Kursen er opp 45 % prosent hittil i år (og 50 % etter at jeg bestemte meg for å laste opp i desember). Det er jeg jo godt fornøyd med. Det gir kanskje ikke mening å snakke om kursutvikling med den lille omsetningen i denne aksjen.
Men de tre siste dagene har det faktisk blitt omsatt rundt 250 000 aksjer hver dag, uten noen nyheter fra selskapet. Grunnen kan man tenke seg er at det begynner å dra seg til litt nå når vi nærmer oss den åpenbare, forhåndsannonserte triggeren som består av en konkretisering av budet på Elop technology. 10. april er satt som en foreløpig, antatt dato. Noen øyner sikkert muligheten for en kjapp liten gevinst her med “sell on news” i april.
Jeg hørte gjennom H2-presentasjonen på vimeo, og salg virker det uansett som om det blir.
Det virket som Horpestad hadde kvittet seg med Elop tech mentalt allerede.
Og Elop tech havner lenger og lenger ut i høyre marg på presentasjonene, gjerne i nedtonet gråfarge, eller representert som fremtidige likvider. Elop skulle i følge ham til en “aktør med dypere lommer og kortere vei til markedet” enn det Inin hadde. Ut fra disse signalene er det tvilsomt om det dreier seg om et konsortium som de har stablert på beina for anledningen. Mulig det blir en attraktiv posisjon til og med.
Men hvorfor har Inin så “lang vei til markedet”?
Har ikke de opprettet et eget inspeksjonsselskap med det første plattformselskapet på plass?
Inin begynner å likne mer og mer på en reprise av NRC, en nordisk jernbaneaktør. Men det er også noen vesentlige forskjeller. Og det omhandler nettopp betongen. NRC er litt hummer og kanari der noen av enhetene ødelegger veldig for helheten. Og disse enhetene er nettopp “civil construction”, særlig i Sverige. Inin har i mye større grad en gjennomgående profil sentrert rundt kraftforsyningen for jernbane. “Light rail” og “rail production” er en mye mer “asset light” del av markedet (nå bruker jeg nesten like mange anglicismer som Horpestad). Her er det kompetent
mannskap snarere enn tunge maskiner som er bedriftens aktiva.
Som en mindre aktør kan de tjene bra som underentreprenør som leverer disse avgrensede tjenestene, eller ta del i større prosjekter i JV med Salcef (vi kan vente prosjekter tidligst mot slutten av 2023 her, sa han på presentasjonen).
EBITDA-marginene er da også vesentlig høyere enn det NRC får til. Hvis Inin blir et nytt NRC uten de stygge andungene ser dette veldig lovende ut.
Er det plass til både Inin og NRC når Inin skal vokse så mye som de sier? Vedlikehold, reparasjon, utbygging og inspeksjon av kraftforsyning for jernbane høres kanskje traust ut, men dette er
en megatrend akkurat som AI og beslektede buzzwords. (Og a propos AI så har NIG vunnet stort oppdrag sammen med Cemit group https://cemit.com). I q4 rapporten til NRC identifiserer de en “tender pipeline” på 26 mrd NOK.
“The Group has identified an addressable tender pipeline of approximately NOK 26.5 billion for the next nine months. This compares to a NOK 21.3 billion tender pipeline three months ago and NOK 19.0 billion at the same time in 2021.”
Altså en økning på ca. 5 mrd på tre måneder og 7 mrd på et år … Inin konkurrerer selvsagt på langt færre markedsområder (heldigvis) enn NRC. Men de er åpenbart i et marked med store muligheter for å vokse.
Etter en for meg hyggelig kursoppgang er nå mcap på 322 millioner, som er 50-100 millioner lavere enn teoretisk verdi på bud + kontanter (anslått som ca 60+ fremtidig 50mNOK).
Et bidrag til denne tilsynelatende rabatten kan være en eierstruktur som likner en parodi på Aker-systemet. (De har til og med nå fått et “Inin capital” akkurat som de har “Aker capital”). Manglende tillit til Horpestad, og for mittvedkommende, en veldig tynn rapportering til markedet. Ingen q3, og halvårsrapporten var særs tynnegreier med “proformaregnskap” i form av stolpediagrammer og ingen segmentrapportering på “actuals”. Dermed blir det vanskelig å se hva som er “run rate” når dette regnskapet inkluderer et helt halvår fra Elop tech, men bare et begrenset bidrag fra NIG.
Jeg høre gjennom presentasjonen over. Det var en rask gjennomgang av 2H 2022 -presentasjonen.
- Backlog som er opp 500 ++ %, inkluderer ikke rammeavtaler (for så vidt vanlig praksis), og de har en god del slike rammeavtaler som det kommer avrop på jevnt og trutt
- Snakket til dels konkret/til dels som et eksempel om børsnotering av NIG om noen år
- Skisserte vekstplaner innebærer ikke bruk av emisjoner. 'Emisjon “måtte være om vi skulle kjøpe opp noe veldig stort”.
- Hensiktsmessig med tilbakekjøp av aksjer for oppkjøp av selskaper ev. sletting, siden kursen var/er “latterlig lav”.
- Realisering av aksjer i Elop tech kan tidligst skje 12 mnd etter sluttavtale med budaktøren, ventet i midten av april.
EBIT: 2023: 36M, 2024: 65, 2025: ?(antar 65)
Pris for 70% av selskapet: 20M på kurs 2,8 + 15M cash + 0,6165M2+0,4165M2 i aksjer(ikke satt pris/aksje)
Så blir noe rundt 60-75M nye aksjer i ININ og rundt 150M cash totalt.
Høres jo ut som en fin deal det for noe som gir 65M i EBIT årlig, så lenge det blir reelt. ININ er dog sikret mot eventuelt lavere EBIT, ved at prisen blir billigere.
Omtrent samme Ebit på dette selskapet alene som for hele NRC, som omsetter for 7 mrd og mcap på 0,8 mrd i delvis samme bransje…
Forutsetter man at de klarer budsjett for 2023 har de nå en annualisert omsetning på ca. 500 + 0,7200 = 640 mill, Ebitda-bidrag på 44 + 0,723 (Ebit) = 60 mill. Og så forsvinner en del i overhead for Inin (m&a kostnader etc.).
Er det x6 ebit av total eller 6x rbit av inins andel?
Tolker det som total Ebit. Men ikke lett å følge med på disse transaksjonene. For så vidt greit prinsipp med resultatbasert oppkjøpspris. Særlig siden dette anlegget nettopp er satt i drift.
Etter å ha kjøpt seg inn i anlegg for massegjenvinning og det forhandles om bud på Elop tech kan vi slå fast at av alt som er blitt skrevet i dette skattkammeret av en tråd er dette ganske spot on. Ganske da. “Konsortium av folk med mange hatter” tror jeg ikke stemmer så bra, men vi får se. Forhåpentlig vis får skanneren et bedre hjem enn den har nå, hos noen med dypere lommer og kortere vei til markedet, som Horpestad formulerte det. Med et ok vederlag vil det være til det beste for skanneren og aksjonærene.
På sikt er det ganske urealistisk å se for seg et selskap som skal leve av å selge ett enkelt instrument, særlig når man ser på løsningene som konkurrentene har å tilby (screening eagle, Mira etc.).
Ny dag med tilløp til ok omsetning, kursen er opp nesten 50 % hittil i år. Burde ikke være så mange virkedager igjen til vi får vite litt mer om budet.
Styret og ledelsen i Elop vet ikke opp og ned på en betongskanner, ei heller kjenner de dette markedet særlig godt, tror jeg. Men nå tror jeg Horpestad og Sogn er på mye tryggere grunn. Den “Inin-kapital”-delen er litt festbrems for meg, en del av oppsiden sluses inn dit, men ellers har de utvilsomt god oversikt over markedssegmentet de har orientert seg mot nå. Jeg blir i hvert fall sittende til avklaring om Elop tech’s skjebne, så får vi se om det blir et antiklimaks eller ei.
Nok et “desperat” grep for å komme seg ut av aksjen, som er en av mine favorittforklaringer på innsidekjøp fra denne tråden. Aksjen er opp 50 % hittil i år nå. 14 millioner aksjer begynner etter hvert å bli en stor post. Hvis man snoker litt på proff.no ser man at Gimle Invest hadde eiendeler for 95 mill ved utgangen av 2021, med 45 mill i gjeld. Vet ikke om det er markedsverdi eller anskaffelseskost, jeg kan ikke sånt, men det tyder likevel på at Voldemort har lagt hodet på blokka med en ganske stor andel av formuen i Inin etter hvert. Han har solgt en del i Endur i løpet av den siste tidens oppgang der, for ca. 10 mill tror jeg. Så kanskje det er en del derfra som skal inn hit.
Samme for Sogn, som har 13 mill aksjer. Sogn invest sto oppført med 29 mill i eiendeler for 2021.
Melandsø, som vel er nevøen til oppfinneren, er omtrent “all in”, hvis jeg leser disse regnskapene riktig.
Hva er poenget ditt her, for noen som ikke helt følger linjene eller meningen i mellom de i ditt innlegg? Gjør du narr av tidligere kommentarer om innsidekjøp, eller et poeng ut av at man sitter fast og at eneste utvei er at det går bra? Forstår ikke helt innlegget.
Helt riktig. Burde sikkert la det ligge.
Og i tilfelle det skulle være noe tvil: resten handler om at ledelsen er tungt lastet, ikke bare i prosent av selskapet, men også i prosent av antatt personlig formue, i likhet med melandsø.