Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Two people have been killed a Donald Trump rally in Pennsylvania, including the person who fired shots in the former president’s direction.

Melder det samme på VG nå

Rett før skuddene høres, så vrir han hodet sitt mot høyre. Kan det være så marginalt ? Da skudd traff øret og ikke bakhodet. Har det kommet nyheter hvor skuddene kom fra?

Jeg tok feil, det var ikke damen bak som ble drept. Uansett er det like tragisk.

1 Like

Dette skal vise skarpskytteren som ble drept av USSS:

1 Like

https://x.com/hissgoescobra/status/1812290538302816663

Elendig skyting hvis det er 125m avstand. Flaks!

Noen i denne tråden må puste med magen. Ellers blir der tvangsferie.

Trump er skutt, øvre del av øret lg endel blod. Megaflaks for 1-2cm til siden og han kunne vært død. Dette er skikkelig krise for demokratiet i USA at noen prøver å ta ut den ene kandidaten.

Ser noen melder at Trump ble truffet av glass fra telepromperen som ble knust.

7 Likes

Et publikum og en mistenkt er død.
2 personer + trump er også skadet.

1 Like

Trumps sjanser til gjenvalg økte nettopp betraktelig tror jeg. Dette er bildet som alle som driter i politikk, men følger symboler kommer til å stemme på.

bilde

6 Likes

Husk at etter 22. juli så trodde alle at Ap hadde frikort til å vinne valget den høsten. Det skjedde ikke. Folk klarte å skille politikk og nasjonal tragedie. Så det er ikke sikkert at det her gir Trump sympatistemmer. Det spørs også om en blodig Trump blir sett på som sterk eller svak. Husker ikke hva som ble resultat i sympati da Reagan ble skutt.

At det kommer til å bli sinnsykt mye støy er derimot sikkert. Det sies at gjerningsmannen var registrert republikaner. Samtidig sies det at Secret Service og politiet var alt for trege med å ta ham ut etter at han var oppdaget men før skuddene. Det kommer til å bli brukt for alt det er verdt av høyresiden til å si at det her var en bestillingsjobb fra Biden. (Men Trump har vært ute og takket Secret Service, så no hard feelings der tydeligvis.)

Dritt uansett, med tanke på å få valget til å dreie seg om politikk.

3 Likes

Jeg tenker ikke på sympatistemmer per se, men på Trumps image som den friske, sterke mannen i kampen mellom to oldinger. Dette bildet ble tatt sekunder etter at han ble skutt, om enn bare i øret, og det man ser er Trump i kjent positur foran et amerikansk flagg mens han nærmest trosser secret service’ forsøk på å dekke han for flere mulige skudd. Inntrykket man sitter igjen med er at dette er en mann som aldri vil la seg kue. Sett det i kontrast til et klipp av Biden som mumler eller snubler, så har du neste ukes republikaner-propaganda.

9 Likes

Det skal bli spennende å høre hva planen blir fremover. En traumatisert person er ikkje bra… Demokratene ser vel dette som en leap for repsa,… men i realiteten mener eg at dette er en major setback… både for demokratiet i usa og republikansk side…

Å hvordan vil republikansk side forholde seg til dette… stemmekveget tenker sjeldent veldig klokt eller langt og det kan eskalere veldig fort… eg håper ikkje det… det kan og bli en etterlengtet mulighet for andre land typ kina/Russland å ta for seg mens usa fumler med sitt…

Dette var og er en tragisk hendelse…

3 Likes

Veeeldig suspekt av politiet å ikke å reagere kjappere fra varsel av vitner før hendelsen…

2 Likes

Ser flere konspirerer på det. Spesielt siden skarpskytterene til secretservice tar ut målet nesten umiddelbart etter at skytingen starter.

Men folk vil alltid konspirere. La oss vente på fakta.

4 Likes

Altså, dette var på nivå med det man kunne forvente av sikkerhetstjenesten i Norge. Urolig dårlig prestert.

6 Likes

All verdens fakta vil ikke endre dette. I en verden med symbolikk og følelsesstyrt mennesker, vil logikk aldri nå frem.

Edit: det eneste man kan håpe at folk tar til betraktning, er at om Biden stod bak det, hadde han ikke bare blitt litt skadet i øret. Situasjonen nå er «alle» enige om at vil gagne Trump.

Edit 2: ser ikke for meg at Trump er en person som blir traumatisert av slike hendelser. Hans traumer kom nok i barndommen og handler om manglende omsorg, og gjenspeiles i hvordan han har blitt som person.

3 Likes

Man vil se nå en gang for alle, hvilken stor og raus person Trump er eller ikke er. På måten han reagerer på dette.

En skummel tid. Men også en mulighet for forsoning.

Spent også på reaksjonene til demokratene og media. Har håp om at alle nå vil begynne å tenke litt mer på hvordan man omtaler hverandre, og sine politiske motspillere.

At Trump blir skutt er ikke overraskende med alt Hitlerpratet

7 Likes

Jeg hørte vitnet sa at det tok 2-3 minutter fra de oppdaget gjerningsmannen til skuddene kom. Akkurat det tror jeg at man skal ta med en gigantisk klype salt. Tiden oppleves som veldig saktegående når man er under stress og 2-3 minutter er i utgangspunktet et hav av tid når man bare står og venter på noe (bussen, pastakjelen eller hva som helst). Men at det tok klønete lang tid er det ikke tvil om, fordi ellers ville gjerningsmannen ha vært skutt før han selv rakk å skyte.

Secret Service er ansvarlig for Trumps sikkerhet, men hvem er ansvarlig for selve arrangementets sikkerhet? Politiet eller et innleid sikkerhetsfirma?

1 Like

Man trenger ikke konspirasjonsteorier for å finne noen som er villig til å skyte hvem som helst i USA… Å drive valgkamp i det landet er da selvsagt en livsfarlig øvelse.

1 Like

Ikke at det stopper konspirasjonsteoriene, men hvis man finner frem Occams kniv og begynner å skjære vekk så ser man fort at hvis Demokratene hadde hatt lyst å drepe Trump så hadde de kunnet gjøre det ekstremt enkelt. Han ville plutselig ha «falt i trappa» på Mar-a-Lago, hatt et uheld med flyet sitt eller fått en golfball i hodet. Ikke bli skutt av en fyr som ligger synlig på et tak i en ekstremt offentlig setting.

3 Likes

Ingen av kandidatene er farget. Så da synker sjansen for noe sånn. Statistisk.


Ser forresten at “republikaneren” som skjøt aldri har stemt i et valg, men har donert penger til Biden som 17 åring. Da Biden ble valgt.


Crypto er opp.

1 Like