Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Pareto analysen er fra desember med en oppdatering i februar ish.

Pareto har antatt de får 100-120Euro pr tonn. På sikt tror jeg prisen de får betalt pr tonn vil gå ned.

Da er analysen for gammel, og tar ikke hensyn til den nye skatten på eur 800/t

Hva begrunner du at de vil få mindre betalt på sikt? Konkurranse på mottakssiden? Det er mulig, men jeg tror det vil være et stykke fram dit. Enn så lenge er det et skrikende behov etter slike mottak.

Merk også at regnestykket mitt kun handler om mottak av plasten. Hva de får betalt for ferdig produkt ved vi ikke, men jeg mener de har avtalt en fastpris med BASF på alt sammen. Det kommer jo i tillegg her.

1 Like

Ja, ser man 10-15år frem så må man nok betale for å kjøpe plast, når prosessene for å kjemisk resirkulere det er bedre og billigere.

CNBC har lagt en sak om plastresikrulering. Selvfølgelig med US fokus https://youtu.be/LPllpwMuV9YC

Har nå lest mg opp på dette selskapet og kjøpt meg inn.
Her har vi ett selskap med utrolig potensiale og mulighet til å gå 10 gangern på 1 år.

Hvordan er resirkuleringsprosessen til Quantafuel ifht energiforbruk og forurensing mv, og i hvilken grad biproduktene kan utnyttes eller gir utfordringer?
Denne artikkelen på Forbes er negativ til kjemisk resirkulering av plast, er det samme type prosess det er snakk om?

BASF skriver på sine nettsider om kjemisk resirkulering og samarbeidet med Quantafuel, og avslutter med:
“However, any new recycling process needs acceptance as recycling from market and regulators. There are many open questions with regards to technology, economy and regulation. We closely engage with the relevant stakeholders to tackle these challenges.”

Så vidt jeg har forstått det er plastskatten i EU vedtatt innført fra 01.01.21, men ser at det er en del kritikk og protester særlig relatert til de ekstra kostnadene selskapene påføres samtidig som korona medfører utfordringer. Finnes det mulighet for at innføringen kan bli utsatt av denne grunn kanskje?

Leser mye spekulasjoner rundt inntjeningen til Quantafuel basert på m.a. plastskatten, men det virker som om det er lite konkret. Noen som vet hva Quantafuel faktisk vil få betalt for å motta plasten med/uten plastskatten til EU, og hva de får betalt for sluttproduktet (nafta og biproduktene)?

Ingen vet hva selskaper som driver med mekanisk og kjemisk resirkulering vil få betalt når skatten blir innført. Men det er en plass mellom 0 og det skatten blir.

Nafta trades som alle andre råvarer, prisen er pr nuh, ca 380USD pr tonn. Diesel er også en råvare som trades og kan lett trackes i pris.

Naturgassen bruker de selv og resten er ikke så mye å snakke om.

Siden mekanisk resirkulering idag har såpass store begrensninger er det ingen tvil om at kjemisk resirkulering må til for å løse plastproblemet. Idag brennes store deler av plasten og det funker ikke i lengden.

1 Like

Etter at de fikk godkjenning som materialgjenvinner får de betalt opptil usd 200/t. Kalkylene varierer.

  • jfr @Evilfreud: Pareto legger inn betaling på EUR 100-120. Sist oppdatert i februar. Vet ikke om forutsetning som materialgjenvinner ligger inne i denne, men plastskatt er ikke med.
  • Sb1m bruker USD 30 i kalkylen som gir target på 50. Innføring av plastskatt gir kurspotensiale over kr 200

@itinvest Ok🙂 Kanskje skrive hva du har lest som gjorde at du kjøpte deg inn også? Og hvorfor du tror den kan/skal gå 10x på ett år?

1 Like

Tyskarane kjem :open_mouth:

3 Likes

hehe, det var denne gjengen som har kjøpt seg inn og kjørt NEL til 30 milliarder. Nå er de i gang med dette selskapet.

1 Like

Tyskere er klimagerne. De grønne var en stund landets største parti. Da er jo QFUEL midt i blinken.

Bli med på reisen

Spenstige planer for videre ekspansjon:

:rocket::rocket::rocket:

1.9.2020 08.23 · TDN Finans Delayed

QFUEL-ME: DANSKE BANK MARKETS TAR OPP DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 52,9

Oslo (TDN Direkt): Danske Bank Markets tar opp dekning på Quantafuel-aksjen med en kjøpsanbefaling og setter et tolvmåneders kursmål på 52,9 kroner pr aksje, ifølge en rapport tirsdag.

Meglerhuset mener Quantafuel har posisjonert seg selv fordelaktig i et miljø med stadig voksende etterspørsel for løsninger for avfallshåndtering i plastikksektoren.

“Markedet for nye løsninger for håndtering av plastikk vokser og Quantafuel er de som ligger i tet”, skriver analytikerne.

LK finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

6 Likes

Ser på FB-gruppen, at der er lagt et billede op fra qfuel on site af en som tilsyneladende har arbejde relateret til stedet med ordene " arbejder her og der kommer olie inden længe". Han skriver han var været med fra start, og de er ved at være færdige nu. Tag info for hvad det er. Bestemt ikke en købsanbefaling

1 Like

Hvad er det for en Facebook gruppe? Er der en Facebook gruppe for QFUEL som investering?

Quantafuel - Aktiedebat .Oprettet i dag

1 Like

Jeg finner ikke denne?

Quantafuel - Aktiedebat

1 Like
2 Likes