Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Qben infra AB/ gamle ININ/Elop (QBEN)

Inin Group AS: Operational update & corporate presentation

Inin Group AS (ticker inin): Elop Technology breakthrough in Italy, Scanned 11,000 square metres

2 Likes

Ingen tall, men det skulle bety at dette er en kommersiell avtale, ikke bare en demo. Store horisontale flater, i f.eks. etasjeskiller i store bygg, burde gi elops skanner et stort fortrinn fremfor konkurrentene innen ultralyd. Nettsidene til Gt studio virker ikke så veldig oppdatert, og de har bare bilde av punktskannere på sidene for ultralyd foreløpig.

https://www.gtstudioservice.it/services/ultrasonic-tomography/

Jeg sitter foreløpig å lurer på om jeg er blitt offer for en svindel eller om ININ faktisk muligens kan bli en rakettinvestering. Klarer foreløpig ikke å bestemme meg. Er ganske langt mellom å drive Asset mgmt og datainnsamling på AI plattform med patentert BiC betongskannteknologi og et reiseselskap??

2 Likes

Eller så kan det hende sannheten er et sted midt i mellom. Den er ofte det. Mine to cents, Elop er ikke svindel, konspi-teoriene lenger opp i tråden er helt ko-ko, spør du meg. Men de har utviklet et helt nytt produkt som man ikke vet på forhånd hvordan markedet vil ta i mot. Interessen kan være større eller mindre enn antatt, men å bomme på TAM, realistisk markedsandel og priselastisitet i markedet er ikke svindel, særlig når man kan anta at forbedringen av produktet (rullende scan) vil gjøre TAM større.

Skjønner ikke hva du mener med asset management. Er det langt mellom det å utvikle en skanner for inspeksjon og det å utføre inspeksjonstjenester? Det er sant at verktøyene tradisjonelt utvikles av egne firmaer, men skulle likevel være nærliggende nok. Reisebyra var kanskje litt flåsete?

Hvis det er software-løsningen for asset management du tenker på så er ikke dette fjerntliggende i det hele tatt. Jeg er imidlertid usikker på hvordan de vil klare seg i konkurransen med andre selskaper som tilbyr liknende løsninger men som har en mye bredere produktportefølje som AMS snakker med (F.eks. Screening Eagle).

Gjorde flere feil der ja, så de var ko-ko viste det seg. Ble også lurt av en bug i aksjonærlistene som skapte deler av feilene. Simplifai manøvren gjør caset permanent uinvesterbart for meg, men det betyr ikke at det ikke kan gå bra videre. Tror jeg kan oppsummere ELOP som å ri på en gal okse, men den ferden virker å være over. Håper de lykkes framover.

Inin Group AS: settlement of consideration for share acquisition and new registered share capital

Mandatory notification of trade by primary insider

Inin Group AS: Subsidiary awarded major contract

Dette må være det eneste selskapet på Oslo Børs der innsidekjøp gjøres/meldes 2 timer før en kontrakt meldes

2 Likes

Inin Group AS: Subsidiary awarded railway contract

Hvordan mener du dette skulle ha vært håndtert da?

Du eller mavrick eller en av de andre som bidrar med morsomme emojis kan gjerne forklare hva som er den prinsipielle forskjellen mellom denne situasjonen og f.eks. tilsvarende situasjon i af gruppen der det ble meldt innsidekjøp fredag 21/1 kl 12 og kontraktsinngåelse mandag 24/1 kl 8.

Entreprenørselskaper får kontrakter jevnt og trutt og er business as usual. Kjøpene til vikastøl ble gjort t.o.m. i går, før de fikk tilslag på et av det mange tilbudene som de sikkert har liggende ute til enhver tid. Det kan ikke sammenliknes med for eksempel en strategisk avtale for et softwareselskap.

Jeg vet ikke forskjellen mot AF-gruppen.

Det er likevel rart å kjøpe rett før meldinger kommer. Det kan tolkes som innsideinformasjon som benyttes til egen vinning. Her er det heller kanskje et desperat forsøk på å pumpe pris, til ingen nytte.
Det har vært et pengesluk for mange investorer, og de fleste innleggene i senere tid er nok farget av dette.

Nå som avtalene kommer inn, kan hende det er verdt å se på investeringer her igjen?

Vi har nok kommet til den konklusjonen ja, men jeg er redd for flere overraskelser. Så ser heller på andre case. Mye av det som var dårlig har blitt bra.

Svaret er “et par timer kontortid, ingen prinsipiell forskjell”.

Nei, det er ikke rart for et entreprenørselskap, dette har jeg forsøkt å forklare i siste avsnitt i mitt innlegg over. Innsidere er ikke avsondret fra å kjøpe aksjer i eget selskap selv om de har tilbud ute i markedet I såfall ville de så og si aldri ha muligheten til å kjøpe.

Ja, det er ganske åpenbart, men det er ingen vits å være langsint på børsen.

Hvis du er oppriktig interessert i selskapet så er det hyggelig det, enten du lander på positiv eller negativ nåverdi. Det skrives bare så ufattelig mye vås på denne tråden der halvparten av bidragene er hånflir-emojis på innlegg som er blottet for innsikt og nytteverdi for andre. Da kan jeg sikkert bli litt krass og usaklig selv til tider.
Babbai synes det er mistenkelig at Horpestad eier nøyaktig 10 % av aksjene i gamle NIG, og lanserer ut fra det en hypotese om at han har fått dem gratis. Og med sitt siste innlegg demonstrerer han at han ikke skjønner et kvekk av hvordan ordreprosessen i entreprenørselskaper er. Martins fremstillier det som om drøye 3 millioner er blitt borte fra oppgjøret ved Simplifai-salget, for å nevne noen smakebiter.

Hvis de når noe i nærheten av guidingen på 0,5-1 mrd for 2023, (og cash-positiv) jevnt økende til 1,5-3 mrd for 2026, med EBIT-margin 11 % er markedsverdien på drøye 200 mill lav …

Slik jeg ser det har de et bra produkt i Elop insight. Det er langt i fra noe lureri, som det også er blitt hevdet til stadighet her. Men de jobber med ekstremt trege omstillingsprosesser i mange markedsområder. Jeg har tidligere stilt spørsmål ved pris (f.eks. 10x prisen sammenliknet med en av de mest populære konkurrentene fra Screening Eagle.) Høyst kvalifiserte personer i relevante selskaper er meget interesert i dette produktet.
elop1

Scanning i kommersiell sammenheng virker å komme i gang nå, særlig etter det børsmeldte oppdraget i Italia. Tidligere har de også scannet en stor bru i Kanada, men jeg er usikker på betingelsene her.

De har en TAM som er stor og sterkt voksende ( drøssevis med betongkonstruksjoner begynner å nærme seg en alder der de bør undersøkes grundig )

Det var gamle Elop

Av det nye som er kommet inn i ININ, virker det som selskaper med bra vekst og nøktern drift. Hovedproblemet, særlig med NIG, er veldig kort historikk. Oppkjøpet begrunnes med multipler basert på tall for 2021 og 2022e. Da stoler man i praksis på Sogn og Horpestads grunderevne. Men meldingene som er kommet inn i ettertid, f.eks. med ConnectIN sannsynliggjør vekst som guidet i det minste for den biten av “gruppen”. Sogn, Horpestad og Granshaugen (?) har vist tidligere at de kan bygge opp et milliard-konsern. Jeg sliter imidlertid litt med et inntrykk av at denne ledelsen er litt for mye opptatt av omsetning, å bygge opp en “gruppe” med høy omsetning på kort tid i stedet for å skape en robust organisasjon som kan stå i mot hardere tider. Grunnen til dette er selvsagt NRC-historien, “toget som sporet av”. De fikk veldig tøffe makrotider rundt 2017-19 for entreprenørselskapene, som forklarer mye av mageplasket. Samtidig er det dårlige tider som virkelig skiller de gode (f.eks. AF gruppen) fra de dårlige (her NRC) i en bransje.

Det største problemet i ININ er dessverre Horpestad. NRC er nevnt, Endur kan legges til for selskapsbygging med lite inntjening.

På den positive siden har man nå en uttalt strategi om å konsentrere seg om høymargin og synergier. Tror dessverre det vil være en god horperabatt priset inn til man iallefall begynner å levere utbytte, kommer seg på hovedliste og får inn institusjonelle aksjonærer som ikke finner seg i diverse “lure” løsninger

Fint å få rabatt på aksjene da, så lenge man slipper å selge dem med den samme rabatten. Jeg er ikke så flink til å spå hvordan ININ- aksjonærer tenker, men hvis de når målsettingen for 2023, som jo ikke er så lenge til, tror jeg markedsverdien bør kunne bli en del høyere.

å forsvare med at det er et entreprenørselskap tror jeg ikke på. Selskapet er vel priset litt over 200 mill, og så kommer en kontrakt tilsvarende 20%.

Uansett, jeg følger med og gjør vurderinger. Ledelsen har i alle fall tro på dette, men de har null tillitt fra meg.

Sist Qpres stilte jeg flere spørsmål, og de hoppet over Q&A.
Horpestad har ikke turt å stå for sine feilvurderinger, og det har foregått mye bak skjulte gardiner.
Det har nok ikke vært ulovlig, men det er ingen måte å skaffe tillitt på.

At de kan begynne å tjene penger er det lite tvil om. Men at styret og ledelsen jobber for andre enn seg selv og egen vinning, det må de kunne becise først.

1 Like

Neivel, jeg prøvde i hvert fall. Dere fikk en oppfordring om å forklare forskjellen på denne situasjonen og tilsvarende situasjon i AF-gruppen. Jeg vente i spenning. Dere har tydeligvis aldri jobbet i et tilsvarende selskap.