Interessant ordvalg i en tid hvor ytre høyre vokser seg sterkere og sterkere i Vesten. På hvilke grunner mener du at de skulle være fengslet?
Selv er jeg for tiden utrolig vinglete om hva jeg håper på. Jeg er irritert over de talentløse Demokratene som har hatt fire år på seg å bygge opp en god etterfølger, siden det var klart allerede i 2020 at Biden vil være 86 år ved utgangen av en andre periode. Utilgivelige kløner. Men fengsel, mnja, kanskje litt overdramatisk?
Når situasjonen er som den er så mener jeg at det kun er tre ting som kan redde en demokratisk seier i høst:
-
Alle demokrater og alle andre anti-Trumpere, uten unntak, stiller seg bak Biden. Da vinner de, men sjansen for en så enig støtte er liten.
-
De pusher en annen kandidat og lar hen få veldig mye mediatid og reklame slik at vedkommende blir godt kjent for publikum. Da kan de få inn en “ung”, energisk kandidat som får Trump til å se ut som den 80-åringen han er om bare to år.
-
Media begynner en kampanje for å fortelle publikum om Project 2025 og hva som står på spill. Joda, Trump prøver nå å si at han ikke aner noe om Project 2025, aner ikke noe om hva den inneholder men sier samtidig at det er fælt og kjenner ikke dem som står bak, bortsett fra at det er hans egne folk. Jeez… Men, media kommer ikke til å gjøre en stor sak av det. Grunnen er enkel. Main stream media har eiere som ønsker uttelling på sin investering. Den uttellingen får de av klikk som gir reklameinntekter. Og hva gir klikk? Hårreisende Trump-uttalelser. Ikke sakte reformering av samfunnet. Så det vil ikke skje. Medias eiere er best tjent av at Trump vinner. Må være trist å være journalist i disse tider.
(4. Trumps helse sier takk for alle burgerne slik at han enten dør eller blir så satt ut av spill at han må gi seg. Eller at han blir så tydelig dement at selv republikanere ser det.)
Så hva håper jeg på? Hvis meningsmålingene bikker Demokratene over stupet med Biden så håper jeg at han kjenner lukten av kaffe og trekker seg, og at Witmer, Buttigieg eller til og med Michelle Obama får slippe til isteden. Om ikke annet så i hvert fall for å få Trump til å se skikkelig ille ut før han vinner. En slik kandidat kan bli bra for kampen videre etter et valgnederlag. Et valgnederlag med Biden tror jeg vil gjøre at demokratiske aktivister mister futten fullstendig og USA blir Gilead på kort tid.