Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010785967

Shorten øker!
Tenkte en del av de 6 mill aksjene som gikk i går var inndekning. De kliner til gitt, satser kanskje på nulling av aksjen de eller?!
Bør jo kunne få en fin rekyl opp til 20 tallet hvis brennkammer feilen er en quick fix tenker jeg… men shorterne mener altså at den skal lengre ned :thinking:

1 Like

Ja om man er tålmodig, men jeg er ikke veldig optimistisk på kort sikt, så får det heller bli en hyggelig overraskelse om jeg tar feil.

Litt kjipt at det tar 4-5 uker men en ren mekanisk feil som kan utbedre er den minst alvorge årsaken til problemet så ingen krise. Spørs om de ikke går ned til 10-11 000 tonn for 2022 nå?

3 Likes

QFUEL: Quantafuel ASA | Update on Quantafuel’s Skive plant

2022-02-10 08:00:00

With reference to the notice on 6th of February regarding the temporary shutdown
of Skive production, our inspection has revealed damage on the steel cone
connecting the burner chamber with the flue gas heating box of the reactor. We
have now initiated repair work and target to be back in production within
mid-March.

In close cooperation with third party experts, Quantafuel has now concluded on
replacing the damaged steel cone with an improved solution. One burner chamber
has already been transported to the selected subcontractor, and the next chamber
will follow shortly.

“We’ve had a period with high production and uptime, so the timing of this
temporary shut-down is very unfortunate. On the other hand, I am pleased that
the issue can be resolved without significant costs. I would like to underline
that this issue is not related to Quantafuel’s pyrolysis process or technology,”
says Quantafuel’s CEO Lars Rosenløv.

“Our team in Skive has handled this issue very well and I am pleased that we,
together with third party experts, have initiated the repair work so quickly. We
will use the downtime to perform preventive maintenance requiring a cold
process,” says Rosenløv.

Additional technical information:
The burner chamber and the connected flue gas system form the main heating
elements for the process. The rotating pyrolysis reactor is surrounded and
heated by the hot flue gas. There is no direct contact between the hydrocarbon
gases formed in the reactors’ pyrolysis process and the flue gas.

De har jo ved tidligere problemer poengtert at capex på skive og guiding har vært uforandret, men ikke nevnt i dag. Blir nok en reduksjon på guiding ja. Virker ikke som det skulle koste mye, men er jo ikke gratis å mekke en mnd pluss deler. Er vel 1 linje som er klar i mars kanskje? Og deretter tar de neste? Var ikke helt lett å tolke den mld…

Det blir vel litt over 5 uker, så 10% av året går bort. Samtidig, de må vel nesten ha lagt inn litt sikkerhetsmargin på de 12000 tonnene? Det er jo i hvert fall normalt. Hvis ikke, så vil dette tilsi en nedetid på ca 10% som gjør at de når 10800 tonn.

Ja, her kunne de godt ha sagt om linje 2 kan operere som normalt i mellomtiden. Svak kommunikasjon. Regnestykket over blir jo vesentlig bedre hvis linje 2 kan kjøre som normalt fram til linje 1 er tilbake på plass.

Fremstår for meg som klart at dette må byttes på alle linjene så jeg vil tro de tar alle samtidig og ikke gambler med linje 2.

2 Likes

Virker som alle linjene skal oppgraderes ja.
Lurer på om det tar 1 mnd å fikse alle linjene eller bare 1 linje. Produksjon i i midten av mars kan jo bety så mangt. Hvis det tar 1 mnd å oppgradere 1 linje blir jo guidingen vesentlig mer nedjustert.

Var ikke guidingen 1 linje q1, 2 linjer q2, 3linjer q3 og 4 linjer først i q4? Isåfall trenger ikke dette påvirke resultatet. … eller husker jeg feil?

2 Likes

Bare et spørsmål, siden jeg er lat og ikke har lest meg særlig opp på selskapet. Skive er en prøveklut, proof of concept… 0g 12000 mt bør være småskala i denne sammenhengen.?

Er det andre fabrikker på planlagt eller under bygging som er 10x større? så dette er en irrelevant dråpe i havet?

Jo-og linje 2 var godt igang midtveis i q1 så de lå firan skjema.

Forsåvidt enig. Det er jo interessant om de får prøvekluten til å faktisk fungere da. POC må jo nesten kunne gi svar om hva slags kapasitet du får og burde si noe om hvor dyrt det er å holde anlegget i gang. Det er ikke akkurat gratis å reparere.

2 Likes

Stemmer vel det ja. Mener de skulle ha oppgradert de siste to linjene innen q2, så kanskje det bare blir minimale justeringer på guidingen… de poengterte ikke at guidingen er uforandret som i tidligere mld, så skal kanskje noe ned.
Har nok uansett lite å si hvis de fikser dette og oppnår POC, men blir spennende å se om flere mekaniske komponent ryker etterhvert.

1 Like

Fra xi forum etter investor presentasjon:
“Ingen store kostnader med oppgradering, alle brennere må oppgraderes, dette kan gjøres uavhengig av driften av de andre. Når de får ordnet de 2 første vil de starte opp igjen 2 linjer. Ingen utsettelser på linje 3 og 4, de blir oppgradert før beregnet oppstart.
Tilbake med minst en linje i midten av mars”

2 Likes
2 Likes

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010785967

Shorten øker.

Kean på å handle, men føles ikke helt trygt…

Noen tanker om nedre støtte? Rundt kursmålet til Nordea på 14 kr kanskje?

2 Likes

Kommer an på risikovilje generelt rundt vekstaksjer

1 Like

Shorten økte enda mer i går, kamikaze piloter!!. Satser vel på krig og krakk de da…?!
Lavt 14 tallet ser foreløpig ut til å gi grei støtte…

2 Likes

Quantafuel ASA | Invitation to Q4 2021 webcast

Støtten på 14 tallet virker solid, selv ikke krig får den til å legge seg lavere!
Lurer på hvor langt den kan gå på mld om at anlegget er i gang igjen. Deretter blir det å vente på POC.