Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Enten det eller så ser amerikanerne bedre enn oss nordmenn hvem i USA som er i moralsk forfall eller ikke

Trump som moralens vokter? Knegg knegg knegg! Dette er en for historiebøkene.

4 Likes

Fico ble skutt 4 ganger i magen, men har utrolig nok overlevd. Så det man har gått glipp av er hvordan hans tilhengere ville reagert om han faktisk døde.

Det er jo ganske steile fronter i Slovakia også:

"There have been urgent appeals for calm and for unity.
They were led by the outgoing President Zuzana Caputova “standing together” as she put it, with the man who will soon replace her in office.
The same day, with the entire cabinet lined up behind him on stage, Interior Minister Matus Sutaj Estok repeated those calls, warning Slovakia was on the verge of civil war.
That’s extreme. But, multiple interviewees here have described a society in which family members no longer speak."

Ja, jeg håper og tror at fornuften vinner valget.

Skal håp defineres som ironi? I så fall er jeg ironisk samtidig som jeg ønsker å være uironisk.

Synes ikkje dere er fornuftige i det hele tatt, men fornuft er visst blitt en definisjonssak det også, helt avhengig av om man er kritisk til hvordan historie gjentar seg eller ei.

1 Like

Hva som er fornuftig har vel alltid vært avhengig av ens eget verdigrunnlag, utdannelse osv. :man_shrugging:

2 Likes

Sant, og så er det mangen som mangler et verdigrunnlag… som ikkje bryr seg om neste generasjon, eller alle dem som døde i kriger før oss for frihet og rettigheter…

Ingen i dette landet har kjempet en ærlig kamp for sitt land og sine rettigheter, og det synes veldig godt…

2 Likes

Fornuft kan saktens diskuteres, men for de fleste koker det ned til sunn fornuft i gitte situasjoner som ansees å skulle være positive for fremtiden.

Man kler f.eks. på seg vinterklær når det er kaldt, med mindre man har et ønske om å ta livet av seg ved å fryse i hjel og går ut naken i vinterkulden. Man går heller ikke bevisst ut i veien foran en lastebil, med mindre man ønsker å bli drept.

Er ønsket og målet at man skal dø så endres følgelig tilnærmingen til hva som er fornuftige handlinger.

1 Like

For seg selv, eller for samfunnet som helhet og dets utvikling. Det er en forskjell…

Ordet du leter etter er ikkje fornuft men feighet :slightly_smiling_face:

Jeg snakker ikke om håp, jeg spør om hva dere tror kommer til å skje. Dette er et finansforum, where’s your bets, hva tror dere er mest sannsynlig?

2 Likes

Jeg legger til grunn at det som er positivt (fornuftig) for felleskapet er positivt for individet, og omvendt.

Hvor plasserer du feighet inn i dette?

3 Likes

Jeg tror absolutt Trump kan vinne. Hva som skjer etter det finner jeg vanskelig å stipulere, men personlig er jeg ikke optimistisk.

3 Likes

USA har hatt en president som faktisk og bokstavelig ledet landet inn i en borgerkrig, så “verste noensinne” er vi heldigvis et stykke unna. Vi snakker om to ekstremt svake kandidater, men jeg tror ikke noen av de vil ødelegge landet.

1 Like

Nei det føler eg ikkje at dere legger til grunn i det hele tatt. Eg vil kalle det kort-tenkt og feigt å stemme på eller støtte di bandittene som flyr rundt ørene på Biden.

For det den gjengen gjør er ikkje positivt for samfunnet. Det er ikkje positivt for verdiene, det er ikkje positivt for økonomien, det er ikkje positivt for rettighetene, friheten, eller resten av verden som stoler på usa som en stormakt som er med på å holde balanse i mangen mangen samfunn over hele verden.

2 Likes

Dette er riktignok fra 2023, men jeg tror du skal se bort ifra Trump (og demokratene) sine trofaste.

Every election since 2004 — except 2012 — has seen the White House, Senate or House flip control. Antsy, unsatisfied independent voters are the reason.

https://www.axios.com/2023/04/17/poll-americans-independent-republican-democrat

3 Likes

Per nå hadde jeg ikke satt penger på noen av de da jeg mener begge har en reell sjanse for å vinne. Jeg vet det er et kjedelig svar, men det skal bare svinge et par prosentpoeng i noen stater for å sikre den ene eller andre. Gitt at jeg velge en tror jeg helst Trump vinner, desverre.

3 Likes

Veldig godt poeng. Men folk begynner å bli skikkelig plaget etterhvert og blir derav tvunget til å tenke litt mer igjennom saker og ting…

Eg er nesten sikker på at Trump vinner, heldigvis :smiling_face_with_three_hearts:

2 Likes

Med erfaring fra Bjerke så sier jeg hest er best, og setter pengene på Runner Up…

Skal vi fortsatt heie på frie valg, eller ser du for deg avgrensinger her? Hvem er forresten disse bandittene du snakker om?

2 Likes