Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Da tenker jeg du ikke har fulgt godt nok med i timen :wink:

2 Likes

:rofl:
Du får skrolle litt oppover for å se hva løsningen er :wink:

1 Like

Hva var det du ikke likte med kvartalsrapporten? At de ikke tjener penger før fabrikken er i gang?

Jeg har blitt mer positiv i det siste etter bl.a. å høre på presentasjoner fra BASF om deres interesse i at dette skaleres opp så raskt som mulig. Selskapet ser ut til å svare på dette ved å forberede modulbasert utrulling. Samlokasjon med mekanisk gjenvinning virker også fornuftig. Noe av dette er børsmeldt og noe er informasjon presentert i andre åpne fora.

Blir forøvrig spennende å se om de greier å generere inntekter i q3. Tenker det kan være kraftig trigger om de allerede nå greier å bevise det komersielle.

1 Like

Så fort fabrikken sviver, kommer pengene.

De får jo betalt up front for å mota plast, og når de selger ferdig produkt

1 Like

Spørsmålet er hvor mye plast de greier å kjøre gjennom systemet, og hvordan kvaliteten på sluttproduktet er i denne fasen. Mulig de 5 mnok de hadde av inntekter i q2 var betaling for plasten de nå skal teste gjennom systemet.

de har inngått avtale med grønt punkt norge om å levere 10.000 tonn plast.

Inntektene de har nå er nok fra test fabrikken dems i malmø.

Kristiansundsfabrikken før quantafuel kom på banen skulle klare å ta av 30000tonn i året. Så er nok Skive en del større.

Kvaliteten hevder de selv de er verdensledende på.

Noen barnesykdommer på anlegget bør vel forventes. Derfor har jeg liten tro på de helt store inntektene i q3. Håper jeg tar feil selvfølgelig🙂

1 Like

Iflg journalisten er skive oppe å går, er nok ikke helt oppdatert på forsinkelses fronten hun da .

Enig. Det må helt klart forventes at de må justere og lære litt underveis. Å starte og lære seg et raffineri er ikke gjort på noen dager. Tror ikke det er uten grunn at de har ventet til de har ekspertene fra den kinesiske leverandøren på plass før de starter opp. Bøhn nevnte jo på webcasten at andre har kjøpt tilsvarende utstyr før og fått problemer under oppstarten. Stabil drift innen jul er OK som jeg ser det.

Edit: tror de kommer igang nå med testprogram. Tror bare det vil ta tid å justere og samle erfaring med alle hjulene igang.

Selv om Skive har en teoretisk kapasitet på x tonn i året, vil jeg nok tro det er en stund til de greier det i praksis. Skal være forsiktig med å uttale meg for konkret, men er iallefall det jeg legger til grunn👍

Edit: Fordelen med utsettelsene som har vært er vel at de har hatt god tid til tilrettelegging🙂

Anlegget i Skive har surret og gått i ukesvis nå, med full driftstempo og temperaturer. Hele anlegget er testet og kvalitetssikret. Det som har manglet er den siste komponenten, hovedrolleinnehaveren: Plast.

Så langt har de kun kjørt med gass. Bøhn sa på q-pres at de nå er sikre på safety etter all denne testingen.

Kjemien har de allerede full kontroll på, fra andre testanlegg, bl a i Mexico (var vel hovedsaklig rettet mot fuel). Poenget er at de ikke har noen bekymring på at det kjemiske ikke holder mål.

Det de har ventet på, før de introduserer plast i Skive, er de kinesiske leverandørene. De må være på plass før de kjører igang med plast.

Nå er de her! Nå skal de gjøre sine siste finjusteringer, sette sine stempel på papirene, som sikkert sikrer garantier og foglarne vet hva, før de gir :+1:.

Så snart de presser de første dråpene eller pelletsene eller hva enn det er som kommer ut av “krana”, så er det fullt trykk på å rulle ut identiske anlegg rundt omkring i Europa. 3 små i Norge (mener jeg å huske) , et større i Danmark, storskala i Tyskland og Nederland og flere kommer.

Startskuddet har ennå ikke gått!

3 Likes

Kommer et lengre Quantafuel innlegg på ukas aksjesladder som slippes imorgen. Håper jeg ikke bommet for mye på fakta.

:wink:

6 Likes

https://soundcloud.com/user-368296438/triggertrading-panamakomite-og-plastic-fantastic

3 Likes

Meget bra innslag.
En liten presisering på avgiften,og betalingen pr tonn som er og som kommer; pr i dag ligger det på opptil EUR 200/t. Ny plastskatt fra 1. Jan er på EUR 800/t, altså en ørliten tillegsoppside der😉

Jeg så bare på pareto sine estimat som var 100-120euro.

På sikt tror jeg det skal ned også. Men blir årevis om kanskje aldri at de må betale for råvaren

Setter pris på en like og reshare, viktig med litt gerilja markedsføring.

4 Likes

Samtidig vil man ikke gi bort alt tilQFuel og man vil ha kostnader med Transport osv. Så de vil nok få under 50% av alternativ kosten.

Jeg tror pareto-analysen bygger på gamle forutsetninger. Jeg vet ikke dato på den, men plastskatt ble vedtatt i sommer, og trer i kraft fra 1.jan '21.

Hvor mye av dette som tilflyter qfuel vet ingen, siden ingen helt vet hvordan dette skal gjøres. Uansett kan man holde “sunk cost” som transport utenfor, da det vil bli tilnærmet likt som alternativene.

Det qfuel selv har pekt på som tilleggskostnad er sortering og annen forberedelse av plasten før den dyttes inn i ovnen. Det er vel her de har sett synergier med oppkjøpet av Replast i Kristiansund. Med en slik samlokalisering vil også denne delen være en verdiøkende faktor, framfor en kostnadsdrivende. Her får de kjemisk og mekanisk gjenvinning under samme tak.

Driftskostnad ved Skive er estimert til under USD 5 mill ved full drift. Kapasitet er 18 000 tonn. De får i dag betalt opptil usd 200/t, som vil øke betydelig ved innføring av plastskatt fra 1 Jan. Om de så bare får 50 % av de 800, så gir det usd 200 + EUR 400/tonn.
Do the math! Jeg blir litt svimmel.

Kan noen vennligst plukke denne casen fra hverandre før hordene strømmer til og går på en megasmell fordi vi har regnet oss bort.

Edit: tror valuta er riktig angitt nå