Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

3 Likes

https://www.quantafuel.com/media#/pressreleases/quantafuel-wins-the-prestigious-plastic-award-2022-3183595

1 Like

Quantafuel ASA | Quantafuel and Eurazeo announce joint venture for sorting facility in Denmark

4 Likes

Ser ut til å være en kapital sterk partner👍.
Hadde vel kanskje vært litt mer stas hvis BASF hadde vært med? men kanskje de kommer med i fase 2(kjemisk resirkulering), dette er jo bare sorterings delen…

Pas er på ballen i det minste: liten oppdatering i dag « Marking a new standard for financing – backing our estimate assumptions
Quantafuel has signed a 50/50 joint venture with Eurazeo for the Esbjerg sorting facility. The parties will share all capex equally, estimated to NOK 670m, both historic and in the future. With a cash position of NOK 577m per end of Q1’22, QFUEL should be well positioned to complete its part. We believe this marks the first of many joint ventures with financial partners to come, which will be vital to succeed on the company’s rapid roll out plan of PtL projects. This announcement backs up our estimate assumptions, for more colour on our assumptions and estimates, please view our recent update.

1 Like

Quantafuel ASA | Annual General Meeting - Minutes

Påfallende hvor likegyldig Arctic er i forhold til Pareto vedrørende gårsdagens JV😅

Du har et godt poeng :slight_smile: Nå skal det sies at det er en ny analytiker på plass i Pareto. Ser ut som om hun er “på”. Og det er positivt :slight_smile:

1 Like

Fortsatt ikke innside kjøp!
Ventes det flere nyheter mon tro…

– Quantafuel ligger to hestehoder foran alle andre.

Kilde:

2 Likes

IVAR-anlegget på Forus sorterer årlig ut 26 kilo plast per innbygger. 12 kilo er gjenvinnbart. 14 kilo er blandet plast som sendes til forbrenning hos en sementfabrikk i Danmark. Det er den gjenvinnbare plasten Quantafuel nå tar imot.

Så plasten Quantafuel bruker er plast som allerede ble gjenvunnet? :thinking:

De bruker vel bare ferdig sortert plast fra IVAR, ikke allerede gjenvunnet.

Quantafuel kjøpte Geminor, som skal ta seg av sorteringen.

Er vel vi forbrukere som snart må ta betalt for avfallet vårt :slight_smile:

Altså, hvis plasten Quantafuel mottar ikke var blitt sendt til dem, så hadde noen andre fått den og gjenvunnet den var det jeg prøvde å si. :slight_smile:

IVAR kan gjenvinne den selv også (om ikke like mye), men mekanisk prosess da, det var min tolkning.

Mens det Q gjør er kjemisk, som gir flere muligheter.

IVAR sier jo i artikkelen at flere og flere vil ha plasten de sorterer.
Det tenker jeg er positivt, siden Geminor kan utføre samme sortering antar jeg.

Men har ikke lest så mye om dette så jeg bare skyter fra hoften…

Jeg tolker det på samme måte som deg. Husker det var regnet på Quantafuel tidligere, hvor de først skulle få betalt for å ta i mot avfallet, for så å ta betalt for sluttproduktet. Det blir jo noe ganske annet når de må betale for avfallet. Som jo reflekteres av kursen.

Ivar brenner plasten. Er derfor de gir bort og snart selger plast til pyrolyse selskapene

Qfuel vil vel mest sannsynlig ikke betale for plasten på mange år siden de tar sorteringen selv er min tanke. Iallefall i Danmark.

Av det jeg kan lese hos IVAR - Forside så oppfatter jeg at IVAR gjør en mekanisk gjenvinning. Dvs de har ikke et kjemisk resirkuleringsanlegg. Plasten som er mekanisk gjenvunnet gis i dag til @qfuel :slight_smile: Det interessante her er at IVAR, som er i dialog med flere selskaper som driver med kjemisk resirkulering, fremhever @qfuel som en «keyplayer» innen dette segmentet. Mulig noen av disse meglerhusene skulle tatt en prat med IVAR før de kommer med neste analyse og TP :wink:

1 Like

Fra E24:
IVAR-anlegget på Forus sorterer årlig ut 26 kilo plast per innbygger. 12 kilo er gjenvinnbart. 14 kilo er blandet plast som sendes til forbrenning hos en sementfabrikk i Danmark. Det er den gjenvinnbare plasten Quantafuel nå tar imot.