Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Quantafuel ASA | Mandatory notification of trade

6 Likes

Solid med innsidekjøp nå idag!

Noen med tilgang?

Analytiker i Arctic som ikke er videre imponert…

Samme analytikeren som var skeptisk etter emisjonen i januar. Ikke endret mening nevneverdig. Greit å ha noen kritiske røster også

1 Like

"Quantafuel-aksjen skyter fart på Oslo Børs mandag morgen etter at selskapet kom med oppløftende meldinger fra det petrokjemiske anlegget i den danske byen Skive før børsens åpningstid.

Nå prosesserer anlegget endelig plast på et nivå som selskapet mener er bra nok for å kunne si at teknologien fungerer som det skal. Quantafuel har hittil holdt kravene tett til brystet, men meddeler nå at syv dager med kontinuerlig oppetid over 90 prosent, med 16.000 tonn årlig og et oljeutbytte på 68 prosent fra prosessen er tilstrekkelig.

Jubler ikke

Dette reagerer analytiker Ivar Ryttervold i Arctic Securities på.

– De har tidligere sagt at de krever høy oppetid over en lengre periode for å være trygge på at anlegget fungerer som det skal. Jeg mener det må mer enn én uke til for å bekrefte teknologien, sier han.

Videre har de tidligere sagt at Skive har en kapasitet på 20.000 tonn årlig. 145 tonn om dagen impliserer 75 prosent utnyttelse, ikke over 90 prosent som selskapet selv melder. I tillegg er 68 prosent konverteringsrate fra plast til produkt vesentlig lavere enn guiding på 80 prosent.

– Hvor langt unna er selskapets krav fra det du har tenkt?

– Jeg ville tenkt at de ikke ville melde om proof of concep t før stabil og kontinuerlig drift på opptil noen uker . Selv da ville jeg ikke vært trygg på at teknologien fungerer om jeg var investor. Det blir spennende å se om de klarer å fortsette med høy oppetid i tiden som kommer og at de får startet de to siste linjene.

Han spekulerer i om selskapet har satt seg lavere krav underveis.

– De definerer jo målene selv, men jeg synes det er litt rart at de mener én uke i drift er «over lengre tid». I hvert fall om de står fast på det de har sagt tidligere. De har ikke bevist teknologien og validert den ennå. Det krever mer enn én uke på høy kapasitet.

Ryttervold påpeker at han mener det er positivt at anlegget i Skive nå fungerer tilnærmet der Quantafuel ønsker.

– Aksjen stiger i dag, men det kan være at mange ser igjennom det selskapet selv nå mener er bra nok. Det er ikke sikkert investorene er enige med dem. Jeg ville vært litt forsiktig med å juble allerede.

[image]

NÅDD MILEPÆL: Quantafuel mener de nå har fått anlegget i Skive på beina. FOTO: KJETIL BØHN

Hårete mål

Quantafuel har tidligere hatt et mål om å prosessere 12.000 tonn plast i år. Det tror Ryttervold blir et hårete mål.

– For å klare det må de ha 75 til 80 prosent utnyttelse resten av året, og de har fortsatt bare to produksjonslinjer oppe. Det er ingen tvil om at guidingen skal ned, men det er godt å se at de endelig tar grep

Analytiker Jørgen Lande i Danske Bank Markets er avventende etter dagens melding.

– Dette er positivt, men jeg er avventende inntil selskapet kommer med guiding på et senere tidspunkt, sier han."

1 Like

“The achieved PoC equals more than seven days of continuous production with an
uptime above 90% at 16,000 tonnes of annual capacity, with an overall oil yield
of 68%.”

mer enn 7 dager…

rart at det ikke nevnes alle de andre meglerhusene som er positive!

Joda, men sannsynligvis ikke 8.

Får satse på noen dager uten skjær i sjøen, så styrker caset seg. Er nok mange som kasserer inn kjapp sell-the-news, så det er helt naturlig med en vimpel nå

Du tror ikke short har satt på algoene til dump/kjøp?

Noen som er bitre for at de ikke fikk være bokbyggere i siste emi?

Ganske drøye påstander fra Artic. Endret POC underveis? Det tror jeg Basf ville stilt seg kritisk til.

2 Likes

CEO skal jo ha uttalt at qfuel sine POC krav er de tøffeste han har sett, og jeg tror BASF har vært med på å legge listen høyt der. Håper BASF nå er fornøyd og kliner til med JV i Esbjerg.

1 Like

Bøhn som ligger å dumper på 21.50?

Ja, POC er satt i sammarbeid med investorer så ikke noe Qf kan endre som de vil.

Mulig Artic dekker pryme eller Agilyx som kjemper om interessen blant investorene.

Edruelig kommentar på E24

I Januar hadde de to uker a 100 tonn med 69 % oppetid og 79 % load.
Gir vel ca 54 % utnyttelse ? (0,69*0,79)

image

De melder POC på 7 dager og 145 tonn

Fortsatt et stykke unna 20k tonn
image

Sett Spieler har lempet ut flere hundre tusen aksjer i qfuel, samt andre selskaper også, de siste ukene, så han har ikke mye igjen å selge ihvertfall. Tror egentlig ikke Bøhn selger på disse nivåene, men blir spennende å se listene etterhvert.

Dette har de vel uttalt som mål ila q2 22? De har litt tid på seg med andre ord.

Har du utdrag?

Tror Bøhn selger unna det han har nå. Han har jo ekstremt lav inngang. Blir spennende å se listene senere i uka.

Fra FA:
" Med forbehold om at dagens «Proof of concept» ikke kollapser i nye problemer ved Skive-fabrikken de neste ukene, vil denne dagen markere et stort vendepunkt for Quantafuel.

I løpet av det seneste året har det bare vært negative nyheter rundt selskapet. Kursen har falt 80 prosent fra toppen. Med stadige problemer på plastgjenvinnings-fabrikken i Danmark var tilliten fra investorene tynnslitt, og analytikerne som tidligere opererte med kursmål på opptil 200 kroner, har kastet inn håndkleet – i hvert fall nesten alle.

«Proof of concept» lot vente på seg, og da selskapet måtte stenge hele fabrikken etter mekanisk feil i brennkammeret i februar kunne det ikke bli mørkere for Lars Rosenløv & Co.

Da må det føles ekstremt deilig for Rosenløv å sende ut dagens børsmelding om «Proof of concept». Ord som «milepæl» og «gjennombrudd» blir brukt kanskje litt for ofte i børsmeldinger, men for Rosenløv og Quantafuel er det ingen overdrivelser.

Aksjen stiger rundt 30 prosent på nyheten. Men til tross for dette enorme kurshoppet, er kursen ned 33 prosent hittil i år. Det taler for at markedet har opparbeidet seg en sunn skepsis mot Quantafuel.

«Jeg ville vært forsiktig med å juble om jeg var investor», sa analytiker Ivar Ryttervold i Arctic Securities til Finansavisen mandag morgen.

Ryttervold har gode poenger. Én uke med høy oppetid er kanskje litt kort tid med tanke på alle problemene ved denne fabrikken. Analytikeren ville helst sett at dette varer i flere uker, og selv da ville han ikke stolt 100 prosent på at teknologien fungerer.

Men så skal det også sies at analytikeren muligens farges litt av sin egen salgsanbefaling på aksjen. For ett år siden var Arctic Securities blant meglerhusene som ropte «kjøp» og mente aksjen var verdt 125 kroner. Sparebank 1 Markets opererte med en kursmål på 200 kroner. Alle har brent seg, og vil ikke brenne seg på nytt.

Nå er det kun ABG Sundal Collier som fortsatt anbefaler å kjøpe. Resten sier enten «selg», «hold», eller har droppet dekningen. Nordea mener aksjen ikke er mer verdt enn 13 kroner. Danske Bank er nest mest bearish med 17 kroner i kursmål.

Dette kan selvfølgelig forandre seg hvis det går noen uker uten at Quantafuel melder om nye problemer. Endelig jobber tiden FOR selskapet, og ikke i mot. Men det tar likevel tid å bygge opp tilliten igjen, både mot investorer og analytikere. "

Stemmer det at danske bank har kursmål 17 kr? de hadde jo nedjustert fra ca 130 kr til 58 kr mot slutten av 2021…

Blir spennende å se nye kursmål fremover nå

3 Likes

Konsolidering i dag. Investtech kom med morgenoppdatering i dag som viste til svak TA. Likeledes FA i går. På torsdag får vi innsikt i hvem som solgte i går.