Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Tycker det är fint att dela det man hittar så får var och en tolka.

1 Like

Tenker også kursen kan fortsette å falle… Men kommer det en fin trigger så kan den bli ganske så eksplosiv også👌 bare å krysse fingrer og være tolmodig tror nå jeg… Synes nedgangen er litt sjokkerende selv… Spesielt om man ser på alle de fine kursmålene til meglerhusene… Men de er på ingen måte noe fasit…
Er positiv, men var heldig og har veldig lav inngang… Det er kjedelig å se verdien v aksjene synke… Men om vi får full drift på skive tar nok raketten av, det tror iallefall jeg

Helt ærlig hvorfor ikke? Vil du ikke ha så mye informasjon som mulig om en aksje og utviklingen for å gjøre en kalkulert vurdering for veien videre?
Eller vil du helst bare dra munnbindet over øya, holde stø kurs og bare håpe det går bra?

Jeg skjønner veldig godt om en er tungt investert i noe og det ikke går veien at en blir fortvilet. Men det hjelper ikke å lukke øya til all informasjon som ikke vinkler en sak for aksjen positivt… noen er notorisk til å ikke ville høre noe annet enn positivt.

Er en long og ikke ønsker å trade bør en kanskje bare ligge unna alt som heter forum, og slutte se på kursen daglig. Om et år spiller det kanskje ikke noen rolle uansett.

Denne analysen viser at 22-24 har støtte. Det betyr ikke at vi skal helt ned dit, men med dagens nervøsitet med covid, krisepakken i USA og valget skal du slett ikke se bort ifra at vi kommer dit.

Jeg tenker du bør nesten håpe at den kommer ditt sånn på kort sikt. Det ville jo vært fantastisk mulighet for å kjøpe det en kan på de nivåene. Selv om en kanskje ikke har råd å kjøpe så mye, så får du mange flere aksjer enn for samme sum på emisjonskurs. Neste sommer så er kanskje kursen i 100kr? Da hadde du vært glad for at den dykket til 22kr skal jeg si deg…

Aksjekursen ble regelrett hauset opp til 80kr med daglige kursmål og nyheter. Alle viste at dette var hausing, det ble også tydelig kommunisert. Dersom det nå kommer som et sjokk for noen at etter emisjon så uteblir alle nyheter og kursen synker etter den ekstreme oppgangen så må en bare anse det som en «lessons learned». Ingenting går på tro og kjærlighet til evig. Til slutt må ting bevises… hadde jeg trodd at kursen skulle synke så pass mye, nei det hadde jeg ikke… Men nå må jeg nesten si jeg håper på ytterligere fall, slik at jeg kan få billige aksjer til jul… om den faller litt til kanskje vi får et realt Black Friday kupp! Da skal det shoppes så det holder!

4 Likes

Snart halv pris på aksjene siden Bøhn og co solgte, lurer på om strategisk direktør blir fristet til å få seg et lodd i qfuel igjen snart…

Hvis du mener Investtech er veien til Info om selskapet så …
Og god bedring til pysene som spyr :slight_smile:

Må bare få lov å dra frem denne fra 2 måneder siden ca.
vi er nå på første target ref. innlegget under (min utheving) :upside_down_face:

Oppdatert chart med nevnte nivåer:

7 Likes

Jeg tok et lodd her, virker ganske oversolgt så er komfortabel med å gå inn nå.
Target 44-45 ved brudd opp og close over 38 :upside_down_face:

4 Likes

Jeg bøyer meg i støvet for min overmann! :slight_smile: Jeg kjente meg ganske smart her ei stund med heftig økning siden mars. Nå er bl.a. store deler av gevinsten i QFuel vekk igjen ettersom kursen nærmer seg min opprinnelige inngangskurs.

Ettersom jeg har vært vekk fra skrivebordet i et par-tre uker har jeg blitt værende i aksjen, apatisk nok. Dog har jeg i denne perioden bl.a. snakket med personer høyt oppe i nasjonal avfallsbransje, og de kan ikke understreke nok hvor stort og viktig plastproblemet er for dem. Jeg ble overbevist om at bransjen selv mener at bærekraftig håndtering av plast er ekstremt viktig (i alle fall frem til plast erstattes av noe annet), og at mange små fabrikker er veien å gå.

QFuel sin strategi om mange spredte fabrikker heller enn store sentraliserte mega-fabrikker er god. Avfallsbransjen bruker i dag enorme ressurser på å frakte søppel, og de er svært bevisst sin rolle i å redusere denne belastningen på samfunnet.

Det fundamentale potensialet i caset er altså fremdeles skyhøyt. Så gjenstår det å se om det er QFuel, VOW eller andre som skal dominere.

1 Like

Det var synd å høre at du ikke sikret mer @larslars . Det er ikke rart vi var uenige i utgangspunktet siden vi bruker ulike briller. Spør du meg om Qfuel sitt potensiale kan jeg ikke svare deg for jeg aner ikke. Jeg har ikke peiling på tall. Jeg ser bare på streker. Noen ganger treffer de godt, andre ganger ikke (foreløpig er aksjen opp +6.5% fra min inngang. Dette ser bra ut spør du meg :smiley: )

Er det den daue katta som hopper her idag, eller begynner den å bli billig?

1 Like

En kan nok diskutere til det kjedsommelige om nivået er billig eller ei… men personlig tror jeg det er den daue katta… Som Nocturne sier lengre her oppe kan nok denne nå gå til 44. Men jeg tror ikke nedgangen er over enda og avventer.

På samme måte som det er “naturlig” med en liten dupp når en aksje ligger i stigende trend, er det nå “naturlig” med et lite hopp siden den har sunket ganske kraftig…

2 Likes

Tror ikke den katten er i stand til å si mjau, særlig med tanke på sur børs generelt…

2 Likes

Det generelle børsklimaet er så surt nå at jeg ikke turte å sitte med posisjonen over natten. Hopper sikkert på igjen i morgen, var en meget pen close på en så rød dag… :wink:

Definitivt pen avslutning :+1:

Vi nærmer oss vel fort et binært case her, litt samme situasjon som vi hadde før oppstart av fabrikken. Enten gruses den ned til 20-tallet pga drøying ved fabrikken, eller suser den opp på melding om full produksjon. Da kommer vel Clearstreamfolka krypende tilbake også…

1 Like

Clearstream har da ikke gjort annet enn å kjøpe jevnt siste månedene, ref aksjonærlistene.

Det var vel en stund NM å gi det høyeste kursmålene…
Selv kursen på 39kr er vanskelig å regne hjem mener han her…
https://www.dn.no/bors/quantafuel/kjetil-bohn/esg/quantafuel-aksjen-halvert-pa-noen-uker-65-milliarder-kroner-forduftet/2-1-901823

På hvilket grunnlag er du uenig? De er høyt verdsatt og tjener ikke penger, om/hvis/når de gjør det vil det stille seg annerledes og være mulig å regne på :slight_smile:

Når mener du de ikke er høyt verdsatt lenger? De som gjenstår på første fabrikk er nå å få første reaktor opp i full kapasitet, og da er det ikke store vansker før man kan sette igang de neste.
Basert på mine utregninger så vil Skive trolig gi 145 mill i inntekter og knappe 50 mill i EBITDA. Skive er naturligvis ikke optimal størrelse, da anlegget er tenkt å være automatisert så kostnadene er betydelig mindre om man har en kapasitet på 100k vs 20k (som er Skive 1). EBITDA på en 100k er MUSD 50, som gir en nedbetalingstid på ca. 2 år.

Risikofaktorene (utenom om stabil produksjon) er så klart Porters five forces (substitutt = plast fra andre material?, leverandørmakt, konkurranse og kundemakt) som bankdirektøren i artikkelen nevner, (at artikkelen nevner at han er kjemiker ser jeg ikke hva bidrar i artikkelen). Det er vel lite sannsynlig at Quantafuel vil få en superprofitt i den størrelseorden som er vist i investorpresentasjoner over lang tid, om i det hele tatt. Det er vel verdt å nevne at Agilyx har gitt opp å bruke samme metode som QFUEL, dette kan tolkes begge veier.

Om QFUEL får en EBITDA på MNOK 150 (netto inntekt = ca. 7 000 kr per tonn) per fabrikk, investeringskost og levetid på hhv. MNOK 1000 og 20 år, så vil forenklet NPV av en fabrikk være MNOK 277 med WACC på 10 %, SB1M har brukt 7 %, som hadde gitt en verdi på MNOK 587. 10 fabrikker gir da en MCAP på rundt 5,9 mrd, som vel tilsvarer en kurs på 42 kr (den dagen de nærmer å ha 10 fabrikker oppe og går, vel å merke).

1 Like

Det er jo veldig rart hvis dette er lett å gjennomføre og lukrativt.