Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Korttenkt? Hva med gjengen rundt Donald? Som gir blanke i miljø og bærekraft? Som gjorde sitt beste for å fjerne flest mulig reguleringer som var skapt til miljøets favør?

Nå går jo økonomien fryktelig bra under Biden? Trenden er klart positiv på veldig mange måter, iallfall sammenlignet med utgangspunktet.
Hvilke rettigheter? Det republikanerne har gjort er jo å gjøre det vanskeligere for svakerestilte å stemme, I praksis rammer det svarte. Og hva med abortmuligheten som kvinner i mange stater har mistet? Hvile rettigheter har blitt svekket under Biden og hvile ble styrket under Donald?
Og hvilken frihet? Donald ønsker jo at ingen mener noe annet enn han. Hele det republikanske apparatet, kapret av Donald, har gjort sitt beste for å skape falske narrativ og “alternative fakta”.

Det er skremmende at folk i Norge sluker Donalds propaganda så rått. Bredden i informasjon er såpass god her, at vi burde klare å se at Donalds bevegelse ikke er en god løsning.

8 Likes

Hva slags debatteknikk er dette?

Jeg skrev altså ikke BARE at jeg håper, men også at jeg tror at Biden/Demokratene vinner valget, også ber du meg skrive hva jeg tror, hvilket jeg allerede hadde gjort :man_shrugging:

Og om man skal ha det inn med teskje så var meningen bak at jeg skrev "håper og tror" at jeg mener det hadde vært til det beste for USA og også verden om det ble Biden/Demokratisk seier i presidentvalget. På samme måte kunne jeg skrevet at jeg håpet ett utfall, men tror det andre mindre gode alternativet utfallet vil skje.

Og om du skal ha en begrunnelse så tror jeg at Trump kommer til å tape stort blant kvinnelige velgere, som vektlegger selvbestemt abort, mindre kaos og et sosialt sikkerhetsnett. Et stort skift i denne velgergruppen i forhold til meningsmålingene kan være nok til at Trump taper.

NB Og selv om man tror at Trump taper betyr ikke det at man utelukker at det kan skje at han vinner valget, og vi vet vel nok allerede til å forutse at han kommer til å hevde at han har vunnet :smiley:

3 Likes

Jeg ønsket bare å spesifisere at jeg var interessert i hva dere tenker er mest sannsynlig. Altså om dere mener det er mer sannsynlig at Trump ikke vinner, enn at han vinner. I en slik analyse er det ikke så viktig hva man selv ønsker og håper, det eneste som teller er hva man tror skal skje.

1 Like

Men det skrev jeg jo også, i og med at jeg skrev TROR i mitt svar, og hadde du kopiert inn et par ord til fra mitt svar hadde alle andre også forstått at det var besvart.

For det er vel en selvfølge at om man skriver at man tror noe vil skje, innebærer det at man også anser det for mest sannsynlig? :man_shrugging:

1 Like

Kan man ikke tjene ganske mye penger om man vet hvem som kommer til å vinne? :stuck_out_tongue:

1 Like

Ja, men du skrev også ordet “håper”. Jeg ønsket å eliminere alt håp fra analysen din, slik at den kun inneholder hva du tror er mest sannsynlig.

Nå synes jeg du er kverrulerende. Boms svarte på spm ditt (tror = mest sannsynlig) men valgte også å legge til at det er det han håper skal bli resultatet. Det må jo være lov.

2 Likes

Jada, og jeg ønsket en analyse uten at faktorer som “håp” skal være blandet inn. Det må også være lov.

Så drit i hva han håper og fokuser på det han tror da.
Står da ingenting om at troen er basert på håpet.

1 Like

Problemet er at jeg ikke kan skille de to basert på svaret han ga.

Og det står heller ingenting om at troen ikke er basert på håpet.

1 Like

Ultimovacs og Desert aksjonærene drev mye med tro og håp. Det er vel unødvendig å skrive at tro og håp funker dårlig. Min analyse er at tro og håp gir mange dårlige analyser.

2 Likes

Uansett hvor mye fakta du har så VET du ikke hvordan valget går. Altså må du frem til valgnatten TRO, akkurat slik vi andre gjør.

Kanskje Biden jukser og stjeler valget? Da spiller det ingen rolle hvor fantastisk Trump er. :grin:

2 Likes

Med din analyse så har jo du kommet fram til å støtte en kandidat som nekter kvinner abort og som er dømt for seksuelt overgrep i en sivil sak. En mann som forverret raseforhold og polarisering. En mann som fikk sine tilhengere til å storme kongressen når han tapte valget. En mann som trakk US fra Parisavtalen og svekket miljøreguleringer. Han skapte friksjon med allierte og internasjonale partnere. Detroniserte atomavtale med Iran. Trump sin harde immigrasjonspolitikk, inkludert familieadskillelse ved grensen og innreiseforbudet mot flere muslimske land var rett og slett rasistisk. Trumps skattekutt favoriserte de rike og økte forskjellene og økte det føderale budsjettunderskuddet. osv…
Hver sin smak.

7 Likes

Dersom spørsmålet til det norske folk hadde vært: Hvem HÅPER du vinner presidentvalget i USA, Biden, Trump eller ingen av dem - ville antagelig det siste alternativet vunnet.

Det er det tragiske med dette valget at supermakten stiller med to kandidater fra nederste hylle.

Nå er det nå engang amerikanerne selv som skal leve med vinneren. Men vi andre slipper neppe helt unna, vi heller.

2 Likes

Interesante blir jo hvordan markedet blir hvis Trump vinner.

Ser man på VIX fra forrige gangen han var president så var det volatilt. Blir vel ikke mindre volatilt denne gang vil jeg tro.

2 Likes

Min analyse kom frem til at Trump er den kandidaten som kommer til å vinne valget fordi han leser det amerikanske folket og utformer en politikk som ivaretar deres behov.

Bare for å ta det første poenget ditt. Flere er ikke vits å ta tak i. F.eks så er han moderat på abortspørsmålet. Det er andre krefter i det republikanske partiet som presser for strengere abortlover. Du kan rette sinnet ditt mot de kristne i stedet. Resten er også helt feil, men som tatt ut av en VG analyse. Du får spørre de hvorfor du er blitt innprintet med feilopplysninger.

3 Likes

“Kjærlighet gjør blind”.

3 Likes

Hva mener du er feil? Eller prøver du bare å være morsom?

2 Likes

Det er vel du som avviser det meste av informasjon rundt Trump som feil?

1 Like

Du har ingenting altså…

3 Likes