Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Utfordringen for kineserne er at de denne gangen ikke bare kan sette opp en fabrikk i sin egen bakgård. Anleggene må bygges i Europa og må driftes med europeiske lønninger og etter lokale HMS-regler. Som gjør trusselen vesentlig mindre enn ved eksempelvis REC.

1 Like

Mulig det lønner seg å søke patent på et senere tidspunkt, når de uansett har tatt en betydelig markedsposisjon.

Respektløst. Hvorfor gidder du svare spydig når du ikke engang gidder lese ferdig? :upside_down_face:

2 Likes

Mange som sier at hydrogen er et blindspor, men med nullrente, diverse vridninger skattemessig og subsidier fra EU er det vel bare å gi faen i det fundamentale. Ikke inne selv( gikk fra meg på 35,-) men det er jo bull. Er jo ganske politikerstyrt. 5-8 år frem i tid…med noen stabeiser av politikere. Gullgruve.

Jeg har hatt qfuel siden 2018 og har sett enorme muligheter i selskapet. Etter fantom oppgangen solgte jeg halvparten etter første olje og skulle beholde resten. Men da den fortsatte opp ble beløper for stort og jeg fikk høydeskrekk (hadde 47k aksjer) solgte resten på 83.5 og trengte en time out. Etter dette har det skjedd enormt mye. Jeg mener dette er en helt fantastisk mulighet til og tjene penger samtidig som en bidrar til og fikse ett enormt problem. Det som har skjedd er jo at de har bekreftet at de kan produsere nafta teorien virker, de kommer til og tjene enormt mye penger, hvis de betaler ned fabrikker på 2 år er det jo helt sinsykt bra (Dno, fjordline, etc har ikke slike muligheter.)
Det er enormt med plastikk som finnes og trenges så absolutt ingen risk at det kommer nye produkter. Enn så lenge veldig få konkurrenter som har så mye penger, en fabrikk som virker og store eiere med enormt med cash. Jeg studerte dette i 4/5 dager og inså at caset er faktisk enda sterkere enn når jeg gikk inn. Så nå er jeg all inn igjen med 22k aksjer (har sikra litt til økt forbruk).Siste enormt posetivt for meg er store investorer som ferd og de (600 mill) som kom inn i emisjonen har troen på dette og alle megler hus har regnet på at de qfuel sier stemmer. Nei min mening er last opp og så kommer nyhetene på rekke og rad. (Nye fabrikker, mer investorer, høyere kursmål) jeg har valgt og satse på de som går bra, de pleier og fortsette (kahoot, Tesla , Apple, Facebook)
Lykke til medalsjonærer.

9 Likes

Lite mer på i Danmark

https://investindk.com/insights/converting-plastic-waste-to-synthetic-fuels-quantafuel-is-now-operating-at-industrial-scale?utm_source=Linkedin&utm_medium=post&utm_campaign=Cleantech_Quantafuel_september_2020

Jeg mener det sto i DN eller TU at katalysatoren lages i Sverige?

1 Like

“QFUEL Inbrief” før kommende uke:

  • snart er det valg “over there”, og Nate Silver & co i FiveThirtyEight mener det er nærliggende å tro at det blir et skifte i administrasjonen, les:
  • dagens administrasjon har deregulerte en rekke miljø-/miljøvernlover, les:
  • med en ny administrasjon er det nærliggende å tro at flere at disse dereguleringene vil bli opphevet eller gjeninnført. Se det i sammenheng med at kandidaten som trolig/kanskje vinner valget jobbet i den forrige administrasjonen som definerte eller skjerpet lovgivningen innen området.

  • med andre ord, blir det et skifte i administrasjonen «over there» så kan nok QFUELs teknologi og løsninger få enda mer oppmerksomhet i og utenfor US of A . Og det vil jo glede en aksjonær i QFUEL :wink:

Takk for mange gode innlegg fra deg, @HO5. Det var takket være dine innlegg og analyser jeg ble interessert i selskapet i juni i år, og det er takket være usaklig respons på ditt forrige innlegg at jeg nå skriver mitt første innlegg på tekinvestor - så be kind!

IP-rettigheter er absolutt en viktig risiko å vurdere. Kopiering av teknologi skjer jo hele tiden i alle bransjer. Såvidt jeg forstår har Quantafuel fått to patenter i USA relatert til den kjemiske prosessen, men det er vel tvilsomt at disse dekker hele prosessen fra A til Å (uten at jeg har lest patentene). I tillegg skriver de at de har søkt patent på “de viktigste stegene” av prosessen i EU, Norge og Danmark. Har du lest noe sted at de har en bevisst strategi om å ikke patentere viktige deler av prosessen for å hindre offentliggjøring av teknologien?

Dersom det er en strategi å holde teknologien hemmelig heller enn å patentere, må jeg si at jeg liker det. Da vil det jo ta eventuelle konkurrenter noen år å få fatt på teknologien (som er bortgjemt i fabrikker og ikke så lett tilgjengelig) og starte kopiering. Med det drivet - og den støtten fra store partnere - Quantafuel har i dag er et par år en liten evighet for å sikre seg en stor markedsandel. I sum betyr dette i verste fall at teknologien - som per i dag er konkurransefortrinnet - om noen år kanskje er vekslet inn i et annet konkurransefortrinn, nemlig størrelse og markedsandel? I tillegg er det vel foreløpig kun snakk om fabrikker i Europa. Quantafuel bør klare å konkurrere på pris med andre europeiske fabrikker. Dessuten er jo etterspørselen så enorm at jeg personlig tror det vil ta lang tid før en hypotetisk billigere konkurrent kan presse prisen ned. Personlig tror jeg politiske avgjørelser vil bli mer avgjørende for fremtidig inntjening for Quantafuel. Og at det er en stor vilje i Europa til å gjøre noe med plastproblemet er det ingen tvil om :slight_smile:

11 Likes

Takk for den!

Ja, de har bekreftet at de har en bevisst strategi om ikke å patentere den kanskje viktigste delen av prosessen (steg 3 i bilden under)

Pr 10. september skriver de følgende:
As of the date of this Presentation, the Group owns US patent no. 9199888 and US patent no. 9856426. The patents protect a combined process for utilizing synthesis gas with low CO2 emission and high energy output. In addition, the

Group has submitted patent applications in Denmark, Norway and the European Union to protect the main processing steps used at the facility in Skive. The applications concern a process for production of hydrocarbon fuels from
waste plastic (the “Skive process”)

Hvor store deler av “steg 3” som er med i denne siste søknaden vet jeg ikke, men jeg mener Bøhn har sagt at de holder tilbake en del.

Min spekulasjon er at de søker om beskyttelse på deler av steg 3, men utelater en “hemmelig ingrediens” fra søknaden. Dette for å beskytte prosessen, for å kunne gå etter de som kopierer (de nevner selv ansatte, leverandører og samarbeidspartnere som risikofaktorer). Samtidig er det ikke enkelt å kopiere, da prosessbeskrivelsen ikke er utfyllende.

4 Likes

1 Like

Noen som har vært på fisketur idag!:partying_face:

Ja någon hade 9.5 miljoner liggandes och skräpade :grin:

1 Like

Gått 2st poster a 200k idag.
Blir intressant med listor framåt.

2 Likes

Takk for utfyllende svar - meget god innsikt. Hvis spekulasjonen din stemmer er de jo sikret både i form av patent og i form av ekstra hemmelighold av enkelte nøkkelsteg i prosessen. Det virker fornuftig, og betryggende. Vi får holde øye på konkurrenter, men jeg tror QF uansett vil dra nytte av fordelen i teknologisk forsprang i lang tid fremover siden det gir mulighet for å bli store før konkurrentene får gitt reell konkurranse.

Vet ikke om denne har vært delt tidligere, men her er Sparebank1 sin siste analyse, tilsynelatende åpen for alle:

https://aksjehandel.sparebank1.no/server/secure/report/file/1182?fbclid=IwAR3mJMbnaYkNLWxCsPK-4tf8tlqSS-gi0A9Xji0oie21PLDkXbFXovkW8jg

3 Likes

2020-09-23 08:47:00 CET
QFUEL-ME: FEARNLEY SECURITIES HØYNER KURSMÅL TIL 105
(23,8), GJENTAR KJØP
Oslo (TDN Direkt): Fearnley Securities høyner kursmålet på Quantafuel til 105 kroner pr aksje, fra tidligere 23,8
kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.
Det fremgår av en analyse onsdag.
“Med første olje produsert har selskapet nådd en betydelig milepæl. I tillegg til politisk medvind og nye
investeringer i form av en egenkapitalinnhenting på 602 millioner kroner, har Quantafuel alle ingrediensene for å
kapitalisere på sin posisjon som fremtidig markedsleder”, skriver analytiker Nils Thommesen i Fearnley Securities.
NS, finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

1 Like

Noe sted det går an å lese analysen (eller vet hvilket tidsperspektiv og forutsetninger de har lagt til grunn)?

Tar nok litt tid før aksjen får kommet seg etter emisjonen. Ser på det som positivt at vi allerede er oppe på nivå for emisjonen.

Litt synd at det ble mye negativitet rundt emisjonen, som egentlig var både planlagt, forventet, ryddig og grei utover at noen av investorene som fikk tilbud (kanskje) plapra på tross av innsideposisjon.