Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Andre enn meg som får assosiasjoner?

image

2 Likes

Hvor mange av Graham og hans like tåler demokratiet å bli tolket av? Fra ca 1:38 kommer det frem at løsningen er Trump. I kid you not!

image

1 Like

Helt enig. Forsøk på valgjuks er nok grunnen til å nekte legitimering ved valg. Ser for meg busser fulle av Latinos, Kinesere og til og med IS sympatisører bli busset til valg lokaler i vippestatene.

:rotating_light: BREAKING:

Today, @JoeBiden and his administration came out against the SAVE ACT, which would require documentation and evidence that a person is a United States citizen in order to VOTE in the US elections.

The only reason you would ever oppose this legislation is if you actively wanted illegal aliens to illegally vote in our elections to commit voter fraud.

Now we all know Biden and @TheDemocrats are counting on the millions of illegal aliens they allowed into our country to vote for him in 2024.

7 Likes

Ingen selvmotsigelser å spore her, bare gå videre folkens.

image

2 Likes

Så lenge du ikke klarer å linke til kildene dine så er du i mine øyne en klovn, derav min emoji på innlegget ditt, slik ar du vet hvor du har meg.

5 Likes

Med andre ord, ikke den jevne amerikaner :man_shrugging:

Jo se utheving.

, the 2017 law delivered the largest average tax cut — measured as a percentage of pre-tax income — to households in the 95-99thpercentiles.

95-99th percentiles er ikke den jevne amerikaner. Du bekreftet jo poenget mitt. Alle på toppen fikk gode skattekutt. Resten fikk smuler.

Ikke at det betyr noe i det store, er vel stort sett smuler som faller på dem nederst på stigen uansett hvem som styrer.

1 Like

Har ikke fulgt debatten i tråden her så nøye, men er ikke dette fokuset på at aksjemarkedet gjør det bra i perioder litt på siden av hva man ønsker statsapparatet skal målbære?
En slik statistikk som du viser her sier vel ikke så mye om den faktiske produktiviteten til selskapene, og heller ikke noe om pengepolitiske faktorer som omfordelingen av den økonomiske verdiskapningen i befolkningen på sikt osv.

Dette er et argument som brukes blant annet av gründere i Norge som kritiserer formuesskatten. At verdsettelsen av selskaper ikke nødvendigvis gjenspeiler verdien av selskapene, noe som gjør det feil å skattlegge basert på verdsettelsen.

Fra et investor eller trader-ståsted så er jo gevinst i selskaper en slags vekst, men for mange amerikanere så ser man vel lite til denne veksten i eget liv. Selv når man er bedriftseier.

Kan hende dette er på siden av det dere krangler om her, men er det ikke en fare for at fokuset til Trump skaper en tilnærming til samfunnsøkonomi der økonomisk verdsettelse settes over realøkonomisk langsiktig vekst?

2 Likes

Aksjemarkedet stiger når skatten senkes. Det er i hvertfall et poeng å ta med seg. Så vet vi at effekten også ble skikkelig lønnsøkning for første gang på lenge. Mange år. For alle.

Jeg er generelt opptatt av å få skattenivået ned. For vekst, for effektivitet, for rettferdighet, for individuell frihet og for verdiskaping.

Det viktigste spørsmålet for meg i politikk er skatt og avgifter. Bør ned, ned og ned. “Alle” som setter skatter ned går det bra med. De landene som finner ut de vil øke skattene mye går adundas.

Norge blir bare reddet av oljefondet. Går i minus så det suser vi utenom det. Så vi skjønner ikke dette her.

2 Likes

Samtidig kan man jo hevde at oljefondet er resultat av en form for nasjonal omfordeligspolitikk og at oljeøkonomien har slukt opp ressurser som ellers kunne vært brukt til å bygge annen eksportindustri.

Edit: poenget mitt er kanskje at det ikke er et så entydig bilde i min bok. En sunn økonomi er ikke skatteløs sånn jeg ser det.

3 Likes

Folk stiller spørsmålet hvem Trump vil ha rundt seg som president. Men hva med de som er tett på Biden? Har ikke de hatt et ansvar ovenfor sine velgere å varsle om hvor svak og syk lederen deres er?

Er de lojale mot velgerne eller mot presidenten ved å holde tett om dette?

Blir Trump dement så håper jeg folk sier i fra. Det er slikt man har VP for.

3 Likes

Du forveksler flere ting her. Modellen som ble oppfunnet av oss i 1972 er helt konge. Den har tjent alle godt. Både bedrifter og stat/skattebetalere.

Skattesystemet er oppblåst til et så ekstremt nivå der man som skattebetalere må betale for at noen skal basje maling ut ræva.

I USA er det bedre, men er mye svinn og sløsing der også.

Begynner å forstå hvorfor du er en så stor Trump fan. Selvgode skrytepaver begge to :wink:

4 Likes

Har mye mer å skryte av, men siden det ikke var formålet lot jeg det være. Du siterer et svar på et angrep av min økonomiske forståelse.

Jeg nevnte noe av det som viser at jeg kan mer om dette enn 99%. 10% av verdens befolkning har en mastergrad. Av disse er en liten andel i økonomi.

At Hayen sitter og forklarer ABC barehagenivå økonomi til meg er en fornærmelse.

1 Like

Her merker jeg at vi kan havne i en av disse uendelige forumdiskusjonene som ikke fører noen vei.

Det er viktig å opprettholde en kritisk samtale rundt offentlig pengebruk, men fokuset på en detalj fra et eksperimentelt teaterstykke blir litt på siden. Trodde dette var landet nå.

Edit:
skepsisen min er ikke et uttrykk for full omfavnelse av all form for skatt, men jeg mener det er naivt fra politisk hold å tro at deregulering ikke inneholder en viss grad av favorisering, som også innebærer urettferdighet

1 Like

Det er aldri jeg som blir personlig først. Jeg evner å diskutere sak når andre gjør det.

Var den til meg?

Nei mer generelt ment.

Ok, for jeg har overhodet ingen interesse av å komme med personangrep , så om noe fremstår slik så får du lese det i beste mening

1 Like

Neida har ikke tenkt det om deg.