Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Drep X
Drep X
Drep X
Ikke drep X
Drep X
Drep X
Drep X

Jeg mener jo ikke at du skal drepe X, se, det står her:

7 Likes

Det er litt fåfengt å diskutere dette for min del, for ikke har jeg stemmerett i USA, og ikke har jeg tenkt å få det heller:)
Men en liten anekdote: En gang abonnerte jeg på New York Times. Det var en god og balansert avis noe til venstre for midten politisk. Så ble Trump valgt, og det ble bare monomant og ensidig. Alt Trump gjorde var galt. Han var en trussel for verdensfreden, for menneskelighet, for økonomien, for alt. Fra mitt ståsted så så jeg ikke dette.

Det var ikke rasistisk å begrense flyktningestrømmen som kom, og kommer i mengder, over grensen til Mexico
Det var ikke mistenkelig å forsøke å normalisere forholdet til Russland eller Nord-Korea
Det var ikke galt å sette makt bak kravet om at alle NATO-land må bidra til NATO
Det var bra at det kom i gang en seriøs fredsprosess i midtøsten, selv om Iran/Hamas har klart å kjøre den i grøfta.
Jeg synes ikke det var galt at USA startet med å demme opp for Kina og deres bøllefremferd.
Jeg synes heller ikke det er ufornuftig at et land prioriterer seg selv foran andre land.

Men dette ble alltid vinklet negativt. Alltid.

6 Likes

Og det du sier der er jo fakta, at aviser og media i USA stort sett skriver bare dritt om enten Rep. eller Dem. Tror ikke du får se mye skryt om Biden på Fox News akkurat. :crazy_face:

1 Like

Synes denne samtalen er verdt å høre gjennom

Slipper å bry seg om hva media skriver om saken, så kan man gjøre seg opp sin egen mening om saken.

Verdt å merke seg at det såvidt jeg vet bare er republikanere i samtalen.

5 Likes

Jeg er ikke veldig kjent med alle aviser i USA. NYT er en av de største og mest renommerte.

Men om du ser for oss her hjemme da? Mange sitter i Norge og forstår ikke hvorfor Trump ikke er parkert for lenge siden. Vil du si at norsk presse er objektiv og balansert?

3 Likes

Nei, og det er ikke så rart. Alle norske politikere er basically til venstre for de mest venstreradikale i rikspolitikken i USA. Det samme blir norske media.

Når det kommer til norsk media og våre egne politikere, så er det ikke så verst. De har like stor glede av å henge ut AP-politikere som FrP-politikere.

2 Likes

Men er ikke dette bare enda et eksempel av den kirsebær-plukkingen av negative saker rundt Trump?

1 Like

Sjeldent man får førstehåndsinformasjon servert på denne måten. Har du hørt hele klippet?

3 Likes

Det er kanskje ikke så rart, men det er fryktelig uheldig. Da aksepterer man at en ikke får objektive nyheter om noen pressen misliker.

Aksepterer? Nei, det vil si at jeg ikke gidder å lese saker om Trump i norsk presse. Det er poengløst. Faktisk vil jeg si at svært mye av det som skrives om utenrikspolitikk i norsk presse er verdiløst.

1 Like

For meg ser det slik ut: Demokratene er teite, republikanerne er løgnere. Jeg liker teite folk bedre enn løgnere.

3 Likes

Det har du sikkert rett i. Derfor er det så viktig at vi holder på prinsippene - at alle skal behandles likt selv om man har all verden av sympatier og antipatier.

Trekker meg fra denne “samtalen”

Hvis du går til valg på bl.a at tollsatsene med Kina kan bli på over 60% kan du fort spenne bein på deg sjæl også blant egne velgere med den handelspolitikken her.

Jeg vil si at det kanskje blir mer enn det, sier Trump.

2 Likes

Det blir i hvert fall mindre marginer på salget av MAGA stuff…
image

1 Like

Det er nok å kritisere Trump for. Men alle insisterer å hele tiden ta han for feil ting 🫣. Økte tollsatser med tall fra lufta er en av de kritikkene det absolutt er hold i. Men det er nok et forhandlingsutspill i kjent Trump stil dette også.

Nå har Biden hatt en nylig samtale med en som har vært død i 28 år :rofl:

De to siste amerikanske presidentene har ikke så god hukommelse…

Nei det er helt sant. Men du sammenligner vel ikke Trump sin mentale helse med Biden sin eller gjør du det? Jeg vet at begge er gamle og sånn, men Kåre Willoch var også gammel da han døde. Men skarp som en 70 åring helt til slutt. Trump virker energisk og skarp selv om han også har talefeil i løpet av en valgkamp.

2 Likes

Ingen overraskelse dette.

“The federal appeals court has issued a ruling on Donald Trump’s claims of absolute presidential immunity from prosecution for alleged crimes he committed while in office, saying he is NOT immune.”

Nok en løgner må bite i det sure eplet.
“He falsely accused an innocent, hard-working postal worker of voter fraud. The postal worker sued his lying ass. This statement today is part of the settlement.”

For fire år siden sa Pelosi: “All Roads With You Lead To Putin”. Skivebom, eller på målet?

4 Likes