Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Er muligt at se teksten i artiklen i Finansavisen, selvom man ikke har abonnement? :pray::blush:


Informativ video fra en av konkurrentene.

100 mill er prisen for å bygge neste anlegge. Det er ikke sagt hva de betalte for 49% av Replast AS.

Og de hadde vel 330 mill ref SP1M.

Men er snart Q2 tall og 1/2 års rapport kanskje det kommer mer der.

Det skal opp anlegg på 80-100.000 tonn andre steder så de pengene rekker ikke til alt uten inntekt eller mer kapital.

2 Likes

Ikke overraskende fortsetter kursen jevnt og trutt oppover etter gode nyheter. Aksjen legger på seg 8-9% så langt idag. :muscle::smiley:

Melding om Skive-oppstart vil bli rocket fuel :rocket::rocket::rocket:

1 Like

Bohn sa at fabrikken var i gang om kort tid i den betalte artikkelen i FA i går. Så de kan ikke ikke få den i gang nå. Da er det useriøst :blush::+1:

Tar den ut, så da er dere sikkert videre opptur :wink: lykke til videre.

2 Likes

Interessant at Clearstream Banking, som er en samling tyske «småsparere» som har blitt en veldig stor eier i NEL, klatrer til 24.plass på aksjonærlisten. :+1:

De var første gang inne på Topp 50 den 22. juli, og de klatret stadig. Tydelig at tyskerne begynner å fatte interesse. Det hjelper nok på at BASF er samarbeidspartner.

Man skal ikke undervurdere hypen som kan komme rundt selskapet, basert på europeiske lovendringer knyttet til plastikk og selskapets store vekstpotensiale!

1 Like

Det er ikke første gang vi hører om produksjonsstart “innen kort tid”. Vi får krysse fingrene for oppstart i løpet av august, og at det ikke blir yttereligere forsinkelser. Videre får vi håpe at de først 3-4 månedene (ref. Finansavisen) etter oppstart går småttefritt mot full produksjon. Produksjonsstart kan gi en reprising av aksjen, men kursen har steget en del den siste tiden, og vi bør nok også være forbredt på noe tilbakegang dersom det ikke meldes om produksjonsstart i Q2 eller før. Uansett vil nok dette være en god investering på sikt. Lykke til.

1 Like

Hvorfor skulle produksjonsstart gi en reprising? De er allerede verdsatt til 3,5 mrd uten noen form for inntekt.

1 Like

Det er et godt spørsmål. Først og fremst så vil produksjonsstart gi mer bevis på at dette kan fungere, noe som er selve grunnlaget for forretningsmodellen. Videre har Pareto og Sparebank1 kommet med oppdaterte analyser, som sammen med flere nyhetsartikler og hype, bidrar til å skape mer interesse og omsetning i aksjen. Verdsettelsen av selskapet er høy, men det gjelder generelt for mange vekstselskaper i både Norge og utlandet som prises etter fremtidsutsikter og hype. Dette er noe av bakgrunn for antagelsen om reprising ved bekreftet produksjonsstart. Neste steg er bekreftelse på full produksjon og eventuelle utfordringer på veien dit.

For investorer i Quantafuel og personer som funderar på att gå in så rekommenderar jag denna link om EUs stratergi for plastavfall.
Den uppdateras kontinuerligt.

https://ec.europa.eu/environment/waste/plastic_waste.htm

Om jag blir osäker på min investering i Quantafuel, brukar jag gå in där å läsa lite, samtidgt som jag tänkte på att de har partners i BASF (Europas viktigaste marknad, Tyskland) och Lego (troverdighet, logistikk) - så känns det genast bättre. :smirk:

5 Likes

Torsdag 27. august skal Quantafuel delta på denne konferansen i København om kjemisk gjenbruk av plast arrangert av Plastindustrien i Danmark. Er det noen av våre danske medlemmer som har mulighet til å delta og dele erfaringer derfra?

Programmet inneholder deltagere fra både BASF og LEGO i tillegg til DTU.

2 Likes

Noen som har en formening om hvorfor kursen stiger så mye i dag? Noe jeg ikke har fått med meg?

Det er fredag. @Goggur er på selfie-tur, og så et lass med kinesere komme hoiende ut av lokalene. Gikk bananas på kjøpsknappen! (min teori)

2 Likes

Kan være noen sjeler som er livredde for oppstart ila helga uten at de er inne. Er uansett ikke mange verdipapirer som stiger så markant som Quantafuel uten noen form for informasjon.:man_shrugging:

Edit: Kursen faller vel dog tilbake litt som den har gjort øvrige dager denne uken

1 Like

Har vel tidligere hatt store bevegelser i forkant av melding. Tror dog ikke at det vi ser her er en slik bevegelse (for liten og for lite volum (sa brura)). Jeg tror ikke på en hyggelig fredagettermiddagsmelding, selv om det hadde vært knall!

Jeg kan desværre ikke køre forbi i dag eller weekenden. Er på arbejdsrejse i udlandet.
Er meget imponeret over kursen i dag.
Jeg har fornemmelse vi får noget nyt om Skive i næste uge. Forhåbentlig positivt. :blush:

Har du en kilde på dette? Businesscaset som presentert på hjemmesiden er jo klar på at Diesel er ambisjonene deres.

Isåfall vil jo EU avgiften ha null betydning for QF, da dette er noe som påløper ved introduksjon av ny plast i verdikjeden, ikke ved håndtering av plastavfall.

Ser f.eks at BEWi som en av de store innen plast i Europa har knekt koden for 100% resirkulerbart EPS.
De satser også hardt på mottak av brukt plast for gjenbruk (mål 60k Tonn for 2020).
Slike bevegelser fra produsentene av plast vil jo gjøre ting vanskeligere for selskaper som Quantafuel. Målet for produsentene vil være resirkulering for gjenbruk og ikke kjemisk resirkulering for nedbryting av fraksjonene, da dette får mindre betydning i forhold til den heftige EU avgiften.

3 Likes

Det er en stund siden fokuset ble skiftet fra diesel til nafta. Etter at BASF tok posisjon i selskapet er vel diesel helt ute, etter hva jeg har skjønt. (https://www.tu.no/artikler/dropper-planer-om-a-lage-miljodrivstoff-av-plast/481532)

Forskjellen på mekanisk resirkulering og den kjemiske resirkuleringen, er bruksområdet på sluttproduktet. Kun kjemisk resirkulering gir høy nok kvalitet til at det kan brukes i matemballasje. Hvis det stilles krav til produsenter av matemballasje om bruk av resirkulert plast så kommer de ikke utenom qfuel/BASF, eller tilsvarende.

4 Likes

Noen som har oversikt over oppdatert aksjonæroversikt og som følger utviklingen over tid? Da er jo neste spørsmål om det er mulighet for deling? Takk!