ca. 3,5-5 år skulle det bli, jeg husker ikke fastprisen så godt. Dette var for en god stund siden. Og så var vel 5 000,- pr mnd en minimumsrate, og så må man betale mer for oppgraderinger. De har hele tiden sagt at kundene skal ha muligheten for å vurdere leie vs eie. Uansett modell har jeg som sagt problemer med å skjønne hvordan dette skal generere de summene de har forespeilet tidligere. Tror kanskje disse estimatene har tatt med inntekter fra asset management systemer som vi har hørt veldig lite fra i det siste. Og muligens multrawheel.
Gamle Elop hadde, i likhet med mange Euronext-selskaper fra noteringsnonanzaen, ganske hårete omsetningsmål, som gjerne skulle inntreffe om 4-5 års tid. Argeo er kanskje drøyest i klassen, men nok om det. De har imidlertid aldri lovet gull og grønne skoger for 2022. Båten skulle etter planen begynne å bære i 2023 og i 2024 og 2025 skulle det skje. Det gjenstår fremdeles å se. Selv om mange allerede har trukket sine konklusjoner. Markedet har åpenbart det.
I følge Peter Lynch skal man skjønne hva man eier. Jeg har aldri helt skjønt hvordan omsetningsmålet deres er mulig, og har derfor vært nølende til å kjøpe aksjer her, til tross for at jeg følger selskapet med stor interesse (som dere sikkert har skjønt). Da de fikk mer håndfaste inntekter fra NIG og Hadeland dristet jeg meg til å laste opp en del.
I prospektet har tilretteleggerne kommet fram til at markedet for ultralydskannere er på ca 120 millioner, fordelt på 500 enheter per år. Altså inntekter på 240 000 per enhet per år (usikkert om dette er rent salg, leie eller en kombinasjon). Ved børsintroduksjon sier CEO Kjersti Kanne at de har som ambisjon å omsette for 800 millioner i 2025. Altså det mangedobbelte av datidens samlede marked.
“5.3.1 Ultrasonic scanners
The global market for high range ultrasonic concrete scanners is approximately 500 units per annum. This implies a market size of USD 11-13 million. The market is highly concentrated and dominated by two players, ACS with their Mira product line and Screening Eagle with their Proceq/Pundit product line. The Company estimates that Mira and Proceq/Pundit together control approximately 80% of the market in terms of number of units sold. Mira, with their higher price point, is estimated to control approximately 60% of the market in terms of value, with Pundit estimated to have 30% market share.”
.
Etter dagens slagsfremstøt på LinkedIn, skjønner jeg stadig ikke hvordan det er mulig å nå slike omsetningstall med denne prismodellen og markedets størrelse. Skal de f.eks. omsette for 800 mill med denne prismodellen må de ha over 6 000 kunder… (?)
De må ha hatt store vyer for ekstrainntekter fra asset management etc. for å komme i mål med dette. Enda mer uforståelig ble det for meg da Horpestad sa på en Facebook-presentasjon at de hadde forutsatt en markedsandel på 29 % og årlig vekst på 12 %. (Likevel kjøpte jeg impulsivt en slant etter emisjonen).
Med den nye strategien med selskapet med ett mer interessant for meg. De tok blant annet sikte på å bruke skanneren som et springbrett inn i inspeksjonsmarkedet, det som nå heter Inspekt AB. Her er markedet et helt annet. Prospektet anslår det globale markedet til ca. 75 mrd kroner.
“5.2.1 Manual and automated inspections
The market for inspections is the largest sub-segment of SHM market and Market and Markets estimates the global market size for inspections to be in the range of USD 7-8 billion. Inspections are often outsourced and are performed by engineering consultancies and Testing, Inspection & Certification (“TIC”)/Non-Destructive Testing (“NDT”) accredited service providers.”
For meg er Inin sterkt underpriset bare basert på NIG og Hadeland, jfr. tidligere innlegg. Hvis Inin får sin del av dette markedet gjennom Inspekt AB, og hvis kjøperen av Elop tech også er en aktør i denne bransjen i en annen del av verden, kan også denne delen av butikken begynne å likne noe.
De gamle omsetningsmålene for elop hadde et stort element av asset management system og data as a service. Da snakker vi ikke om den 5000 pr mnd saken, som var en scannersoftware, men et porteføljesystem for eiendom/ infrastruktur.
Uvisst hvor dette passer inn i den nye strategien. Vi får spørre på Q4.
Ser nå at jeg ikke leste hele innlegget ditt, du har jo nevnt det også.
Skjønner godt at du ikke leser hele innlegget, vet egentlig ikke hvorfor jeg skriver så mye om akkurat denne, en nokså marginal del av porteføljen. … Vet du om uttalelser angående fordeling av ulike produkter i omsetningsmålet? Jeg har aldri likt/skjønt omfanget av denne forvaltningsbiten. Vegvesenet signerte ganske nylig avtale om digitalt fdv-system med trimble, som er en gigant innen software for bygg og anlegg. Elop burde heller konsentrere seg om ultralydteknologien og lage en output som kan inngå i et større fdv-system på en eller annen måte.
Husker ikke fordelingen, men det var liksom der de store pengene skulle ligge i følge horpestad. Men jeg tenker også at en fokus på å faktisk få etablert markedet for scanneren bør prioriteres først.
En relativt stor ordre til Hadeland å være, ca. 10 % av årlig omsetning. Da er backlog for 2023 rundet 370 mill +, ca. 70 % av budsjett for 2023.
Til tross for denne ordreinngangen kan vi lese på dette eminente forumet at Horpestad (altså personen Horpestad, virker det som, - ikke konsernet) har bommet grovt når det gjelder omsetning for Elop og Simplifai. Når jeg påpeker at de (eller “han”) aldri har lovet annet enn smuler t.o.m. 2022, blir det presisert at dette gjelder fremtiden. Man kan altså allerede nå konkludere med at de har bommet grovt for fremtiden, selv om de ligger i rute per nå. Det er ikke måte på hvilke personlige egenskaper man kan tillegge denne belzebub fordi han har bommet grovt. (At de som er veldig opptatt av tillit i denne sammenhengen ikke ser ut til å greie å stave “tillit” riktig, er muligens en annen sak).
Jeg har for morro skyld (vel, vel) dratt fram noen gamle plakater over guidingen for Elop. At noen tar det helt bokstavelig at et nylig notert Euronext growth-selskap som er i overgangen mellom r&d og kommersialiseringsfasen skal omsette for et stort, rundt tall 5 år frem i tid, er litt spesielt. Jeg vet ikke, kanskje det er kombinasjonen korona, hjemmekontor og lave renter som fører til dette engasjementet på slike aksjeforum. Dette er altså omsetningsmål, ikke noe Horpestad eller noen andre har lovet.
Den første guidingen jeg finner er fra september 2020, med Kjersti Kanne som CEO.
Her står det at målet er 1 mrd i 2025. Selvsagt kan man dra frem linjalen pg måle seg frem til en guiding for 2022, 2023 etc., men da må man skjønne hva man gjør, og ikke tolke dette som lovnader fra Kanne eller Belzebub himself.
Fra q1 2021:
Fra q3 2021, her har de delt opp segmenter for Simplifai og Elop technology. Jeg benytter her anledningen til å presisere at dette er et mål, ikke noe de lover. Den som ikke skjønner hvor vanskelig dette er å spå, må stå.
Guidingen for Inin group er ikke så dramatisk forskjelling fra tidligere presentasjoner før salget av Simplifai. Guiding for 2023 og vel 2024 er en god del høyere, mens de ikke har den samme veksten videre mot 2025. EBITDA margin vil også bli lavere for et utøvende inspeksjons- og entrceprenørfirma. Ja, ting har endret seg. Kontantstrømmen kommer tidligere nå enn den gjorde før. Risikoen er langt lavere nå tatt i betraktning den nye virksomhetens art. På den annen side når man ikke helt opp til milliarden i 2025 ved organisk vekst alene. Alt dette har de fått til ved et salg av Simplifai samt emisjon på 100 millioner. De har etter min mening forvaltet pengene fra salget og emisjonen på en veldig god måte. De har kjøpt aksjer i markedet til svært lave priser og brukt disse aksjene i oppgjør ved oppkjøp av lønnsomme selskaper. Særlig NIG for 92 mill. ved aksjer à 2,80, kjøpt i markedet for lavere priser, fremstår som et veldig bra kjøp.
Fasit for 2022 ser ut til å bli 208 mill proforma (tar med hele årsregnskapet for de oppkjøpte selskapene. Og kanskje 30-50 mill på “actuals”, avhengig av tidspunktet for overtakelse. Det får vi vite i morgen, så ingen vits med gjettelek dagen før.
For 2023 ser Inin group til å havne langt foran det gamle skjema med budsjettert 500+ mill. + eventuelle oppkjøp.
Fra presentasjon i forbindelse med budet på Elop tech.:
Skulle de ha beholdt den gamle strukturen kunne de kanskje ha oppnådd en større kontantstrøm lenger inn i fremtiden. Men denne strukturen var ikke fullfinansiert. Med den rådende kapitaltørken for ulønnsomme tech-selskaper ville det være altfor risikabelt å kjøre dette løpet videre, noe som heller aldri har vært planen. Selve salget skjedde brått og ad hoc og i strid med tidligere singaler (altså ikke lovnader) om mulig fisjon og børsnotering av Simplifai. At 2025 ikke blir nøyaktig som planlagt i 2020 og 2021 for et slikt selskap burde være unødvendig å nevne. Når planene blir konfrontert med virkeligheten må man vise at man greier å justere kursen underveis. Det mener jeg de har klart. Nå ligger de an til å få selskapet cash positiv i løpet av 2023 (i tråd med tidligere, pre-Inin guiding).
Fra presentasjon november 2022, ikke alt går nøyaktig som planlagt, da er det et godt tegn at de greier å justere kursen. Det er nok av eksempler på selskaper fra noteringsbonanzaen som har fått kursen kjørt lenger ned i grøfta enn Inin. Og så kan man se spede signaler på at den er på vei opp igjen.
Tanker om capital partners Ravi?
Grepet med å gjøre Inin til et investeringsselskap er greit nok., synes jeg. Nå blir det som et fond, med forvaltere som utelukkende går på honorar i stedet for å belaste selskapet med administrasjonskostnader (lønn). Kostnader går ned, ca. 5 mill. sto det vel, mens noe av oppsiden forsvinner i diverse success fee og utvanning ved innløsing av opsjoner. At så fondsforvalterne er organisert i et eget, felles selskap, går litt over hodet på meg.
Sverige har mange slike selskaper. AKH er kanskje noe liknende.
Opsjoner tilsvarende 7,5% av selskapet. Det blir ca. 9,75 millioner aksjer som potensielt kan trykkes opp.
Som et a propos har Horpestad 2,3 mill opsjoner med strike price 7,50 som går ut i 2024. Kommer kursen opp dit innen da skal vi vel ikke klage for mye.
Siden de går ut med konkret pristilbud prøvde jeg å sjekke hva konkurrentene koster. Det er nesten umulig å finne ut av. Det går i “ta kontakt for pristilbud” hele veien. Men i selve googlesøker kommer det opp en tekst, med pris, som jeg ikke finner igjen på nettsiden. Er det noen som skjønner hvordan dette er mulig? Gammel versjon av nettside med pris som den greier å hoste fram? Hvis dette stemmer, koster det snaut 700 dollar å leie en av de viktigste konkurrentene A1040 Mira. Dette er altså en punktskanner. Med så liten prisforskjell blir dette en no-brainer for meg.
Leste litt for fort i morges, de er EBIT positiv for NIG + Hadeland, altså selskapene som ikke er ventet å skulle selges. Da blir det mer som ventet, men med bedre kontantbeholdning (95 mill) enn jeg hadde ventet. Det tyder på at kostnadskuttene i Elop tech har begynt å få god effekt.
Jeg tenkte på den kommentaren når jeg leste denne stripen
Funcom organiserte selskapet i masse underselskaper osv. De endte med at de hadde et stort framførbart underskudd som de ikke klarte å bruke. Det var i feil selskap.
Nei, takke seg til selskaper med enkle selskapsstrukturer.
Haha, ja. Mye struktur pr innhold her. Ekstra ullent blir det når de ikke setter opp et segmentregnskap. Fred Olsen holdt på sånn, med diverse krysseierskap frem og tilbake.
Nå er det forhåpentligvis bare ett av selskapene hvor fremførbart underskudd er et tema.
Når det blir komplisert nok, så ender man opp med å være usikker på hva man faktisk eier. Ikke bra. Nekkar er litt småkomplisert. Husker ikke hvilket selskap Nekkar eier 51% av (IT-biten?) som igjen eier 33% av Intelliwell. Dvs reell eierandel av Inteliwell er 17%.
Jeg kan fortsette litt med min nye hobby som Inin-blogger med å se på avviket mellom min gjetning og fasit når det gjelder kontantbeholdningen.
Jeg hadde gjettet 77,5 mNOK, mens den viste seg å være 96 mNOK. Enkeltpostene mine finner jeg igjen i regnskapet, 4mNOK fra innovasjon norge, 36 mNOK oppgjør i treasury shares for NIG. Men 10 mNOK i cash for Hadeland finner jeg ikke igjen. Det skyldes antakeligvis at den avtalen inneholdt et vilkår om at Hadeland oppnådde et visst resultat, tror det var 6mNOK overskudd før skatt. Så det oppgjøret har antakelig ikke funnet sted i 2H 2022 men i q1 2023. Da er det fremdeles et avvik på ca. 9 millioner. På driften er det et avvik mellom receivables og payables/accruals på ca. 5 mill. De har fått 5 mill mer i forskuddsbetaling enn de har utført “forskuddsjobbing”, slik jeg forstår det. Med disse justeringene er ikke avviket så stort fra min gjetning, ca. 5 mill. Uansett kan jeg ikke skjønne annet enn at de har tilstrekkelig med likvider for videre drift, med eller uten Elop technology, forutsatt at de nye firmaene bidrar noe i nærheten av guiding.
Halvåret kontantstrømmer i store trekk:
Start: 56
SImplifai +86
NIG -36
annet: -10
slutt 96
Dette er altså “actuals” der hele halvåret er blitt belastet med Elop tech’s kontantbrenning samt ca. 1 kvartal med bidrag fra NIG+Hadeland. Burn rate per kvartal er lavere enn 10/2 mill da denne sekkeposten inneholder to kvartaler med Elo tech og ett kvartal (ca.) med NIG + Hadeland.
Ellers er det jo budet på Elop tech som er det mest spennende nå for tiden. Presentasjonen inneholdt lite nytt (jeg ha bare sett på pdf’en, ikke hørt på hva de sa). Men de sa det var ventet mer håndfast stoff i løpet av q1, og det betyr at det ikke er så lenge til vi får vite mer, skulle jeg tro. Det kan jo være en liten trigger. Da får vi kanskje vite mer, og om dette er like komplisert som mye av det andre her…
Edit. Hadde ikke fått med meg artikkelen i FA. Der står det at endelig avtale ang budet er forventet innen 10. april.
Samt at nye oppkjøp er ventet i mars, så her er det nok å følge med på, for dem som er interessert.