Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Hvem har sagt det? En link eller dokumentasjon hadde vært fint.

2 Likes

Denne er bare… merkelig.
Her er en rekke sitater fra deg:

Det burde heller ikke være poppis å være for løsninger som bare vil skape grobunn for ytterligere krig og elendighet i nær fremtid. Du virker å mene at en fredsavtale nærmest uansett form er viktigere enn fredsavtalens innhold. Litt som Versailles-traktaten, hvor det var viktigere å straffe Tyskland enn å sørge for varige endringer.

Hvordan mener du egentlig at Trump skal kunne skape fred uten å tvinge frem en løsning enten ovenfor Putin - som betyr å vinne krigen i Ukraina på slagmarken (fortsettelse på dagens spor) - eller fremlegge et ultimatium som tvinger Ukraina til å godta en avtale som begunstiger Russland og som nettopp vil vise Putin at det bare er å begynne planleggingen for neste invasjon?

8 Likes

Skjønner ikke hva du vil frem til, men at det er et personangrep forstår jeg.

Hele verden vil ha fred i Ukraina. En fredsavtale betinger enighet mellom partene sier jeg. Det vil komme uansett om dere vil det eller ei. De fleste nordmennn ønsker fred. Så der er jeg i godt lag. At Ukraina kommer til å måtte gi noe er ikke usannsynlig. Selv om jeg håper Russland bare avslutter krigen og drar hjem så er det ikke noe som vil skje desverre. Det vil bli en forhandling og en avtale. Hvis Ukraina er enig i den så skal ikke jeg stoppe dem.

Dere som er så tøffe og vil ha krig i 4 år til eller mer (ikke la Trump få en seier) tenker ikke mye på Ukrainere.

2 Likes

Dette er et personangrep @Morti. Foretrekker selv å “vinne” diskusjoner på saklig vis. Selv om det frister å påstå at det må ha bikket over for deg om du 1. ikke forstod hva jeg ville frem til og 2. påstår at innlegget var et personangrep.

6 Likes

Angrer på den ordleggingen der. Skal redigere det.

1 Like

Er Russland og Putin interessert i å invadere flere land, er hovedtanken å gjenskape USSR? Eller er det bare ett narrativ skapt av vestlige medier for å rettferdiggjøre innblanding?

Skal demokratiske land passivt stå og se på at et demokrati blir invadert av en diktaturstat?

4 Likes

Kun Putin som vet. Ingen utenforstående som besitter noen fasit. Her må hver enkelt danne sine egne meninger.

Behøver man å skape narrativ for å rettferdiggjøre noe som helst for å støtte Ukraina militært? Rettferdiggjøringen er det russerne som står for ved å påstå at de skal avnazifisere Ukraina. Som ikke står til troende overhodet.

6 Likes

Skal alle demokratiske land hjelpe hverandre hvis det skjer, uavhengig av historie mellom de landene som er involvert? En slags ny allianse ala Nato mellom demokratier?

1 Like

Å overbevise befolkninger i konflikter er alltid lurt for å rettferdiggjøre det som skjer og få aksept. Spesielt hvis det medfører elendighet og videre intern uro ved å ikke gjøre det i de involverte landene

Poenget er følgende; det har ikke blitt spunnet i særlig grad rundt Putins imperialistiske ambisjoner. Ikke fra øverste hold utover at de tidligere østblokklandene forståelig nok er føre var på dette punktet. Angrepet i seg selv oppleves tilstrekkelig i lange baner. Og det faktum at ingen kan vite noe om Putins videre planer. Ergo er de omliggende landene forpliktet til å tenke worse case.

4 Likes

En fredsavtale som skal ha en forutsetning for å skape fred i et område, eller mellom land, betinger at den inngås mellom jevnbyrdige. For en terrorstat med Putin i spissen så er ikke dette et alternativ slik styrkeforholdet på slagmarken er nå. Russland ønsker kun å “forhandle” ved å diktere betingelsene med et Ukraina i knestående som har en pistol i nakken.

Derfor er det altavgjørende at Ukraina får nok støtte, militært og økonomisk, til å utjevne styrkeforholdet ved å drive russerne tilbake, og gjenerobre de områdene som har størst politisk, økonomisk, strategisk, og militær verdi.

Det er ekstremt viktig at Russland i minst mulig grad belønnes med en skryteliste opp mot befolkningen sin, som gjør at de kan fremstille en fredsavtale som en seier.

Til syvende og sist så må det være opp til Ukraina og innbyggerne der å selv bestemme om de ønsker å kjempe eller ikke, og ikke en bablende oransje klovn på andre siden av Atlanteren som har diktatorer som sine forbilder. At ikke dette er innlysende for alle har jeg litt vanskelig for å forstå, men det må man dessverre bare akseptere, og agere deretter.

10 Likes

@Paddy80 Et par artikler her som tar for seg Putins ambisjoner.

2 Likes

Enkelte forstår litt mer enn andre, og tør snakke om elefanten i rommet.

GOP Rep. Mike Turner says it’s “absolutely true" that Russian propaganda has “infected” a portion of the Republican party:

“We see directly coming from Russia … communications that are anti-Ukraine and pro-Russia messages, some of which we even hear being uttered on the House floor.”

4 Likes

Skremmende, simpelthen skremmende! Er det virkelig mulig å bli dratt så langt ned i kaninhullet til Trump og MAGA? Svaret er tydeligvis et rungende ja.

RNC Chair Michael Whatley says that Biden’s leadership has emboldened [checks notes] … Ukraine "to be much more aggressive on the world front.

1 Like

Selvsagt ingen fare for at det er bindinger knyttet opp til dette. LIV-Golf ble tross alt startet opp av Saudi Arabia som et alternativ for å fremme golf, ikke sant?

Since LIV Golf is owned by the Saudis, and since they continue to pay Trump to host tournaments at his properties, and since he is running for president, maybe a right-wing interviewer could ask Trump how much money he has been paid by LIV since he left office.

Datter og svigersønn hanket inn 2 milliarder USD, og det var selvsagt på bakgrunn av deres forhistorie som vellykkede investorer og forvaltere av andre folks penger?

2 Likes

Tror ikke akkurat dette er en løsning som vil gi Nobels fredspris…
og er vel også mer eller mindre det man kunne forvente fra den kanten

3 Likes

Spørsmålet er hva det vil gjøre med de mer moderate i det republikanske partiet, om de virkelig vil kunne svelge en kamel av et slikt format for å beskytte sine egne posisjoner.

1 Like

Valget står mellom kamel og kuk slik jeg ser det.

1 Like

I dette tilfellet så er Ukraina lovet og garantert uavhengighet fra Russland USA og England. Se Budapest-memorandumet fra 1994.

1 Like