Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Mer nordisk oppmerksomhet rundt QFUEL bidrar nok til en økende FOMO-trend også👍🏼

1 Like

VOW ser ikke på fuel, hvis du ser på videoen jeg postet tidligere så ser du at det er resirkulering de satser på. Unipetrol bruker løsningen fra VOW.

Dette kommer ikke til å skje før det kommer avgifter på produksjon av jomfruplast. Er billigere å lage plast fra jomfru feedstock > resirkulert feedstock, derfor er det ingen økonomiske incentiver for produsentene å gjøre det. Riktignok ser man nå at store plastprodusenter som BASF og BEWi skifter mer mot resirkulert plast (sikkert fordi de ser for seg en endring i avgiftshåndtering i fremtiden og at samfunn/miljø ansvar er suuuuuperhot for tiden), men den virkelig store omveltingen kommer sikkert ikke før det er mer kostbart å produsere ny plast kontra resirkulert plast.

1 Like

Dette kommer nok fortere enn mange er klar over:

Jeg trodde VOW hovedsaklig var “Plastic waste to energy” konsept. Dette er noe helt annet enn qfuel, og kan ikke sammenlignes.

4 Likes

Nei, det er samme saken.
Output fra begge teknologien (som forøvrig begge er pyrolyse), er
image

Quantafuel plans to start up a pyrolysis and purification plant with a nameplate capacity of approximately 16,000 tons per year in Skive, Denmark in the fourth quarter of 2019. As part of the investment agreement, for a minimum of 4 years after the start-up of production of Quantafuel’s Skive plant, BASF will have a right of first refusal to all pyrolysis oil and purified hydrocarbons from this plant.

Ut fra det jeg finner så er det en forskjell.
Forskjellen er “plast til energi”, og “plast til materialgjenvinning”

Qfuel har altså oppnådd klassifisering som materialgjenvinner, og kan med dette på sikt motta betaling på USD200/t plast.
Jeg kan ikke se at VOW har denne klassifiseringen, men mulig de har prosess i gang på det? Hvor mye får VOW betalt pr tonn plast de mottar? Hva brukes sluttproduktet til VOW til -Kan det brukes til matembalasje?

Kjemien i dette får andre svare på.

Jeg ser ingen konflikter mellom VOW og Qfuel. Ulike markeder de opererer i. Mer enn nok plast til til alle som vil være med å ta i et tak for bedre miljø. Jeg håper VOW, og alle de andre på listen lenger opp lykkes i det de holder på med!

1 Like

Det som skiller QFUEL fra resten, slik Kjetil beskrev det, er at de renser(purifies) produktet slik at det holder en mye høyere kvalitet enn konkurrentenes. Det er en omstendelig og komplisert prosess som de har utviklet over mange år og det er renseteknologien som utgjør hovedfforskjellen.

For de som lurer på om det er plass til flere “deltakere” innenfor plastgjenvinning så anbefaler jeg dere å høre på podcasten med Sysla - det vi lever av “Plastproblemet”

1 Like

Leste på en av de mange trådene om qfuel på finansavisen forum at det hevdes at oppstart skive er utsatt til oktober. Kineserne skal ikke ha ankommet og det bygges nå mottaksanlegg for plast, hevder vedkommende og mener det ligger gode lokale kilder til grunn for ryktene. Andre hevder at kineserne er ankommet, jaja, mulig det bare er tullprat.

Vi får vel en oppdatering 27.08 når det fremlegges Q2 tall.

Lærer jo masse tålmodighet og toleranse som qfuel aksjonær, må jo bli en Helgen snart nå med disse dydene trent til det maksimale før Skive åpner🤭
Samtidig veldig fornøyd med selskapets utvikling siste tiden, og er takknemlig for alt de har klart å skape av muligheter og visjoner :+1:

https://newsweb.oslobors.no/message/511704

6 Likes

Gi slipp på de ryktene, se pressemelding, kineserne er i Skive :tada::blush:
Det var en lettelse, vært en greie siden mars at de ikke kunne komme👌
Kommer vel ytterligere info neste fredag også med tanke på Q2 rapporten, herlig med litt mer oversikt!

3 Likes

For mig handler det ikke mest om opstart i Skive. Det lykkes på tidspunkt og tager den tid der skal. Jeg er sikker på, at LEGO har gjort sin due dilligence og med BASF ombord kan det næsten kun gå godt med opstart.
Jeg har aldrig forstået diskussionen om “hvis deres teknologi virker”. Selvfølgelig virker den. BASF, VITOL og LEGO har allesammen investeret flere hundrede millioner tilsammen, baseret på teknologien.

For mig handler det om “rollout” af deres plan om flere fabrikker. Skive 2, Antwerpen og Amsterdam med VITOL, Kristiansund osv. det er utrolig spændende at se hvad de presenterer omkring fremtiden. Det har de lovet så snart Skive er oppe at køre.

3 Likes

Jeg vet ikke om dere har ordtaket “Du skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt” i Danmark.

Minner om at Sparebank1 i sin analyse har lagt inn 20 % teknologirisiko og 20 % generell usikkerhetsrisiko. Det er dette jeg tenker blir eliminert ved en oppstart og bekreftelse i Skive.

2 Likes

Tolker det vertfall i ordlyden i meldingen at de skal inn kontrollere/kalibrere etc også er produksjonen igang. Lovende.

Eneste skeptiske utenom det fundamentale er ordreboken, og måten kursen stabiliseres på. I positiv forstand kan det være fordi noen vil laste opp, men når jeg ser småordre på gjentagende 13 f.eks aksjer så blir jeg skeptisk.

Vet ikke om dere andre har gjort dere noen tanker på dette?

Det er en utvikling man har sett siste årene. Robot-handling som ofte brukes for å påvirke kursen i en eller annen retning.

I Nel har vi siste årene hatt en vi kaller “robo7500”. Har ikke sett den på en stund nå, men uten å vite sammenheng så har Clearstream ligget rimelig stabilt rundt 44% eierandel i Nel siste tiden.

Forøvrig så har Clearstream klatret på listen i Quantafuel til 17. plass og de har akkumulert 3-400K nye aksjer de siste dagene

https://www.tradegate.de/orderbuch.php?lang=en&isin=NO0010785967

Quantafuel er i pluss på tradegate i Tyskland

Er det samme mønsteret du ser igjen i QFUEL da tror du?

Spent på neste uke nå som følge av droppet på slutten av igår. Hadde forventet en litt større reaksjon på meldingen om at kineserne var på plass. Men det må vel sikkert til en good to go melding om Skive.

Ellers blir det meget spennende med info angående de andre fabrikkene.

Tycker det ser ut som Quantafuel er överprisat per dags dato med den info som föreligger.
Dröjer bekräftelse på att fabriken i Skive är i drift kan man kanske förvänta ett kraftig kursras (15 % ish). Rasar den över10% på en dag ryker også en del stop-losses på köpet.

Så hva tenker du er fair prising her? Hvilke anslag har du på risiko, og som tilsier at risk/reward ikke fortjener dagens kurs?
Jeg ser Spb1 legger kursmål på 50, med 40 % risiko hensyntatt.
Hvilket kursmål har du ved full klaff, og hvor mye risiko vil du kalkulere inn?

Du må også huske på at aksjonærene i qfuel har fått forsinkelser i bøtter og spann i årevis, og noen måneder ekstra her nok ikke får noen av de store /lange til å hive inn håndkledet. Mulig noen av de sist ankomne traderne ikke har tålmodighet til å sitte, men det ser ikke ut til at de har problemer med å bli kvitt aksjene sine på hyggelige kurser.

2 Likes

Nej jag är med att på lång sikt tror jag det er helt fint, og har troa.
Det jag menar att på kort sikt, om det inte kommer news av betyding, så tror jag Quantafuel er overpriset enbart basert på TA (vilket er svårt på denne generell), marknadspsykologi og stängning -1,5% igår. Fair price ser ut att vara noenstans runt 30-32 per aksje vilket motsvarar mcap på mellom 3,7 till 4,0 miljarder (nuv. mcap på 4,5 miljarder). Ett bredt spann men så er det man kan inte veta säkert.

Det er väl en rimlig antagelse på en aksje som gått +23% på 1 uke og 35% sen start august att den faller lite (vilket kan innebära både vinstsäkring og köplägen givetvis, om man är förberedd). De aktionärer som tillkommit i de sista, har inte erfarenhet med “forsinkelser i bøtter og spann”. Mycket danskar och tyskar.

1 Like

Personlig tror jeg at oppkjøp fra Basf er sannsynlig ila året dersom alt går som det skal ved Skive. For meg virker Basf sin løsning mer aktuell enn Vitol sin, og jeg har ikke tro på at begge disse vil sitte på eiersiden i det lange løp. Dersom vi ikke hører noe om videre planer for anleggene i Nederland under q2, vil det styrke troen min på dette.