Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Blir straffet på børsen nå.

Det er når det ser som mørkest ut at ting snur. Plutselig kommer Basf med et bud på hele greia. Tror det er man bør håpe på nå.

Ja så lenge de får det til kan dette bli ett fantastisk prosjekt. (jeg var inne i 2018 til 11kr og hadde kjempe troen i mange år, solgte nå det steg altfor mye fikk høydeskrekk og takk og lov for det)
Men for hver emisjon og mnd som går så blir det mindre og mindre lukrativt og vanskeligere og tjene penger. De er verdsatt til 3 mrd pr nå og tjenere ikke penger eller har fått til teknologien sin. Så man vet ikke helt hvor det ender. De KAN tjene masse penger de KAN bli bra… men det vil jo og koste og få alt opp og gå.

Men som sagt når det er på det mørkeste at ting kan snu. Lykke til.

Fra hegnar:
Selv om Quantafuel nå har fått inn 400 millioner kroner i frisk kapital, tror Nordea at det snart må hentes ytterligere midler til utrullingen av nye anlegg.

1 Like

Vurderer å kjøpe . 40 % ned på en måned… Men man er avhengig av kursdrivende informasjon for at det snur tror jeg.

Vekst generelt har rekyl idag. Mao skulle qfuel vært grønn på en vanlig dag. Tror vi skal godt under 20 kr før det snur.

Hei,

hva mener du med :

“Men for hver emisjon og mnd som går så blir det mindre og mindre lukrativt og vanskeligere og tjene penge”

Selskapet er jo tjent med å hente penger på børs for å lykkes. Men det virker ikke som de vil lykkes med det første for å si det sånn. Men tenker du at det ikke er mulig som aksjonær å tjene penger på selskapet, så er jeg enig i at å bli utvannet som aksjonær fører til tap.

Ja stemmer det.
Det tar så lang tid før de tjener penger og de “brenner” så mye penger på og få det i gang at når endelig de er ferdige så er det for mange askjer til at det blir god inntjening.
Selvfølgelig når de får flere fabrikker opp og gå kan det bli bra, men det ser ut som det er langt frem i tid (i hvert fall akkurat nå ser det litt mørkt ut)

Men som det skrives, det er når det er mørkest man tjener mest penger… (Men går vi over i ett bear marked snart som jeg tror så vil det ikke være lys i tunnelen men heller ett nytt tog…)

De 400 mill de hentet inn var for å bygge et sorteringsanlegg med forventet IRR på 30 % (Capex på 670 mill tilsier 200 mill i året). Sorteringsanlegget er ikke avhengig av kjemisk resirkulering i seg selv, men den kjemiske delen er det. Nå må en nødvendigvis tro på selskapet at IRR faktisk er 30 % (som ikke er lett), men det i hvert fall ikke en kriseemisjon som du prøver å få det til å se ut som.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Dyster stemning det var her da…

Skal ikke bedrive hauss her, til det er vel tålmodigheten og tilliten for tynnslitt, men jeg har likevel noen positive tanker om qfuel.

Jeg tolker grunnen til at de ikke kommer med POC er at de ikke ønsker å stresse anlegget, da det er sårbart for feil, og de har ikke tilstrekkelig med backupsystemer og reservedeler. De kunne antakelig kjørt POC nå, men ville risikert et større driftsavbrudd i etterkant. Da er det bedre å kjøre på lavere turtall, intil de får nødvendige backuper og deler på lager.

De virker rimelig sikker på at poc oppnås, og siste emi skal også brukes til plastic->liquid anlegg både i Dubai og UK, i tillegg til Esbjerg sorting plant.

Kommunikasjonen har vært overoptimistisk, men det ser ihvertfall ut til at meldingslekkasjene er tettet. Lett å se på det som villedelse i retrospektiv, men jeg klarer ikke å se hva motivet her skulle være. Jeg tror ikke de er så kortsiktig i tankegangen at de bevisst sender ut positive meldinger uten å ha belegg for det. Når de kommuniserte at de var i rute til poc rundt årsskifte, så tror jeg at de var det. Jeg tror også de kunne tvunget fram poc’en, men valgte å senke turtallet nettopp for å sikre mot driftsavbrudd i mangel av backup og reservedeler.

2 Likes

Kriseemisjon i den forstand at de ikke hadde tid til å vente på poc for å få satt emisjonen på en vesentlig høyere kurs.

1 Like

Skjønner. Alternative til å ikke kjøre emisjon er jo værre for aksjonærene. Om selskapet skulle få problemer med å skaffe mer kapital altså., så vil jo det føre til kroken på døra

Å fange kniven kan så klart bli veldig bra, men 9/10 ganger blir det dessverre ikke det. Venter med inngang her.

2 Likes

Jeg har tatt ansvar. @zappa66 meldte fallende kniv på chatten. Og jeg lever etter motto gotta catch’em all.

3 Likes

Quantafuel ASA | New share capital registered

Fallende kniver er egentlig ikke noe jeg driver med, men tok en liten post i dag. Litt beroligende å lese Rosenløv sin kommentar i E24 nå. Om de ikke greier POC innen Q1 så har han hvertfall lagt hodet på blokken…

3 Likes

Kjemigiganten lar seg vanne ut: – Quantafuels teknologi er essensiell

Tja. Hva skal man si til dette?! Vannet ut?! Jeg vil nok tro at BASF har større interesse av å gå inn i JV-prosjekter tilknyttet BASF sine egne anlegg i Sentral-Europa. Så få vi se hva BASF gjør når POC er etablert, og det skal investeres i nye qfuel-anlegg sør for Danmark :wink:

1 Like

“Den nye Quantafuel-sjefen, Lars Rosenløv, avviser at den nye emisjonen betyr nok en utsettelse av «proof of concept» ved Skive, noe selskapet tidligere har indikert vil skje senest i løpet av første kvartal.”

Vi fikk jo nettopp servert en forsinkelse, og nå er det liksom Q1 som gjelder?!

1 Like

Klart ved årsskiftet, det er jo på en måte på nyåret, og da er vi jo i januar, og det er jo en del av Q1 du vet, og det er jo strengt tatt i H1. Viktigst av alt er at vi har sagt dette helt sikker er på plass i løpet av 2022.

1 Like

Fy fader han er ikke snau han dansken! Lager sin egen virkelighet. Journalisten pusher han ikke på det en gang😂

1 Like