Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Angående hva som skiller det nevnte Plastic fuel fra Quantafuel så er det såvidt jeg kan se det som har vært sagt tidligere, plastic fuel renser IKKE sit pyrolyse produkt. De sender råvaren av pyrolysen til “industrien” som behandler produltet videre. Qfuels løsning er å rense produktet i samme vending som pyrolysen .
https://plasticenergy.com/technology/

1 Like

Sparebanken har tydligvis behov for å forsvare verdivurderingen de har gitt, og har laget en fin tabell hvor man selv kan se fair price basert på hva man selv tenker er rimelig kostpris på plast, og betaling for nafta. Jeg kan nok ikke legge ut alt her, men tabellen ser slik ut (kan se om jeg får lagt inn forutsetningene etterhvert):

Kjør debatt!

Edit: Ser at 1. innslagspunkt på betaling for plast er å motta betaling.

Edit 2: What the heck - legge likesågodt ut hele greia. Denne trenger å slaktes av noen som kan sine greier, så jeg kommer meg ut med restbeholdningen min i tide…

2 Likes

Veldig bra graf, gjør det enklere for folk å regne på tall selv.

Går det an å shorte denne?

Prises til 10,8 milliarder i skrivende stund

Ser enkelte håner alle de som gikk inn i NAS fordi den hadde falt så mye, og var så fryktelig billig på kr 10.

Snu litt på flisa
Qfuel har jo gått mange 100 % i det siste, så den må jo være fryktelig dyr…
Jeg vil gjerne ha en diskusjon rundt hvorfor den er så fryktelig dyr akkurat nå, basert på noe annet enn at kursen har gått bananas i det siste.

Og ja, jeg har sikret meg på vei opp

Har du shortemulighet prøver du jo bare å selge, så får du svaret med en gang. alternativt ring megler.

Fornuftig P/E prising i industri sektoren er 10. La oss ta 20 for å prise inn stabilt grei vekst.
10mrd/20= 500MNOK i bunnlinje. Hvilket år tror du vi kan begynne å se det i regnskapet? Når forventer du egentlig å se et + i regnskapet?
Begynner å bli like dumt som de som forsvarte prisen på powercell? (usikker på selskap) med å neddiskontere forventet inntjening 50 år frem i tid.

Det skal sies at PE 10-20 er vanlig med kanskje 5-10% årlig vekst i omsetning, ikke f.eks. 30%.

gøy med alle de som omtaler selskaper de ikke forstår.

1 Like

Takk for alle innlegg. Spennende dette, å se om alle meglerhusene bommer på denne eller ikke.

Hanekamp i DN:

Tja, det kommer vel an på hva de får betalt i begge endene. Derfor den tabellen over er grei å bruke.

Ut fra hva BASF sier, så ser de for seg kapasitet på 2 000 000 t innen 4-5 år (se lenke til webinaret lenger opp). Om du tenker at det bare er fantasitall i hodet på Bøhn så er ikke jeg rette mann til å overbevise om troverdigheten av å ha BASF på laget, og at det er de som kommer med uttalelsene.

2 500 000 tonn plast -> 2 000 000 nafta
Dollarkurs 9
Pris mottak plast: USD 200/t = 4,5 mrd
Pris salg nafta til BASF: USD 400/t = 7,2 mrd
Driftskostnad: 5 mrd (basert på hva de har kommunisert om Skive, og skalering)
EBITDA: 6, 6 mrd
Investering: 58 mrd, levetid 20 år gir årlige avskrivninger på ca 3 mrd (Basert på Skive og skalering)
Resultat: 3,6 mrd før skatt og finans
60 % lånefinansiering på utbygging til 5%: rentekost 1,7 mrd

Dette er regnestykket mitt, og ikke basert på Spb1 sitt oppsett og forutsetninger.
Mange variabler her, men den største er nok pris på innput og output. Jeg tror 400 for output er alt for lavt basert på samme som Spb1 påpeker i sitt oppsett.

Var det 500 MNOK du ville ha? Mine “tenk-på-et-tall” gir deg 1,9 MRD.

(Æsj, nå stikker PCIB, akkurat da jeg skulle pløye inn litt mer der… Shit au)

5 Likes

Kan du eller noen dele den? gjerne en PM

Bøhn:

Vi har startet produksjonen i Danmark, og selv med det lille anlegget er det økonomisk lønnsomt, slår Bøhn fast.
Han sier at anlegget på Skive i Danmark har et forventet bruttoresultat (Ebitda) på mellom ni og ti millioner dollar i året.

Hvis man antar lineær sammenheng med størrelsen på anlegget så gir det en EBITDA på 500USD per tonn plast. Hva er det de antar i byggekost? 120mUSD for 100000 tonn? i såfall blir det 1200USD per tonn utbygd kapasitet.

1 Like

Beklager, så ikke at det var en + artikkel.

Oppsummeringen er at Endre Bø kommer med en masse svada og tull, hvorpå Bøhn ikke legger noe i mellom når han avviser dette. “Det vi gjør er det ingen som har gjort før, og verdens største kjemikalieselskap BASF er med på laget og har tro på det vi gjør, så får enhver danne seg sin egen mening.” (Fritt etter hukommelsen)

1 Like

Har nesten ikke noe å si om selskapet kommer til å bli verd 20 milliarder om noen år eller ikke. Finnes 0 eksempler på sånne charts som ikke har korrigert som faen. Enda mindre på Merkur market.

The proof is in the eating of the pudding: Klarer de å hente en milliard på den prisen man ser nå eller ikke?

Jeg har ikke tenkt å kjempe imot det tekniske her. Derfor jeg har sikret meg greit på vei opp. Prøver bare å sette litt tall på casen for å se rasjonelt på det. Ikke bare avvise det som “tulipanløk” fordi den har gått bananas siste dagene.

Forsåvidt enig, men man vet jo faen aldri når de korrigerer. Tror Tesla er et godt eksempel på det. De var dyre på 500$, på 1500$ og på 2500$ så snudde det (de kjørte en 1:5 splitt på ca 2000$, så kursen etter splitten kom opp i ca 500$)

Følge med på når volumet på rykkene opp tørker ut, så øker sannsynligheten for at smellen kommer.

1 Like

Hmm, sjekket bare Tesla som eksempel, og volumet har vel vært rimelig konstant den siste måneden? (Antar visningen på nordnet ikke tar hensyn til 1:5 splitt)