messenger to share your
thoughts on market moves: danilo.masoni.thomsonreuters.com@reuters.net

STRESSTESTING BREXIT 
MSCI has done some analysis of the impact of Brexit based on the two possible scenarios - an

orderly exit with a last-minute deal or a no-deal on or around Oct. 31.
MSCI’s analysis shows that:
* A disruptive no-deal scenario could weaken the UK equity market by 15% and the GBP by 10%
relative to the U.S. dollar, as well as hurt corporate-bond markets
* If the UK reaches a deal, the domestic equity market could gain 10% and the pound could
rise by
8% relative to the U.S. dollar.

Here's a summary of the scenarios and their assumed market impact:    


MSCI based its findings for the first scenario on analysis by the IMF, which found that

Brexit is already partially priced in, but that things could turn worse in the event of a
no-deal Brexit.
In the IMF’s most severe scenario, the economy is disrupted by increasing tariff and
non-tariff trade barriers, border disruption and stricter immigration policies, with an adverse
impact on economic growth.
The scenario envisions a (partial) reversal of what has been priced in over the past two
years: equity markets could rebound, with the UK outperforming European and U.S. equity markets;
the pound and euro could strengthen against the dollar; and corporate spreads could tighten.
It also assumes that — along with the positive surprise to future expected growth —
sovereign bonds may lose, as rates go slightly up.

(Josephine Mason)
*****

TRADE HOPES ADD FUEL TO EUROPEAN GAINS (1047 GMT)
Stocks in Europe, and trade-sensitive Germany in particular, got quite a jolt earlier after

a report that Beijing was ready for a partial truce with Washington kindled hopes that the next
round of official talks between China and the United States kicking off tomorrow will result in
a deal of some sort.
It added further fuel to gains triggered by comments from Fed chairman Powell overnight that
the U.S. central bank will be ready to cut rates further if the economy deteriorates further.
The conciliatory signs over trade have offset a move overnight by Washington to impose visa
restrictions on Chinese officials for the detention or abuse of Muslim minorities, the latest to
anger Beijing this week coming after it blacklisted some Chinese firms.
Frankfurt’s DAX 30 got the biggest boost, rising as much as 0.8% in a matter of
seconds. The bourse is now up 1.1%.
“China being open to partial trade deal have seen U.S. futures trading higher and could
explain the pick-up in Europe this morning,” says Rory McPherson, head of investment strategy at
Psigma.
The market may be getting a little ahead of itself. U.S. President Trump has said he’s not
keen on a partial deal, pushing instead for one that ends the spat in its entirety.
“There’s usually some rough and tumble ahead of a meeting. The closer Trump gets to the
election, and if you see the U.S. economy suffering, there is a chance of a partial deal down
the line,” says Josh Mahony, analyst at IG.
A partial deal is unlikely to include anything contentious like resolving disagreements over
intellectual property, but crucially for the market, it may include pledges by China to buy more
U.S. agricultural produce, in exchange for Washington delaying further tariffs on Chinese
imports due on Oct. 15.
Anything that avoids further punitive duties, which have crimped global trade and damaged
the global economy, would be a huge relief to the market.
“The market would certainly be positive about a trade deal, even if it’s just a partial one.
The market cares about the tariffs, it wants some sense of normality,” says Mahony.
Here’s a chart showing the jump in the DAX earlier:

(Joice Alves and Josephine Mason)
*****    

CHINA: LOOKING BEYOND THE TRADE WAR (0959 GMT) 
Well it actually looks very, very good if you ignore the current tug of war between the

world’s two biggest economies, at least that’s according to Richard Titherington, chief
investment officer for JP Morgan AM’s EM equities.
“We’ve been big supporter of investing in Chinese equities for a very long time”, and that’s
not about to change, he told the audience at the asset manager’s International media summit in
London today.
“The key story for me about China is the transformation of China from an export orientated
economy towards a domestic consumption oriented economy”, he says, adding that China’s
vulnerability to trade war risks has been exaggerated by the investment community.
He adds that within China, real estate looks particularly attractive.
If you take into account that tensions between the Trump administration and China could
deflate pretty soon as suggested this morning, the investment case could even look stronger.
As we speak, European bourses are riding higher on such that hope with the STOXX 600 up
0.8%.

(Julien Ponthus and Thyagaraju Adinarayan) 
***** 
       

EUROPE'S CASH PILE WHETS ASSET MANAGERS' APPETITE (0843 GMT) 
While European stocks markets may have been underperforming their U.S. peers for some years

now, the cash piles laying unused across the continent, particularly in Germany, are whetting
the appetite of big asset managers such as JP Morgan AM.
Despite negative interest rates and local banks starting to charge clients for holding too
much cash, the typical European saver has a strong bias in favour of cash in comparison to the
U.S., notes Patrick Thomson, chief executive officer for EMEA.
Looking at the slide provided at the JP Morgan AM’s International Media Summit, there are
arguably quite some growth opportunities given the risk adverse profile of Europe.