Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Noen flere som sliter med handling av aksjen på nordnet?

1 Like

Ja, Nordnet er nede ( ingen opdateringer og ordreafgivelse). Der røg den indgang :grinning: Jeg må vente på et dip, hvis det overhovedet sker inden for nærmeste fremtid

1 Like

Det har vært endel bevegelser på topp 50 siste uke ja. Du får aksjonæroversikt inkludert i insider-medlemsskap så det kan ikke deles fritt her. Kan ikke anbefale INSIDER-medlemsskap nok.

Spetalen har vel vist seg å spille mange gode spill. Å spille slik han gjør innebærer nok også en del bommerter, slik som denne

Men Skive er vel fortsatt ikke i gang, så Spetalen er fortsatt ikke motbevist. Skjønt det kan se ut til at BASF har påvist hjerne hos Bøhn.

Han har vel ikke bommet på annet enn kursen, de har fortsatt ikke noe å vise til :slight_smile:

1 Like

Nei, mye forventning her nå.

Nå skal det vel også sies at Spettet uttalte seg om dieselproduksjo, og at regnestykket på den biten ikke holdt mål. Mulig han hadde rett på det, men etterpå har det kommet såpass mye nytt, at spettet gjerne må ta en ny titt på caset.

  • skal ikke lenge betale 30 $ pr tonn råstoff, men får etter de nye klassifiseringene (materialgjenvinner) betalt 200 $ pr tonn
  • ingenting skal gå til drivstoffproduksjon, men til nafta (kan vel ikke sammenligne dette med fatprisen på olje)
  • renheten på produktet er høy, og tilfredsstiller kravene til bruk i matemballasje
  • BASF svelger unna alt hva remmer og tøy holder i produksjonen.
  • usikker på denne: mulig krav om bruk av en andel resirkulert plast, også i matemballasje.

Men som nevnt, vi venter fortsatt på Skive.

Har du kilde på at de får 200dollar pr tonn? Er dette en bransjestandard som gjelder alle materialgjenvinnere?

Kommer vel noen nye EU regler for plastavfall… Tror jeg det var :slight_smile:

Fra analysen til Spb1

3 Likes

Så er nyheden om Qfuel nået danske Proinvestors side med fin analyse, hvor den sammenlignes med Genmab (en grøn udgave). Håber det er ok, jeg linker til indlægget. Fin analyse med kilder, som anbefales at læse - også af eksisterende aktionærer for et sammenhængende overblik. (proinvestors fb side har ca 36t medlemmer - post fra i dag)

7 Likes

Mulig den er delt før, men podcasten som det også linkes til i den danske analysen nevnt over er veldig interesant og burde lyttes til av alle
https://www.proinvestor.com/r.php?u=https%3A%2F%2Fsoundcloud.com%2Fdnb_podcast%2Fquantafuel-vil-gjore-verden-litt-gronnere
Mest interesant er at de forventer en EBITDA på 50mio usd på hver 100t fabrikk de setter opp. Når de så ser for seg å sette opp 10 av disse i året så blir det fort astronomiske tall!

1 Like

Må moderere meg selv her. Jeg leste feil. Det var fra andre politiske hold et ønske om at avgiften skulle tiltre ved introduksjon av jomfruplast, men EU skatten er ved plast avfall.

Beklager den!

Her er en liten oversikt over hvilke aktører som jobber med det samme som Quantafuel. Alle har sin unike tilnærming, og det er vel ikke riktig å snakke om konkurrenter i den fasen de er i nå.

ChemCycling - Et prosjekt lansert av BASF. Arbeider med teknologipartnere som bruker en termokjemisk prosess kalt pyrolyse. Første prototyper basert på kjemisk resirkulert plastavfall er produsert - inkludert matemballasje. Testing av materialet for bruk i en bildel pågår med Jaguar Land Rover. BASF har også investert 20 millioner euro i Quantafuel som produserer pyrolyseolje.

Styrenics Circular Solutions (SCS) - Felles bransjesatsing på tvers av verdikjeden inkludert Total, Trinseo og INEOS Styrolution for å møte PS-gjenvinningsutfordringer. Samarbeid med Agilyx for å etablere kjemiske gjenvinningsanlegg i kommersiell skala i USA og Europa.

MMAtwo - Et 4-årig prosjekt finansiert av EU Horizon 2020 Research & Innovation Program med 13 partnere inkludert Heathland, Arkema, JSW Europe. I juni 2020 fullførte konsortiet de to første dagene av pilotforsøk på PMMA-depolymerisering til MMA.

PUReSmart - Et 4-årig prosjekt finansiert av EU Horizon 2020 med 9 partnere over hele PUR-verdikjeden inkludert Reticel og Covestro. Fokus er på kjemolyseteknologi som muliggjør revalorisering av PUs byggesteiner, dvs. polyol og isocyanat. Målet er å gjenvinne> 90% av End-Of-Life PU & å (forhåpentligvis) utvikle det første resirkulerte isocyanatet i verden.

Carbon Renewal Technology (CRT) - Utviklet av Eastman for å fokusere på kjemisk gjenvinning av komplekst plastavfall (fleksibel emballasje, filmer …) til monomerer. Ved arbeid med polyestere brukes glykolyse eller metanolyse. I 2020 ble Tritan Renew-kopolyester med 50% kjemisk resirkulert plast kommersielt lansert.

BP Infinia - En forbedret resirkuleringsteknologi designet for å gjøre ugjennomsiktig og vanskelig å resirkulere PET-plastavfall til resirkulert råstoff. BP, som en del av dette tverrfaglige konsortiet, samarbeider med ALPLA, Danone, Unilever og REMONDIS. Planer om å bygge et pilotanlegg på 25 millioner dollar i USA kunngjort i 4. kvartal 2019.

Jeg mener det er her Neste er med, men ser bare perifere linker til Neste på BP sine sider.

TRUCIRCLE - Lansert av SABIC, med et av fokuspunktene er produksjon av sertifiserte sirkulære polymerer fra kjemisk gjenvinning av blandet plastavfall. Samarbeid med Plastic® Energy for deres pyrolyseolje.

R Plus Japan - Et nytt selskap lansert av 12 japanske selskaper inkludert Toyobo, Asahi Group. Laget for å fokusere på katalytisk pyrolyse av PET. R Plus Japan med Anellotech tar sikte på å kommersialisere denne teknologien i 2027. Et japansk forskningsprosjekt er også satt i gang av Sumitomo Chemicals i samarbeid med Muroran Institute of Technology for å utvikle en teknologi som bruker svært selektive zeolittkatalysatorer for å spalte avfallsplast til spesifikke monomerer.

Kilde: https://biomarketinsights.com/trending-chemical-recycling-of-plastics/

9 Likes

Glemte VOW,

4 Likes

Vet ikke om det var du, eller noen andre som postet en podcast “Utbytte”, der lederen Bøhn ble intervjuet. Når han blir spurt om konkurrenter så hevder han jo de fortsatt er verdensledende, og at teknologien deres gjør at ingen konkurrenter pdd har det samme markedet/produktet som QFUEL.

Men mulig det er har dukket opp en del nytt på de 3 mnd siden podcasten.

Som sagt så har de vel alle sin unike tilnærming, så jeg ser ikke på disse som direkte konkurrenter.
Jeg har ikke sett så mye på disse andre, men noe av det som skiller ut Qfuel (fra VOW, BP?) er materialgjenvinningen, mens de andre ser på fuel-produksjon. Det er dette som utløser betalingen på råstoff, med opptil USD 200/t.

Det er den samme podcasten jeg refererte til tidligere idag:

https://www.proinvestor.com/r.php?u=https%3A%2F%2Fsoundcloud.com%2Fdnb_podcast%2Fquantafuel-vil-gjore-verden-litt-gronnere

1 Like

Ja nettopp. Iog med det virker som det tolkes negativt å produsere olje, så er nok materialgjenvinningen den store x faktoren. Det er jo sykt om man ser for seg at man ikke trenger å produsere noe mer “ny-plast”. Gamechanger

Har vi nådd toppen før nyheter 27 August nå tror dere? Jeg fikk høydeskrekk igår :sweat_smile:

Ingenting som tilsier det. Dette går stødig og greit i en retning, oppover, og det på bra volum!