Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Flaks at jeg ikke hadde " The Anarchist Cookbook" tilgjengelig når jeg skulle prøve å lage en bombe av kunstgjødsel :thinking::thinking:

Ble jo menneske av meg selv om jeg hadde litt mye fantasier og kunne finne på litt av hvert, men kun på materielle ting (viktig å bemerke).

Håper de tar disse idiotene som går til angrep på barn! Wtf skjer med folk?

5 Likes

Nei dette er nok bare guttestreker dette også

4 Likes

Ja det kan du si. I tilfellet du nevner ble ‘‘bare’’ ofrene lettere skadet.

Mye verre den saken her, der en gutt ble banket av ungdomsgjeng slik at han ble invalid.

https://www.nrk.no/norge/patrick-17-har-me-etter-blind-vold_-kan-ga-glipp-av-60.000-pa-statsbudsjettet-1.14727650

Patrick ble slått ned og sparket av det de anslår å være rundt ti gutter da han spilte fotball i en ballbinge under Norway Cup for tre år siden. Gutten er nå 17 år og skulle begynt i andre klasse på videregående

2 Likes

I Sverige har det gått så langt nå, at politiet egentlig oppfordrer befolkningen til å opprette borgervern.

Når det gjelder kriminelle gjenger, så er min mening at om ikke loven biter på de, så burde gjennomgående rundjuling med varig skade være løsningen.

3 Likes

Det er forferdelig. Voldskriminalitet bør straffes mye hardere da ofrene sliter i lang tid og kan få vedvarende skader slik som her. Det er bare å se på hvor mye straff man får for skattesvindel ifht. voldtekt. Man merker hvilke verdier samfunnet mener er viktigst å ivareta.

4 Likes

Når jeg var ung sprengte vi postkasser og karamellen kostet 20 øre. I dag sprenger man politistasjoner og karamellen koster 2,50.

Inflasjon gutter, ingenting å se her.

9 Likes

Eksempel på hvordan media påstår at Trump lyger selv når han ramser opp rene fakta.

Påstanden er :
"Joe Biden pressured Ukraine to fire its prosecutor."

Går det an å benekte dette? Joda, media/Politifact klarer det fint. Det nye målet på hva som er sant eller går nemlig på hvilken politisk mening man har med uttalelsen.

Så selv om det objektivt sett utvilsomt stemmer at Biden presset Ukraina til å sparke en etterforsker, så er det likevel ikke sant. Fordi Trump sa det. Og alt Trump sier er per default feil. Selv når det er sant.

3 Likes

Helt enig i at påstanden du siterer er korrekt, men helt uenig i din tolkning av lenken. Her er konklusjonen fra politifact

A Trump ad says “Fact: Joe Biden pressured Ukraine to fire its prosecutor … Fact: the prosecutor said he was forced out for leading a corruption probe into Hunter Biden’s company. Fact: Democrats want to impeach President Trump for discussing this investigation with Ukraine’s President.”

Biden called for Ukraine to fire Shokin, the prosecutor general, but so did many others. The facts show that Biden wanted Shokin removed due to widespread concerns that Shokin was ineffective in pursuing corruption cases — not that he was too aggressively pursuing cases. The Trump campaign cites Shokin himself, but he is not a reliable source. And Democrats want to impeach Trump for using foreign policy to promote his own re-election, not his desire to investigate corruption.

This ad claims a compilation of “facts,” but it’s presentation and lack of context is so misleading as to be inaccurate. We rate this statement False.

Her finner du bakgrunnen for hvordan de setter “Truth-O-Meter” ratingen sin: https://www.politifact.com/truth-o-meter/article/2018/feb/12/principles-truth-o-meter-politifacts-methodology-i/#Truth-O-Meter%20ratings

De vurderer altså tweeten som helhet, og mener at den er villedende. Den kan jo helt fint inneholde elementer av sannhet på tross av dette.

Mislead = villede. I dette tilfellet ikke det samme som å lyve. Men bortsett fra det er det vel ingen underdrivelse å påstå at herr Trump holder et antall fakta-sjekkere sysselsatt 24/7

Det går ikke an å si at en korrekt påstand er falsk.

Da får man heller si at det er misledende - evt. half true (slik de gjør hver gang en demokrat tas i åpenbar løgn).

Sier jo litt om hvor mye mannen lyver når det er en begivenhet i seg selv når man en gang finner et spor av sannhet i noe han sier.

De bruker en forenklet skala for å vurdere helheten til utsagn, og dette er de åpne om. Skjønner ikke problemet, de sier jo ikke at den spesifikke delen du refererer til er falsk.

Som jeg nettopp viste et eksempel på så påstår jo media at han lyger selv når han gjengir rene fakta.

Kan du gi eksempel på en faktisk, beviselig løgn? Det finnes garantert flere. Men ikke i nærheten av det media påstår.

"Joe Biden pressured Ukraine to fire its prosecutor."

Dersom man mente at dette var villende så burde de valgt følgende (ut fra sine egne påståtte standarder).

HALF TRUE – The statement is partially accurate but leaves out important details or takes things out of context.

I stedet valgte de altså dette - for en påstand som altså er 100 % korrekt i seg selv:

FALSE – The statement is not accurate.

1 Like

Jeg er enig med deg at ratingen i dette tilfellet på tweeten isolert sett ikke burde vært satt til false, og at de nok blander inn litt for mye kontekst når de konkluderer på den måten.

1 Like

Han satt jo og skrøt av at det var det han gjorde, på TV.

1 Like

Artikkelen jeg lenker til nedenfor her er relevant, slik jeg ser det, først og fremst fordi det påpekes at Norge er “iferd med å fostre en ny u-landslignende befolkning”. Men jeg ville kanskje rette det til at Norge allerede langt på vei har en “u-landslignende” befolkning og at måten både politikere og investormiljøet i Norge stort sett forholder seg til denne bransjen er symptomatisk for denne “u-landslignende” mentaliteten. Det er jo også på grunn av denne mentaliteten hos de “voksne” at Norge har endt opp nederst på den listen.

– U-landslignende befolkning

Den tidligere journalisten Kjell Erik Eilertsen er en annen som ser med bekymring på de lave tallene. Han mener Norge er i «ferd med å fostre en ny u-landslignende befolkning», hva gjelder fremtidig teknologiutvikling.

2 Likes

Noe av det eneste ekte rasistiske jeg leser er at Norge skal utkonkurrere Asia i fremtiden fordi “vi er en kunnskapsnasjon”. :stuck_out_tongue:

Må vel implisitt bety at de andre ikke er det. Imens ser du at srilankere i norge arrangerer lørdagskole for ungene sine fordi de ser at den norske skolen er for soft.

7 Likes

Jeg tror ikke Asia er en rase :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like