Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

1 Like

Interessant ordvalg i en tid hvor ytre høyre vokser seg sterkere og sterkere i Vesten. På hvilke grunner mener du at de skulle være fengslet?

Selv er jeg for tiden utrolig vinglete om hva jeg håper på. Jeg er irritert over de talentløse Demokratene som har hatt fire år på seg å bygge opp en god etterfølger, siden det var klart allerede i 2020 at Biden vil være 86 år ved utgangen av en andre periode. Utilgivelige kløner. Men fengsel, mnja, kanskje litt overdramatisk?

Når situasjonen er som den er så mener jeg at det kun er tre ting som kan redde en demokratisk seier i høst:

  1. Alle demokrater og alle andre anti-Trumpere, uten unntak, stiller seg bak Biden. Da vinner de, men sjansen for en så enig støtte er liten.

  2. De pusher en annen kandidat og lar hen få veldig mye mediatid og reklame slik at vedkommende blir godt kjent for publikum. Da kan de få inn en “ung”, energisk kandidat som får Trump til å se ut som den 80-åringen han er om bare to år.

  3. Media begynner en kampanje for å fortelle publikum om Project 2025 og hva som står på spill. Joda, Trump prøver nå å si at han ikke aner noe om Project 2025, aner ikke noe om hva den inneholder men sier samtidig at det er fælt og kjenner ikke dem som står bak, bortsett fra at det er hans egne folk. Jeez… Men, media kommer ikke til å gjøre en stor sak av det. Grunnen er enkel. Main stream media har eiere som ønsker uttelling på sin investering. Den uttellingen får de av klikk som gir reklameinntekter. Og hva gir klikk? Hårreisende Trump-uttalelser. Ikke sakte reformering av samfunnet. Så det vil ikke skje. Medias eiere er best tjent av at Trump vinner. Må være trist å være journalist i disse tider.

(4. Trumps helse sier takk for alle burgerne slik at han enten dør eller blir så satt ut av spill at han må gi seg. Eller at han blir så tydelig dement at selv republikanere ser det.)

Så hva håper jeg på? Hvis meningsmålingene bikker Demokratene over stupet med Biden så håper jeg at han kjenner lukten av kaffe og trekker seg, og at Witmer, Buttigieg eller til og med Michelle Obama får slippe til isteden. Om ikke annet så i hvert fall for å få Trump til å se skikkelig ille ut før han vinner. En slik kandidat kan bli bra for kampen videre etter et valgnederlag. Et valgnederlag med Biden tror jeg vil gjøre at demokratiske aktivister mister futten fullstendig og USA blir Gilead på kort tid.

7 Likes

Hva er det Ukraina skal gi, som Russland vil ha, som samtidig kan gjøre at Ukraina blir “vel så godt som nytt”?

2 Likes

Jeg stilte et konkret spørsmål under en gitt omstendighet. Så langt har han ikke ønsket å svare…
Men det virker da på ditt svar at du ikke synes det er feil om Putin får en gevinst av sitt angrep på et selvstendig land?
Du mener det blir opp til Ukraina om det vil akseptere Trump sin plan. Men hvilke valg har egentlig Ukraina om USA stanser all militær bistand?

1 Like

Jeg vil overlate til landene selv å finne ut hvor veien til fred går. Jeg tror Trump vil forhandle frem en bedre avtale enn Biden hadde klart. Så lenge Zelenski er fornøyd :man_shrugging:

Poenget er at Ukraina ikke får anledning til å velge selv dersom alternativet er å bli fratatt den militære bistand.

3 Likes

Det er en stor forskjell mellom dem. Trump ønsker å stoppe støtten til Ukraina for å starte umiddelbare forhandlinger. Biden ønsker å gi Ukraina fortsatt støtte for å kunne forsvare seg, svekke Russland og komme i en bedre forhandlingssituasjon.

3 Likes

Det er trist at familien aka kona og handlerne hans pusher på.
Hele ettermælet hans er ødelagt.
Så sykt cringe det var å se kona snakke til Biden etter debatten.
Alle rundt han vet at trekker Biden seg, så må alle finne seg nye jobber, lite moral å spore.
Det er også tilnærmet umulig å ikke trekke konklusjonen at det er noen andre enn Biden som faktisk styrer.
Hvis ikke det er tilfellet, så er det motsatte faktisk enda verre.

Denne er fra 2 år siden. Og folk blir overrasket først etter debatten at Biden sliter mentalt? Merkelig.

5 Likes

Hva betyr den setningen i praksis mener du?

Russland fikk ta land i Georgia => Russland tok Krim og Donbas

Russland fikk ta Donbas og Krim => Fullskala krig og 1/3 av Ukraina okkupert

Russland får går til fullskala krig og erobre store deler av Ukraina=> hva blir neste steg? Tror du Putin sier seg fornøyd?

Absolutt alt tyder på at Putin nå er på nippet til å miste kontrollen over krigen helt, men han klamrer seg fast og venter på at Trump skal komme til makten

9 Likes

Dette er feil. Du skjønner ikke det du leser. For jeg vet hva du har misforstått.

Du henviser nok til det Trump uttalte at han ville true Zelenski OG Putin med.

For å få de til forhandlingsbordet. Ikke fredsavtale.

Det trugsmålet var å kutte eller dramatisk ØKE støtten.

1 Like

Så får vi ta Trump på ordet at han:

Forslaget innebærer blant annet å fortelle Kyiv at USA ikke vil fortsette å gi militære støtte til Ukraina dersom ukrainerne ikke vil delta i fredsforhandlinger.

Samtidig skal USA, i henhold til planen, advare Moskva om at amerikanerne vil «gi alt Ukraina trenger for å drepe dere på slagmarken» dersom russerne nekter å komme til forhandlingsbordet.

Vi får håpe Zelenski står på sitt å ALDRI gir fra seg en centimeter av okkupert land inkludert Krim.

1 Like

Praksis må de ta seg av. Jeg kjenner ikke til det.

Hva gjelder Putins videre sprell i fremtiden så er nok ikke en ny invasjonskrig noe han kommer til å rekke før han dør. Om krigen blir avsluttet vil Nato stå sterkere enn noen gang. Og vi kan fokusere på å bygge mer forsvar.

1 Like
3 Likes

2-3 år våpenhvile med dagens krigsøkonomi er det Russland trenger for å være tilbake. Man ser at de klarer i praksis å erstatte tusenvis av soldater drept og skadet hver dag, slik situasjonen er nå., etter at Ukraina har fått bedre våpen. Hva skjer hvis de får 800 dager med pause?
Samtidig med at Trump i praksis trekker USA ut av NATO. Tror du Trump vil stille opp for Norge når Putin tar Svalbard og Baltikum?

Hva blir neste steg?

6 Likes

Akkurat den er så strategisk viktig at Svalbard hadde blitt beskyttet med nebb og klør. Nato eller ei.

2 Likes

Trump stiller nok opp for alle Nato land. Og trekker ikke Nato ut. Trump er deler av grunnen til at Nato nå blir great again. Eneste presidenten i min levetid som har perfect track record med å holde fred i verden :balloon:

1 Like

Dette blir bare ren skremselspropoganda som Demokratene har nytte av mot sine velgere.

Hvor mange land har Russland invadert under Trump?

2 Likes

Ukraina ble invadert i 2014. Krigen raste der mens Trump var president også. Han hadde ingen “tremendous solution” den gangen og han har ingen svar denne gangen heller.

https://responsiblestatecraft.org/2021/01/20/trump-the-anti-war-president-was-always-a-myth/

4 Likes

Men Hvordan går det egentlig med strategien til Biden?

Virker som vi har drevet mer med selvskading enn annet.

Dagens situasjon gjør nok ikke Ukrainere lykkelige.

Hvorfor er russerne så glade om dagen?

– Jeg vil anta at det er på grunn av at levestandarden og lønningene i Russland har gått veldig opp den siste tiden. Økonomien blomstrer, om enn på en kunstig måte, sier Tor Bukkvoll til Nettavisen.

3 Likes

Strategien til Biden er å støtte Ukraina med våpen slik at de ikke skal bli fullstendig voldtatt. Funker greit, siden Russlands militære kapasiteter blir svekket raskere enn Ukraina sine.

Ukrainere er nok ikke lykkeligere i dag enn før krigen, men nå skal jeg fortelle deg noe, det var ikke Ukraina som startet krigen.

Lykkelige russere? Klart det, de får ikke høre annet enn at krigen går supert og at økonomien blomstrer. Det Putin selvfølgelig lar være å snakke om er at russere dør i titusener eller mer ved fronten (er deres familier lykkeligere?) og at økonomien er en krigsøkonomi, dvs at man setter alle i arbeid med å bygge opp militæret, isteden for å bygge opp landet, den sivile industrien, helse, utdanning osv.

Så russere er nok lykkelige på samme måte som nordkoreanere er det. De har fått en sak å leve for og propaganda som sier at alt kommer til å ende helt supert.

Men det er interessant å se at Morti er langt nede i Putin-kaninhullet også, i tillegg til alt annet.

4 Likes