Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Okei👍 Jeg har ikke sett dette bli nevnt på noen av presentasjonene i etterkant, så det virker jo ikke som dette målet er veldig formalisert.

Men risk för försening såklart. Men BASF i ryggen kan nog hjälpa att push på speeden

Det er vel bare å sitte stille og håpe på få plukket aksjer på 40 tallet… Slett ikke utenkelig når en ser dagens bevegelse

TCJ har vel inte gjort annat än bajsat Qfuel :sweat_smile:
Från 1/10

Han har alltid veldig underholdende artikler, selv om de ofte er satt veldig på spissen, så har han ofte mye rett i det han sier… Ikke alle liker det, men han sier det rett ut akkurat som det er.
Jeg har kjempetro på Q-fuel, men det blir jo en bi-smak når ledelsen selger med begge hender, eller selger ALT de eier av aksjer… det hadde de aldri gjort om de selv trodde på kursmål på 150, 200kr eller hva det skal være…
At noen i ledelsen er fristet til å ta gevinst skjønner jeg, men å selge massivt, eller ALT bør få alle og enhver til å ta på skeptiker brillene… Det er en stunn strategi å være kritisk!

Gjennom aksjeprogramet i selskapet, ligger det mange muligheter til å kjøpe nye aksjer for de ansatte som solgte. Den muligheten var det flere som benyttet av seg av på torsdag (ref melding). De som har solgt har jo i tillegg hatt sine grunner. Kanskje det rett og slett var slik at for enkelte var verdien av å selge aksjer til 70kr nå, større enn å selge de samme aksjene til 100kr om 6 måneder? Et insidesalg er ikke mer enn en indikasjon på ståa i selskapet, og i dette tilfelle mener jeg at det bør ilegges liten vekt.

Man har jo ikke tapt noe som helst om man har litt is i magen. Det fundamentale er styrket i aksjen etter emisjonen, så det gir liten mening å selge seg ut på disse nivåene.

“Et insidesalg er ikke mer enn en indikasjon på ståa i selskapet”. Når du skriver det på denne måten er det lett å lese det som det ikke betyr noe. Men den indikasjonen kanjo være veldig viktig. Når noen selger, så er det en indikasjon på “ståa i selskapet” liker mye som om noen kjøper… Jeg tenker at om en innsider nå hadde KJØPT for 10-20 millioner så hadde alle tatt helt fyr! Da hadde det plutselig blitt en indikasjon på at noe stort er på gang, eller innsideren sitter på informasjon om “ståa i selskapet” som kan tyde på at kursen er billig.

Hadde en tatt dette salget på alvor og ilagt det vekten en kanskje burde, kunne en solgt tvert, for så å kjøpt seg inn på MYE lavere nivå nå, og kanskje enda lavere nivå om en venter litt… Så det TCJ skrev er jo i dette tilfellet helt riktig.

Men jeg er enig i at å selge på disse nivåene (50kr) er litt sent og gir liten mening… den kan faller til 30-40, men den kan jo og gå opp til 70 igjen… Så ja er og enig i at en har ikke tapt noe som helst om en har litt is i magen… samtidig, om en ikke hadde is i magen i starten, kunne en kanskje tjent enda mer ved ikke å blitt med på en 30% nedtur. Poenget er at innsidesalg har veldig sjelden vært positivt for en aksjekurs.

Tenker man må se insidesalg og -kjøp i konteksten det er gjort under. Hvor mye av ledelsens/ styrets totale aksjebeholdning ble solgt? 3%? Jeg kan være enig i at håndtverket som ble gjort i emisjonen ikke var optimalt, men jeg velger å fokusere på at Ceo beholdt 80% av aksjene. Det vi ser resultatet av nå er panikksalg fra de som kastet seg på aksjen når den steg som mest i september. De som selger med tap på disse nivåene har høyst sannsynlig liten innsikt i caset.

1 Like

Altså timingen på salg for innsiderene kunne jo ikke blitt bedre timet/kamulfert. Hadde dette kommet på et annet tidspunkt hadde blitt svært dårlig mottatt.
Positivt at CEO beholdt 80% av aksjene, men motsatt negativt at CSO solgte 100% av aksjene… Han solgte med tidenes dårligste unnskyldning, at han skulle kjøpe hus… Hvem bare mååå kjøpe seg et hus til 20 millioner… som om han bodde på gaten fra før… og hvem selger aksjer for 20 millioner, når de potensielt kan bli verd 40-60 millioner om kort tid… Det henger jo ikke på greip… om han da ikke vet noe som oss andre ikke vet.

Men jaja, skal ikke fyre mer opp i denne diskusjonen jeg nå. Kursen har falt mye mer enn forventet av mange og den kan falle mer… Men har en troen på caset og kursmålene som kom begynner det å nærme seg rimelige nivåer

Kan jo trekke en parallell til Crayon som kjørte en emisjon i mai, der bla styreleder solgte 1/3 av sin beholdning til 65kr. Etter Ca. 2,5 måneder ble tidenes kvartalsrapport lagt frem. Dette medførte at aksjen ble handlet for 100 kr per stk (ath 127 kr etter dette). Styreleder som også er grunnlegger var nok veldig klar over at kursen ville fortsette oppover, men valgte på tross av dette å selge en ganske stor del av sin beholdning.

Pointet er at konteksten er viktig, og insidesalg eller -kjøp for den saks skyld ikke nødvendigvis sier noe om at aksjen er dyr/ billig. Skjønner det er lukrativt å spekulere for skribenter i dn, som bygger sin journalistikk på samme klikkbate-metode som Anna Rasmussen.

2 Likes

Det er jo ekstreme volumer som kom i den tiden og alle skulle jo handle Quantafuel. Og alle som handlet regnet med at den skulle opp 100% hver Mnd høres det ut som. De startet på børs på 20kr falt til 8kr pgr Corona og så steg til 60kr på og ha store nyheter, og når nyheten kom føk de opp til 80-85kr men falt til 72kr ved slutt. Så kom jo genistreken med og ha Emisjon på 70kr og 600 mill i kassen. Dette sikrer all kapital i mange år frem over. Her er det bare og sitte stille og vente på at de som kaster seg fra den ene ESG til den andre får solgt ferdig, så får man vente på neste bølge av kjøpere ved nyheter. Q3 blir jo kjempe spennede ettersom man får oppdateringer på produsert volum og gjerne litt inntjening. Men som sagt over så blir det nokk ikke før q4 eller neste år vi har full produksjon. Men det har jo begynt planer om bygging av neste fabrikker og vi må jo ha plastgjenvinning så det blir bra.

Kjenner ikke til den historien om Crayon, men ingen regel uten unntak. Nå er jo fakta en annen for Qfuel. Den sank mye. Det betyr ikke at den ikke kan snu og stige fremover. Det regner jeg faktisk med den gjør, spørsmålet nå blir mer hvor lavt vil den synke før den snur…

Når det gjelder DN og TCJ, så må jeg jo si at de artiklene hans har mer substans en klickbite. Han tar jo ikke feil i det han skriver? Han har jo i dette tilfellet fått 100% riktig? Det ble et større innsidesalg, og kursen falt mye… At han polariserer ytterkantene og er på kanten er jeg veldig enig i… men jeg må si det er ofte veldig underholdende å lese, selv om jeg og har sittet tungt inne i selskapene han er kritisk til.

Crayon sank ca 20% rett etter emisjonen og ble værende der en god stund. Kun et anekdotisk eksempel, men viser at situasjonen ikke er unik.

Vil ikke gi han særlig kredd for den spådommen. Det er langt ifra den eneste gangen vi ser den bevegelsen etter en emisjon på oslo børs. Dessuten må man jo se det i et større perspektiv. Ledelsen i Quantafuel og de store investorene i selskapet kunne ikke brydd seg mindre om hva kursen står i knappe 1,5 måneder etter emisjonen/ insidesalg. Emisjonen var en strategisk beslutning som ble gjort utifra et langsiktig perspektiv, uten å ta hensyn til tradere som hoppet på toget i september.

TA af QF på dansk

1 Like

Jeg tenker dette selskapet nå er kommet et steg videre. Nå er det virkelighet. Bøhn må komme med gode nyheter fra Skive før vi ser noe som kan hjelpe på kursen. Er du long og har troen på at dette er bare begynnelsen så er ikke noe å uroe seg for. Er du på utkikk etter gevinst på 3-4 måneder kan ikke dette være rett aksje. Det er vel også mange som sitter på aksjer på pen inngang,altså vesentlig lavere enn kurs per dags dato.
Kursmålet på 120-150 er vi langt unna i tid.
Dess lengre til vi hører gode nyheter fra Skive dess mer urolighet og fall i kursen vil vi se. Kan vi forvente oss 30-40 kroner før jul?

1 Like

Virker som du har fasiten :sweat_smile:
Mener det er som du sier avhengig av en oppdatering, men hvor lang tid det vil ta aner vi ikke. Det trenger ikke nødvendigvis være full drift på alle linjer, men tror alle venter på oppdatering fra QF

Vi venter på oppdatering av:

  • skive
  • fabrikk med vitol
  • re-plast?
  • fabrikk i danmark
    Kan det kommer mer?

Er selv redd for videre nedgang i kurs, men top 20 listen øker.
FOMO er ikke enkelt…

Men blir spennende om full produksjon i skive kommer innen 31.12 og om det er noe stor skala fabrikker i Nederland/Danmark…

Jo før fabrikken(e) ruller (ut) jo mer betaling for mottak.

Rene barnehagen. Ceo må ut å melde at alt er i orden. Litt for mange kortsiktige spekulanter her nå så det er helt greit at det ristes litt i treet. https://newsweb.oslobors.no/message/515954

Dette sier vel det meste om imvestormassen i de grønne «rakettaksjene» for tiden… :flushed:

Mye som ligger til rette for et krakk nå, sånn makromessig. Jeg har troa på Quantafuel på lang sikt, men tror det blir turbulente tider frem mot jul…