Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Volumet har steget fra ~3 mill til ~300 mill i takt med kursen siden dato for ex-split 7 juli.

2 Likes

Kjøpte denne på en kurs som etter splitt tilsvarer 7,60kr sitter gjerne til en eventuell boble sprekker :tada:

2 Likes

“hundres of thousends of tons within the next 3, 4 years” er ordene hans, og det er vel plast inn, ikke output.

  1. 60% lånefinansiering, hvor får QF tak i 23mrd NOK?
  2. Om de pengene kommer fra partnere siden de satser JV så vil vel resultatet også gjenspeile det?
  3. Jeg er jo personlig uenig i teorien om at de får betalt for plasten, men jeg ser ut til å være den eneste :sweat_smile: Økonomen i meg klarer ikke forstå hvorfor noen skal samle, sortere, og frakte plast til Skive og samtidig gi Bøhn penger i handa for det, men lar den ligge siden Bøhn også sier de skal få penger for det. Det vil vel la seg bli kjent når de begynner å levere tall fra produksjonen uansett.
3 Likes

Jeg er jo personlig uenig i teorien om at de får betalt for plasten, men jeg ser ut til å være den eneste :sweat_smile: Økonomen i meg klarer ikke forstå hvorfor noen skal samle, sortere, og frakte plast til Skive og samtidig gi Bøhn penger i handa for det

Kanskje på tide du blir med på Strandryddeaksjonen, eller bare tar en titt innom nærmeste avfallsstasjon? Poenget er at plast hoper seg opp, ingen vet hvor de skal gjøre av den eller hva de skal gjøre med den. Vi har lenge ønsket at den bare skal bli borte av seg selv, men plast er et så smart produkt at det blir den bare ikke. Alle myndigheter er derfor villige til å betale seg vekk fra dette problemet. Derfor oppstår det et marked for å ta seg av dette. Derfor får QFuel betalt for å ta imot det.

2 Likes

Qfuel går ikke rundt på strendene og plukker det opp.
De bruker det son råvare i produksjon.
Eksisterer allerede et velfungerende marked for plastavfall, og der betaler du for plast.

1 Like

Har du en link til det markedet? For avfall som går til forbrenning så må man jo betale for å levere fra seg avfallet. Og fra samtaler med en innkjøper til et norsk forbrenningsanlegg så mener jeg han sa at de ikke liker plast så det skal de ha ennå bedre betalt for å ta imot.

EDIT: Fant denne statistikken over handel med plastavfall i EU. Prisen gikk ned da Kina sluttet å importere så da må Kina ha vært villige til å betale for plasten, ikke motsatt.

image

Tror sannelig jeg skal ta med et par pakker tulipanløk til han. Boomer

2 Likes

Fra i fjor:

Er jo et marked som mange vil ha en del av dette:

hær er missunelsen stor :smiley:

Forstår ikke helt hva du mener her? Dette er prisene for plast. Ja kina sluttet å importere og etterspørselen gikk ned, derfor falt prisene, men prisene ligger fremdeles litt under 300USD pr tonn, de ligger ikke på -200usd/t.
Tror forøvrig prisene har falt enda mer i 2020.

MEner du nå at quanta må betale for plasten eller får betalt?

For selskaper som mekanisk og kjemisk resirkulerer får normalt betalt.

Selv de som brenner plasten får betalt for å mota den.

Hvem tror du betaler for plastavfallet da? Altså den som kjøpes og selges til ca 300usd pr tonn innenfor EU?

Det var nok litt uklart siden jeg startet posten med å spørre om det ikke var slik at man må betale for å bli kvitt plasten som man må med annet avfall. Deretter oppdaterte jeg posten da jeg fant statistikk som viste det motsatte.

1 Like

Jeg og du betaler :wink:

Hvordan tror du avfallselskapene i norge blir kvitt plast. De betaler selskaper for å ta det imot.

1 Like

Det gir jo ikke akkurat mening at u-land betaler for å motta plastavfall som de graver ned eller dumper…

Nei.

Hvorfor tror du denne eksisterer?

Og hvorfor tror du denne eksisterer?
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Recycling_–_secondary_material_price_indicator

travel-deals-last-minute-missed-train-header

1 Like

Vi må skille mellom blandet husholdningsplast og ferdigsortert plast av spesifikke typer. Ferdigsortert plast har helt klart en positiv verdi. Blandet plast er ikke like klart. Det kommer an på sorteringskapasiteten og sorteringskostnaden. Hvis mengden innsamlet plast overstiger sorteringskapasiteten så prises avfallet etter brennverdi med ytterligere rabatt hvis den inneholder farlige stoffer. Gjennomsnittsprisen i statistikken kan være farget av at det er den høyverdige plasten som er lettest å omsette og at problemplasten havner i ovnen uten å bli registrert som omsatt.

2 Likes

Jeg tror de eksisterer for å kjøpe og selge sortert og resirkulerbar plast, som jf aftenposten-linken fra @Savepig utgjør 9% av plastavfallet samt plastavfall til energigjenvinning (brenning) som utgjør 11% ref samme kilde. Det er de resterende 80% (samt dels også de 11% som brennes), som ødelegger både hav og land, som Quantafuel presenterer en løsning for å håndtere. Og som de kanskje, gjennom avgifter og subsidiering, vil få betalt for å motta.

1 Like

Plastproblematikk er jo typ topp 5 problem verden må få til i dette århundret

må angripes på en rekke forskjellige måter,

så at quantafuel kan bli bra ser jeg ikke bort i fra i det hele tatt, har ikke peiling på det

men det chartet de har akkurat nå er klart for en smell

Følg med hvis og når momentumet avtar og det evt begynner å dukke opp større røde volumspikes

1 Like