Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Kan ikke tenke med det var mange som trodde på den forklaringen hennes.

1 Like

Ang. reiseregninger er det helt vanlig i min bransje ihvertfall med oppriktige feil og mangler i det som blir levert. Derfor har vi kontrollrutiner på dette hver måned hvor alle feil blir rettet. Selv med den funksjonen går feil noen ganger igjennom. Sier ikke at noen er uskyldige her, eller at det er greit å levere feil i reiseregninger. Sier bare at det er veldig vanlig og en eventuell straff vil straffe mange fler enn intensjonen. Et bedre tiltak ville nok vært innføringen av et godkjenningssystem som sjekker f.eks. distanse på reiserute.

Folk er forskjellig. Hvorvidt en trives eller mistrives med en stadig større andel fremmede, det handler i stor grad om personlighetstype. Sånn sett så kan man si at generelt så overkjører de utadvendte med preferanse for det fremmede de innadvendte som trives med det kjente og foretrekker å forholde seg til færre mennesker. Generelt når det gjelder innvandringspolitikken så er ihvertfall mitt inntrykk at utadvendte, mer eller mindre ekstreme narcissister får det som de vil. Voldtekter, drap, lemlestelser, ødeleggelse av samfunnet som helhet, det er en “pris” de gjerne betaler så sant det bare ikke rammer dem selv direkte. Det er også en kjent sak at psykopater trives under forhold preget av oppløsning og kaos. Selv endemisk kriminalitet og mafiøse forhold i arbeidslivet blir da noe “positivt” for slike.

Men det kan selvsagt også , eller i tillegg, handle om hvilken bakgrunn man selv har. Jeg kom feks for et par år siden over en undersøkelse som viste at det blant innvandrere er dobbelt så mange som opplever innvandring som noe positivt. Noe tilsvarende gjelder nok også i noen grad folk med innvandrerbakgrunn flere slektsledd tilbake. Det mest prominente eksemplet i Norge er vel selve “kongefamilien”. I motsetning til feks den danske kongefamilien så er jo den “norske” i en helt annen grad en “innvandrerfamilie” og forholder seg også tilsvarende til både innvandring og hva det vil si å være “nordmann”. Det samme gjelder i stor grad for store deler av øvre middelklasse / overklasse i en by som Oslo, hvor mange er etterkommere av embedsmenn eller priviligerte handelsfolk fra Danmark. Noe tilsvarende gjelder vel også i en by som Bergen. Det er tross alt ikke for ingenting at Ove Thue en gang laget en sang med refrenget “Eg e’kje fra Norge, eg e’ fra Bærgen” osv.

Så det er ikke noe enkelt svar på et slikt spørsmål. Det kommer som sagt an på både personlighetstype, til og med medfødte egenskaper, bakgrunn når det gjelder både slekt og familie. En del av årsaken til at mer eller mindre utadvendte, mer eller mindre narcisstiske personer har kunnet drive igjennom sine egne preferanser i innvandringspolitikken, det er jo nettopp også at det har lykkes å fremstille det som om folk er fundamentalt sett like når det i realiteten handler om å ødelegge selve livsbetingelsene for de som både fra naturens side og pga bakgrunn best trives, ja kanskje bare kan overleve under forhold med både lavere befolkningstetthet og mer stabile forhold kulturelt sett.

4 Likes

Har ikke Norge blitt mye enklere å leve i for innadvendte? Med dagens teknologi og samfunnsoppsett trenger man ikke å være i nærheten av et menneske i det hele tatt om man ikke ønsker det.

Kan ikke se at om noen er innadvendt eller utadvent har noen sammenheng med synet på innvandring. Men enig i at grad av empati muligens har en direkte sammenheng med det synet. Psykopater generelt og veldig empatiske mennesker vil jeg tro har stor forskjell i syn i innvandringsspørsmål, men det blir bare en antakelse og jeg tror ikke en slik undersøkelse ville vært mulig å gjennomføre.

Ang. hvem som får bestemme i politikken er valg av partiledere en popularitetskonkurranse innad i partiet og der har helt klart ekstroverte en økt sjanse for å få sine meninger fram.

Det har vært en liten forbedring de siste få årene for de aller mest innadvendte, de som er diagnostisert med Aspergers syndrom eller som har tilsvarende personlighet. Tendensen er ellers tvert imot. At man kan overleve nærmest i isolasjon ved hjelp av teknologiske hjelpemidler og evnt økonomisk basere seg på uførepensjon, det er ikke det samme som at samfunnet generelt har blitt “mye enklere å leve i for innadvendte”. For bare noen få år siden uttalte feks professor i biologi Kristian Gundersen seg slik i Dagens Næringsliv:

Rektor Ole Petter Ottersen klarer selvsagt ikke engang å se at det i det hele tatt eksisterer noe slikt problem. Han “svømmer”, for å si det slik, nettopp som “fisken i vannet” under disse forholdene. At nettopp de personlighetene Gundersen nevner “drukner” når denne typen “vann” har trengt inn over alt, ja det er han selvsagt ikke istand til å begripe. Tilsvarende gjelder også for arbeidslivet som helhet. Det er bare satt på spissen i universitetsmiljøet hvor det før nettopp var mulig for personlighetstyper som det der å finne seg en nisje. De samme personlighetstypene rammes selvsagt desto lettere når grensene også er lagt på vid gap. Men utgangspunktet er strengt tatt interne prosesser i det norske samfunnet hvor det nettopp er slike forblindet utadvendte typer som mer og mer har kommet til å dominere.

3 Likes

Psykopater tenker utelukkende på hva som er best for dem selv i en gitt situasjon. Derfor vil nok de fleste psykopater fremstå som svært innvandringsvennlige i offentligheten, da dette er det mest politisk korrekte og dermed det som er best for dem selv.

Empatiske mennesker tenker mest på hva som er best for andre. Så her kommer det an på hvordan det ser ut i nærområdet der de selv bor. Det er så klart lettest å være empatisk til masseinnvandring når man er langt unna konsekvensene. Når familie og nærmiljø lider så vil empatien skifte over på dette.

7 Likes

Skremmende utvikling i Oslo-fotballen

https://www.nrk.no/norge/patrick-17-har-me-etter-blind-vold_-kan-ga-glipp-av-60.000-pa-statsbudsjettet-1.14727650

4 Likes

Sovebyen Sandnes er visst ikke som tidligere

Politioverbetjent Cecilie Heggli ved Sandnes politistasjon sier at flere nå er redde for å oppholde seg i Sandnes sentrum.

– Folk føler seg utrygge. Det er svært usannsynlig at folk skal bli utsatt for knivvold, men samtidig tar vi dette på største alvor. Vi har et inntrykk av at det i dag bæres kniv oftere enn tidligere, sier hun.

4 Likes

Begynte på denne i dag - NRK lager gode doku-podcaster! :waffle:

2 Likes

Mye Knivstikking, kombinert med oppblomstring av gjenger ( av ikke Norsk herkomst) som bærer mye kniv.

Som innbygger i sandnes ønsker jeg tiltaket velkomment.

3 Likes

Som innbygger i Sandnes, så synes jeg tiltaket ikke skal ramme tilfeldige. Mye bedre å gå etter kjente personligheter og deres omgangskrets…

1 Like

Utfordringen er at den jevne ungdom har begynt å gå med kniv for å beskytte seg.

Er jo hele denne utviklingen man prøver å stoppe, samt at det er lettere å stoppe de kjente under banneret av at alle stoppes.

1 Like

Men samtidig, så lærer jo kjeltringene av andre kjeltringer, så de har vel gjerne laget depoter rundt om kring, slik at de aldri er mer enn et par minutter fra å kunne bevæpne seg. Slik de gjør det i London.

Når ungdommen har begynt å gå med kniv for å beskytte seg, så er det på tide å opprette borgervern.

Politiet beskytter ikke ungdommen ved å ta fra de muligheten sin til å beskytte seg selv.

Det burde være lovlig å bære kniv. Mulig det burde være et krav at den henger klart synlig i belte. Men det er helt sprøtt at det ble innført forbud mot å bære kniv på offentlig sted. Nå i høst var jeg feks syv ganger i Nordmarka for å plukke sopp. Hver gang reiste jeg med buss. Og jeg hadde selvsagt med meg en kniv, en tollekniv i en slire ment å henge i belte på tradisjonelt vis. Men jeg måtte altså ha den i sekken på vei oppover. Og først når jeg gikk av bussen oppe ved marka så kunne jeg ta den frem og henge den i beltet. Bare i et sinnsyk samfunn i oppløsning kan det bli slik. Det er ikke så mange år siden at det altså var lovlig å ha den synlig også på bussen. Og slik hadde det vært siden de første menneskene i det hele tatt kom oppover hit da isen trakk seg tilbake, kniver av flint, i bronse, i jern og stål. Fremskritt gjennom årtusener. Og frihet til personlig ansvar. Når den destruktive gjengen som holder til i Karl Johans gate 22 først har ødelagt så mye som de har, så måtte man kanskje gjøre noe. Men man kunne også valgt helt andre metoder som feks å heve straffenivået for å bruke kniv annet enn i selvforsvar. Og man kunne også grepet mer direkte inn mot kriminelle miljøer og med generelle holdningskampanjer. Det er simpelthen feil å fokusere på våpenet i seg selv. Det er bare et redskap. Men istedet sier man - i og for seg som forventet fra de samme i Karl Johans gate 22, men… - i realiteteten at “kniven har skylden” og viser dermed egentlig mye samme innstilling som disse kríminelle.

5 Likes

God stemning!:smiling_face_with_three_hearts:

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiaksjon-pa-skole---elever-kastet-stoler/3423860397.html

4 Likes

Så tragisk at det knapt finnes ord…

Hadde vært interessant å høre han drøfte baksiden av sine egne forslag…

«Hylland Eriksen er mannen som mente at Norge burde ta imot 1,5 millioner innvandrere. Mannen som på starten av 90-tallet tok til orde for at idéen om at… troen på nasjonalstaten var så utdatert. Mannen som hadde klippekort til å spre budskapet sitt i mediene… og som dermed var svært instrumentell i å skape alle de problemene vi har fått.»

8 Likes

https://www.nettavisen.no/nyheter/eksplosjon-i-boligbygg-i-stockholm/3423860688.html

Dette må være guttestreker…

4 Likes

Ja, det blir nesten det samme som “kinaputter” i postkassene i Ålesund på 1970-tallet…

4 Likes

La oss holde oss på et nivå der vi unngår personangrep.

For ordens skyld: Det der med kinaputter i postkassene i Ålesund på 1970-tallet det er noe som skjedde da jeg selv bodde der, nærmere bestemt Åsestranda i nærheten av sykehuset. Skjønt det selvsagt også var ironisk ment, så ville jeg nok neppe ellers ha skrevet det der. Det var også en som plasserte en slik på kanten av bensintanken til en bil. Syns å huske at det var en mørkerød Saab. Lunten sluknet heldigvis. En tid med større frihet - inkludert reell ytringsfrihet - enn i dag.

1 Like