Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Nye nyheter: https://newsweb.oslobors.no/message/510918

Quantafuel ASA has acquired a 49% stake in Replast AS, a leading provider of mechanical sorting and recycling solutions based in Kristiansund, Norway, to build production capacity for chemical recycling of mixed waste plastic at the same production site.

Quantafuel´s chemical recycling technology is complementarity with mechanical recycling solutions and has the capability of processing post-consumer fractions that until now have been difficult or impossible to recycle. By combining these two technologies in one production facility, Quantafuel will secure the most efficient and highest possible recycling rate and the supply and control of feedstock for a new chemical recycling plant in Norway.

The parties have the ambition to gradually build out a total processing capacity of 20,000 – 30,000 ton per year over the next 18 months in Kristiansund and use the set-up as a model for a potential Scandinavian roll-out.

For further queries, please contact:
Kjetil Bøhn, CEO +47 91573818
Kristian Flaten, CFO +47 95092322

About Quantafuel | https://quantafuel.com
Quantafuel is a technology-based energy company converting waste plastics back into low-carbon synthetic oil products replacing virgin oil products. Quantafuel is establishing, operating and owning dedicated plastic-to-liquid (PtL) plants and plans to establish several plants throughout Europe and beyond.

3 Likes

Blir å sikre gevinst da i dag, og håpe på noen røde dager.

Fra Pareto:

Quantafuel - Eyes the first Norwegian chemical recycling plant

Quantafuel announces that it has acquired 49% of Replast AS, a mechanical recycler located in Kristiansund, and intends to build the first Norwegian chemical recycling facility for plastic waste at the same site. Together the parties have the ambition to build a processing capacity of 20-30,000 tons per year over the next 18 months, which is roughly the same capacity as the Skive phase 1 plant (20,000 tons per year). To our understanding, Quantafuel will own 100% of the chemical output line and the capex will be reduced significantly from the Skive buildout. As such, such a plant could add NOK >4 per share to our valuation. The next trigger is production start at Skive, now expected by the end of this month. If successful, this will prove the technology in commercial scale and in our opinion could trigger a repricing of the company beyond our unrisked valuation of the current pipeline at NOK ~45/share. BUY reiterated

2 Likes

ok, da snur eg, kjøper litt.

Burde vel være mulig å få noen kroner på den.

2 Likes

Det var da voldsomt så det holdes igjen på 28, er det pareto kunder som laster volum… hadde håpet å se 29-30.

Og hvor mye har de betalt for dette da?

Veldig interessant nyhet i dag ang. oppstart av ny fabrikk på størrelse med Skive. Dette viser at selskapet satser i flere retninger. De vil kjøre storskala-fabrikker i samarbeid med Vitol og BASF, samtidig som de kan opprette flere mindre fabrikker, som Skive 1 og denne nye planlagte i Kristiansund, rundt om i ulike deler av Skandinavia/Europa.

Jeg har fulgt Quantafuel siden ifjor sommer, og er ikke overrasket over kursmålene som nå kommer. Sparebank1 hadde vel et fullstendig derisket kursmål på 80kr (da 800kr) ifjor høst etter BASF-samarbeidet ble kjent. Det er selvsagt en risk fortsatt, men den blir stadig mindre jo nærmere vi kommer produksjonsstart.

Et derisket kursmål idag vil jo være flere hundre kroner selv etter aksjesplitten.

Står ingenting i børsmeldingen om hva de har betalt. Men det fremkommer kanskje på halvårs rapporten 27 august.
Ser det uansett som svært positivt.
Tror nok løsningen for å få et skikkelig godt system, er kombinasjonen med samlebånd /mekanisk resirkulering og kjemiskresirkulering .
Mye positivt rundt selskapet ! :hugs:

1 Like

Utifra regnskapstall til Replast, tror jeg ikke dette er en veldig stor investering for quantafuel. Sånn rent kostnadsmessig prisanslag for Replast.

1 Like

Ser ut som 28 tas ut nå :muscle::muscle:

God inngang på denne?

Den har steget en del i det siste, men «alle» mener vel at den fortjener en reprising når Skive-produksjonen er i gang.

Når den meldingen kommer vil kursen gå fort opp, og jeg tror vi nærmer oss oppstart nå. Vi kan lene oss på due dilligence utført av Vitol, Kirkbi og ikke minst BASF som burde ha de beste hodene innenfor faget. Så jeg tror de vil lykkes.

Kursmål på 45 (Pareto) og 50 (SM1) av de to som dekker den sier jo også litt, uten at vi skal legge for mye vekt på det. Snakket med en av meglerne i Pareto om caset i fjor høst, og han mente også at samarbeidet med BASF tok vekk en del risiko, men man er jo aldri 100% sikker i denne bransjen.

Jeg solgte meg ut rett før Corona-smellen i mars på 16,5kr, men kjøpte meg inn igjen nå på 25-26 basert på EU sine plastic recycling planer i Green Deal (heftig plastikk-avgift på €800 pr/ton, allerede fra 01.01.2021), samt at det virker som Skive 1 nærmer seg veldig oppstart. De har kjørt hot commisioning en stund, men venter med å kjøre plast gjennom systemet til de har kineserne som står bak rørkonstruksjonen on site.

Og i disse tider så er grønne selskaper med store vekstmuligheter alfa-omega, så her snakker vi fort om den nye NEL dersom vi får de rette meldingene fremover. :+1::+1:

Og dagens melding om planer om nytt anlegg i Norge, er jo definitivt en positiv og uventet melding! :muscle::star_struck:

1 Like

På kort sikt, hva med den åpenbare risikoen for at kineserne ikke er på plass, og ytterligere forsinkelser? Dette vil sannsynligvis gi et kursfall (på kort sikt), og gi muligheter en lavere inngang. Dette vet man selvfølgelig ikke, men det er sannsynligvis en overhengende fare for ytterligere utsettelser.

På lang sikt spiller det sikkert liten rolle med inngang på 22kr eller 28kr når/hvis de lykkes.

@pdx: Er det mulig å få opp pris i header på tråden her?

1 Like

Fikset det for dere.

4 Likes

Fra LinkedIn og en bedrift som heter
” Waste Plastic Upcycling Aps” og deres CEO Niels Bagge skrevet for 1 uke siden:

”Da jeg i oktober sidste år blev ansat til at stå i spidsen for udvikling og etablering af et fabriksanlæg, der skulle omdanne gammelt plastaffald til god olie… Var jeg både spændt og noget ydmyg for opgaven.
MEN… i torsdags kl. 20.33 løb den fineste olie fra anlægget.
4.400 L genbrugsolie udvundet af 4.500kg gamle kasserede plastskraldespande… Sådan…!!
En olie der kan bruges til ny plastik, men også en olie som biler kan køre på - og skibe kan sejle på.
At biler nu kan køre på gammelt plast affald er vel ok…
De næste 3 år bliver rigtig spændende, hvor planen er at produktionen udvides til 450t olie pr. dag.
Tak for en hel ekstraordinær indsats til mine kolleger Tom Saxlund og Kim Aamand …
Tak for tillid og support til min bestyrelse med Niels Stielund i spidsen.
Uden jer havde dette ikke været muligt…
Tak og tillykke…!

Er dette noen koppling til Quantafuel eller er de flere bedrifter som laver liknande fabrikker i samme område?
Finnes ikke noe om bedriften för övrigt (Waste upcycling aps) så hela grejen blir märklig. Er kanske en konkurrent?
Nu 6500 likes och över 400 kommentarer.

Nope det var visst noe helt annet
Stian ble før meg

http://plastic4oil.com/about/

Kanskje de leverer plast til quantafuel :grin:

Litt mer info her:
Big research project to put a stop to plastic waste

Besides P4O, the involved industrial partners are Amager Resource Center, NKT, PolyLoop and HCS, and the project includes an advisory board with members from Københavns Kommune, Plastindustrien and AffaldPlus.

Ser ikke ut som de samarbeider med quantafuel.

1 Like

Da har nyheten nådd finanspressen. Oppgang etter nyheter kan ofte ta noen dager i selskap som Qfuel. Mange som enda ikke har fått øynene opp for dette selskapet.

3 Likes

Der forsvant 100 av de 250 quantafuel fikk fra Lego. Satser på økonomien holder en stund til, som tidligere nevnt i meldinger fra selskapet.
Litt morro man så en økning i kursen i går, og nyheten kom i dag :slight_smile:

Edit: Takk @tollis.
Mer konkret rundt økonomi, se post under Quantafuel (QFUEL)

1 Like